کیاپرس : صدا و سیمای مرکز مازندران در ایام ماه مبارک رمضان برنامه ای را با نام «مهمان خدا» روی آنتن برد که فارغ از ایرادات محتوایی که البته در جای خود قابل تأمل و بحث است با اجرای ضعیف یک مجری غیر بومی که صرفاً بخاطر برخی ملاحظات ظاهری انتخاب گردیده ، باعث بروز برخی سوء تفاهم ها و ضعف ها در کیفیت اجرای این برنامه شده است، هر چند اعتقاد دارم نباید همه چیز را سیاه دید و نقاط قوت را هم باید مورد توجه قرار داد مخصوصا به برخی ایده ها و نگاههای جدید در این برنامه خوشبین هستیم و امید به تداوم و گسترش این نوع نگاه در رسانه ملی و استانی داریم بویژه آنکه در این برنامه به مسائل مهم اجتماعی و حواشی آن توجه شده و حتی باعث رفع مشکلات چند خانواده نیازمند شده است.نعل وارونه سیمای مازندران و شاید عذر بدتر از گناه !

اما در رابطه با برنامه مهمان خدا بویژه قسمت آخر آن که قطعاً باید پس از کش و قوس ها و آمد و شدهای یک ماهه این برنامه، نتیجه گیری و بهره برداری فرهنگی و اجتماعی مطلوبی می شد متاسفانه هم مجری برنامه و هم مهمانان آن حریم و حدود فرهنگی را رعایت نکرده و از طرفی با توجه به اینکه در سال مزین به نام فرهنگ قرار داریم بایستی رسانه استانی بعنوان مهمترین جریان و عنصر اشاعه فرهنگی در جامعه مورد توجه و دقت همه جانبه باشد تا خروجی آن مطالبی وهن آمیز و ضد فرهنگی نباشد.

از اینرو به چند مورد از این مطالب و رفتارهای غیر متعارف در این برنامه اشاره می شود که امید است دست اندرکاران و تهیه کنندگان این برنامه ضمن عذرخواهی از برخی رفتارهای نامناسب عوامل اجرا، به رفع این اشتباهات در برنامه های آتی همت نمایند.

در بخشی از آخرین قسمت این برنامه استفاده از برخی مهمانان هنرمند نوظهور با ظاهری مغایر شئون فرهنگی و مذهبی و به نوعی ترویج فرهنگ نامأنوس غرب گرایانه و غیر همگون همراه بود ، مجری برنامه با خطاب قراردادن اسم کوچک هنرمند (خواننده) طوری وانمود کرده که انگار ایشان دارای تجربه چندین ساله در اجرای آواز و نغمه بوده در حالی که خواننده خودش درپاسخ به سوال مجری اظهار می دارد که اولین اجرای ایشان بوده!!! و جالبتر اینکه مجری و مهمان از قبل با هم دوست بودند!!! و بواسطه رفاقت و آشنایی قبلی با مجری به این برنامه دعوت شدند!

نکته دیگر طرز نشستن نوازنده همراه خواننده در این برنامه بوده که البته سبیل آویزان ایشان بر نازیبایی این منظره افزوده است و انتظار میرفت حداقل به ایشان تذکری داده میشد!.در حالیکه برنامه های صداو سیما علاوه برجنبه سرگرمی، نقش الگودهی و الگوسازی فرهنگی دارند و ترویج این نوع چهره ها چندان مطلوب و مقبول نیست.

نکته دوم ورود یک مجری نوظهوربرنامه کودک صدا و سیمای مرکز، همراه با همسرشان بوده که مجری برنامه مهمان خدا، با ذوق زدگی فراوان از ایشان بعنوان مجری مطرح کشور یاد کرده اند که البته با رونمائی از چهره و مطالب ایشان در این برنامه برای مخاطبان روشن شده است که جز سخنانی سطحی ره آوردی نداشته است. آنجا که مجری کم تجربه برنامه از ایشان سئوال می کند کی زن گرفتی؟ جواب می گوید من زن نگرفتم ….گرفتم!!؟ یا آنجائی که مکرر از مجری مهمان خدا می خواهد که سئوالات خصوصی از ایشان بپرسد ؟! و این ایرادات را در کنار جمله ا ی بسیار زشت مجری مهمان خدا خطاب به افسر نیروی انتظامی که می گوید ایشان می خواست دزد شود اما دزد گیر شده است؟!!هر چند بلافاصله میگوید این مطلب از قول مادرش هست! و این مجوزی برای تکرار این سخن نادرست از سوی مجری شده است!

شاید به زعم تهیه کنندگان و مجریان برنامه این کلمات عادی بوده و حتی در عرف غیر مازندرانی ها یک موضوع ساده باشد اما در فرهنگ اصیل و ریشه دار مازندران این سخنان مصداق بی احترامی و اهانت آمیز می باشد. حتی لباس آقای مجری باصطلاح مطرح کشوری!! در این برنامه دارای ایراداتی جدی بوده که به جهت فقدان مجال کافی از بیان خوداری می کنیم.

اما نکته آخر اینکه شاید مسئولین صدا و سیمای مازندران برای خود دلایلی در استفاده از این افراد از جمله فقدان منابع مالی و اختلافات با مجریان بومی را مطرح نمایند که این موضوع عذر بدتر از گناه را تداعی میسازد! باید اذعان داشت استفاده از مجریان غیر بومی و مهمانان فاقد مهارت کارشناسی و نامانوس با فرهنگ بومی تبعات نامطلوبی دارد که باید مسئولین صداو سیمای استان در بکارگیری و استفاده از آنها توجه لازم را داشته باشندو این در حالی است که در سطح استان نیروهای توانمند و دارای مهارت کارشناسی متناسب با فرهنگ بومی منطقه حضور دارند و تاکنون بدلیل عدم اهتمام و پیگیری مسئولین رسانه استان ناشناخته مانده اند امیدوارم از قلم صریح نگارنده رنجیده خاطر نشده باشید، بلکه با بررسی آن به رفع این ایرادات و معایب کار فرهنگی همت کنیم تا بتوانیم ارزشهای اصیل فرهنگی و دینی را متناسب با شان و منزلت مردم شریف و دوست داشتنی مازندران سرافراز به نسل جوان و جامعه اسلامی منتقل سازیم.

داود عزتی – فعال فرهنگی

اشتراک این خبر در :