پایگاه خبری تحلیلی کیاپرس(Kiapress.ir):

 

در پی قطع درختان مجتمع پیامبر اعظم دانشگاه علوم پزشکی

مازندران حجه الاسلام حسینی بیانیه ای صادر کرد در این بیانیه امده است :
به بهانه قطع درختان مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص)
سید حسین حسینی، عضو هیئت علمی و مسئول دفتر نهاد دانشگاه
۲۳ شهریور

🔸کاربرد فقهی واژه درخت
فقهای اسلامی در ابواب فقهی طهارت، حج، جهاد، تجارت، ضمان، صلح، مساقات، ودیعه، اجاره، نکاح و احیاء موات از درخت نام می برند و مباحث فقهی مرتبط را بررسی می نمایند.
🔹کاشتن درخت، بویژه درخت میوه و به خصوص درخت خرما مستحب، و در روایات بر آن تأکید شده است.
🔸قطع کردن درختان میوه، به ویژه خرما مکروه است.
🔹قطع کردن و سوزاندن درختان دشمن، حتی در جنگ، از جمله مکروهات در جهاد است.
🔸کندن و قطع کردن درختان حرم مکه و نیز بنابر قول مشهور، درختان حرم مدینه جز درخت میوه، از جمله خرما و گیاه اذخر و نیزدرختى که در ملک انسان روییده، حرام است و در درختان مکه کفاره نیز ثابت مى‌شود.
🔹در وجوب آبیاری و جلوگیری از نابود شدن درخت، اختلاف است. برخى، ترک‌ آبیاری را مکروه دانسته‌اند. برخى دیگر گفته‌اند: در صورتى که ترک آبیارى و تضییع درخت مصداق اسراف باشد، ترک آبیارى حرام است.
🔸آمیزش و تخلی زیر درخت میوه مکروه است؛ لیکن در اینکه کراهت محدود به درختى است که بار دارد یا شامل درخت میوه‌اى که فعلًا میوه ندارد نیز مى‌شود، محلّ بحث است.
🔹زمین و آنچه متصل به آن است، مانند درخت، در صورت نجس شدن، با تابیدن خورشید به آن با شرایطى پاک مى‌شود.
و … (فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۳، ص۵۹۵-۵۹۶. برگرفته از وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۴۱؛ ج۱۹، ص۳۱؛ جواهر الکلام، ج۲۱، ص۶۶؛ قواعد الاحکام، ج۳، ص۱۱۸؛ العروه الوثقى‌، ج۱ ،ص۱۲۹؛ توضیح المسائل مراجع، ج۱، ص۱۱۹ مسئله ۱۹۲)

🔴 اما آنچه در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) اتفاق افتاد !
🔹این جانب از اساتید محترم دانشگاه که بسیار دلسوزانه و در راستای حفظ محیط زیست، در این باب ابراز نگرانی نموده و قلم زدند و پیگیر ماجرا شدند، قدردانی می کنم. بنده با دو تن از معاونین محترم دانشگاه گفتگو کردم و موضوع را پیگیر شدم، مقرر شد خود ایشان به صورت کارشناسی شده موضوع را برای اساتید محترم دانشگاه توضیح دهند.
🔸به نظر می رسد تعمد و یا تقصیری در کار نبوده و به انگیزه انتفاعی این اقدام صورت نگرفته؛
🔸 لکن به زعم ما قصور صورت گرفته؛ زیرا گر چه آفت درخت و یا استیصال و برداشت درختان سرو پس از حدود ۱۰ سال، امری مرسوم است ولی قطع و استیصال باید با برنامه و به صورت محدود و بخش و بخش انجام می گرفت و پس از کاشت درختان جایگزین در سنوات آینده، بخش دیگری قطع می شد. قطع صدها اسلحه درخت و نهال در این سطح نادرست بود،
🔹از این رو لازم است متولیان امر از جریحه دار شدن احساسات اساتید و نگرانی های آنان اعتذار بطلبند ، قصور کنندگان را نیز متذکر شوند و هر چه سریع تر فضا سبز مجتمع را ترمیم کنند.

درج مطلب فقط با ذکر پایگاه خبری کیا مجاز است.

ایمیل مستقیم :‌ kiapresse@gmail.com
شماره پیامک : ۰۹۳۹۵۳۷۱۷۷۷
tabligh-site1 #

اشتراک این خبر در :