شبکه های اجتماعی نظیر واتس اَپ,وایبر,تانگو,بی تاک,وی چت,لاین،تلگرام و….تلاش دارند تا با تاثیر بر ایدئولوژی افراد جامعه موردهدف ,به مرورزمان جهان بینی آنان را نیز مورد حمله قرار داده و با جایگزین کردن فرهنگ غربی وضد دینی ,فرهنگ غنی ایشان را درتزلزل وسقوط محض جای دهند.

اخیرا استعمارگران واستبداد غرب گرا , با راه اندازی شبکه های اجتماعی گوناگون سعی در وارد ساختن هجمه های سنگین تهاجمات فرهنگی خویش , به خصوص برپیکره کشورهای اسلامی دارند چیزی که مقام معظم رهبری در فرمایشات شان شدیدا نسبت به آنها تحت عنوان جنگ نرم گوشزد کرده بودند

شبکه های اجتماعی اخیرا پررنگ در گوشی های موبایل جلوه گری می کنند واغلب اجتماع خصوصا جوانان در عضویت حداقل یک شبکه می باشند.شاید عده ای به ظاهر باسواد ومثلا تحصیلکرده ایراد وارد کرده وترقی وپیشرفت ودهکده جهانی را مثال آورده واز مشارکت دراین شبکه ها دفاع جانبدارانه کنند.اما ای کاش از طریق این شبکه های نوظهور آیات قرانی,احادیث وروایات پیامبران وائمه اطهار (ع)وفرهنگ اصیل ایران اسلامی حشرونشر پیدا می کرد.که متاسفانه بابررسی ونگاهی علمی وحساب شده کاملا مشهود است که بیش از حدود ۵۰% ازموجودیت این شبکه ها به طنزهای هدفدار,شوخی های بی معنی ,وعکسها وفیلم های غیرمتعارف وترانه های غربی وابسته است.

بعضی از خانواده ها ویاجمع دوستان ویا جمعی از همکاران یک اداره گروه تشکیل داده ومراودات خویش را درقالب گروه پیگیری می کنند که خود لطمه ایست بس بزرگ بر فرهنگ صله ارحام که تاکید شدید بر آن شده است.

البته اگر از منظر ساختارو تشکیلاتی بخواهیم این شبکه ها را مورد بررسی قرار دهیم یاد ضرب المثل هایی نظیر “پنیر مجانی تو تله موشه” و “هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیره” می افتیم.

شبکه هایی که با آمدنشان از رونق اپراتورهای تلفن همراه کاسته شد و این امر کاملا مشهود و طبیعی است.

دیگر کمتر کسی پیدا می شود پیامک بفرستد و یا تماسی بگیرد و جویای احوال شود.

درسته خوبه که همه ما به سمتی برویم که نهایت استفاده رو از تکنولوژی بکنیم ولی واقعا تا چه حد می توانیم برداشت مناسب از این شبکه ها داشته باشیم. ولی بهتر است در همه این زمینه ها (شبکه های اجتماعی) اطلاع رسانی شود،برگزاری کلاس های آموزشی در حوزه مدارس و ….

نرم افزارهایی که خود را در خانه های ما جای داده و تبدیل به یکی از اعضای محبوب خانواده شده اند.

از جمله اهداف این شبکه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. آمارگیری غیر مستقیم در زمینه های مختلف در جامعه هدف
  2. دوری از کانون خانواده و اجتماع
  3. منزوی شدن افراد
  4. تزریق فرهنگ غربی و به فراموشی سپردن هنجارهای جامعه هدف

البته این شبکه ها مزایایی هم دارند مثل:

  1. مقرون به صرفه بودن مکالمات و پیامک ها
  2. دسترسی راحت تر به افراد مختلف
  3. امکان ارسال فایل های مختلف در قالب همین شبکه ها

البته این نوع شبکه ها اکثریت جامعه را شامل شده اند و برای استفاده باید نکاتی را رعایت نمود از قبیل:

  1. قرارندادن فایل های شخصی در تلفن همراه
  2. استفاده از نرم افزار هایی که در حوزه سایبری مورد تائید نهادهای ذیربط داخلی واقع شده و جهت برقراری امنیت در دستگاه مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. رعایت نکات امنیتی در زمینه شبکه های اجتماعی این چنینی
  4. مشاوره با افراد فعال در حوزه های امنیت اطلاعات

تمامی این شبکه ها برای خودشان مزیت و معایبی دارند اما باید بررسی کنیم و به قول معروف با خودمون خلوت کنیم و شرایط نرم افزار رو بسنجیم چه قابلیت هایی ارائه میده و در قبالش چه چیزهایی رو ممکنه مورد مخاطره قرار بده…….

قبل از استفاده باید به حریم و حقوق همه مردم احترام بگذاریم و بپذیریم هر کسی در دنیای مجازی همان احترام رو باید داشته باشد که در دنیای واقعی

 

علی محمدیون

فعال و مدرس IT و نویسنده کتاب های “مرجع امنیت در شبکه های کامپیوتری”و “Network+صفر تا صد” از انتشارات ناقوس

اشتراک این خبر در :