اختصاصی کیاپرس:

شروع به کار شرکت های هرمی :
– امیر نیک افروز – اواخر دهه هفتاد شمسی را میتوان زمان ورود و شروع به کار بخش اول از شبکه های ناسالم عضو گیری با ساختار های پونزی و هرمی با عناوینی همچون : پنتاگونو و پارادایس و …. اعلام نمود که این شبکه ها به صورت کاغذی و دریافت و پرداخت های بعضا نقدی موفق به گسترش شبکه های انسانی خود در شهرهایی مثل مشهد و شیراز و برخی نقاط دیگر شدند .
با مشخص و پر رنگ شدن شدن پتانسیل های بزرگ بازار جوان و چند ده میلیونی ایران جذابیت لازم در برخی افراد سود جو و عضو در شرکت های هرمی خارجی به وجود آمده و شرکت های بزرگتری مثل گلد کویست و کیمبرلی ( ۷ الماس ) به داخل کشور ورود پیدا کرده و با عضوگیری شبکه ای فعالیت گام به گام خود را آغاز نمودند .
با ورود به دهه ۸۰ فضای رشد و گسترش شبکه های به اصطلاح هرمی وارد عرصه جدید و متفاوتی شد .
شکل گیری گسترده تیم های مختلف فعال در سطح کشور و در تمامی استان ها و ورود مباحث آموزشی نتورک مارکتینگ از کشورهای همسایه به خصوص امارات و البته با استراتژی های کاری منطبق با ممنوعیت های قانونی موجود در داخل کشور و سوق دادن بخش اعظم فعالیت ها به سمت زیر زمینی شدن از جمله این اتفاقات بود .
باید اشاره کنم که ظهور شرکت ها و سایت های متعدد هرمی در کنار گلد کوئست و ۷ الماس از جمله این تحولات بود . سایت هایی نظیر ای بی ال – گلد ماین – ای وی یو – وست ویژن – آسونت– جی اس مرچنت و دهها سایت مختلف دیگر که محصولات و خدمات مختلفی را به اعضای خود ارائه میکردند .
در واقع سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ را میتوان مقطعی مهم از جنب و جوش و فعالیت گسترده شبکه های هرمی در داخل کشور به شمار آورد .
باید اشاره کنم که سالهای ۸۲ تا ۸۵ به دلیل عملکرد غیرصحیح و مشکوک برخی شرکت ها مثل گلدکویست هزاران مالباخته و متضرر در سطح کشور به وجود آمده و شکایت های بشماری به دستگاه قضایی ارایه شد .
دهها هزار عضو در شرکت هایی که برای خرید کالای انتخابی خود پول نقد پرداخت کرده و در ازای آن کالایی دریافت نکرده بودند بخش مهمی از شاکیان شرکت های هرمی را تشکیل داده بودند .

در نهایت با اتفاقات ناگوار به وجود آمده در همه حوزه های اقتصادی و اجتماعی و بحرانهای خانوادگی رخ داده از فعالیت های ناسالم این گروهها , برخورد و دستگیری های متعدد و رسانه ای شدن موضوع و مشخص شدن مجرمانه بودن فعالیت در این شبکه ها , ادامه مسیراین مجموعه ها با چالش و دست انداز جدی مواجه گردید و عملا فعالیتهای هرمی کاملا ساختاری زیر زمینی پیدا کرد۱۳۵۵۱۴_۲ .

ورود شرکت های اینوستمنت (سرمایه گذاری)
در ادامه و در سالهای ۸۴ تا ۸۸ فضای بازاریابی شبکه ای و فعالیت شرکت های هرمی با تغییر مسیری کاملا جدی به سمتی خطرناک و پر از آسیب به نام سایت های به اصلاح اینوستمنت (سرمایه گذاری) رفت که ساختاری کاملا متفاوت با شرکت های شبه گلدکویستی داشت .
دراین شرکت ها دیگر خبری از محصول و کالا نبود و افراد با پرداخت پول نقد و دریافت سودهای غیر معقول ماهیانه ( تا ۳۰ درصد) اقدام به عضو گیری میکردند .
جذابیت کاذب و اغوا کننده این سایت ها باعث شد تا بسیاری از اعضای فریب خورده تا مرز فروش خانه و کاشانه خود پیش رفته و دودمان خود را به باد دهند .
سایت هایی از قبیل پالینور – پورتفولیو – ویکتوری وی – پی آی جی – گالف – سوییس کش – سینت اینترنشال و …. از زمره این سایت های به اصطلاح اینوستمنت یا همان ” هایپ ” به شمار میروند که بیشترین تعداد و حجم ریالی مالباخته شدن افراد در شرکت های هرمی را در پرونده های خود ثبت نموده اند .

برخورد و انهدام شرکت های هرمی
در نهایت با اتفاق ها و رخ دادهای تلخ و جبران ناپذیر چندین سال حضور گسترده شرکت های هرمی در کشور و به وجود آمدن آسیب های متعدد اجتماعی – فرهنگی – اقتصادی و …., در سال ۱۳۸۸ سربازان گمنام امام زمان (عج) در عملیاتی گسترده اقدام به انهدام سایتهای مختلف هرمی و معرفی دست اندرکاران این سایتها به مراجع قضایی نمودند .
در همان مقطع با بررسی های گسترده کارشناسی و تخصصی در نهاد های اقتصادی و قضایی کشور عزیزمان طراحی های اولیه برای به وجود آوردن زیرساخت لازم جهت راه اندازی شبکه های سالم بازاریابی شبکه ای صورت پذیرفت .

  • راه اندازی شبکه های سالم بازاریابی شبکه ای
    در نهایت با مشخص شدن شرایط و ضوابط مد نظر مراجع قانونی و به مرور زمان فرآیند اعطای مجوز بازاریابی شبکه ای به تعدادی شرکت ایرانی دارای صلاحیت و واجد شرایط با نام های : بادران گستران – پنبه ریز، تلکا، بازاریابان ایران زمین، تکسو، ابرتجارت کهکشان. آویژه سگال، پارس نیوشانیک، میراث نفیس دستها – کارآفرینان پیشرو – نیک پوشان رادین – و سیمرغ اعطا گردید .
    لازم به ذکر است که در ادامه , با توجه به نظارت کاملا جدی و همچنین کنترل تمامی ضوابط و آیین نامه های مشخص و خط و مشی تعریف شده برای این شرکت ها , با شرکت هایی که از چهارچوب های مشخص شده قانونی عدول کرده و مرتکب تخلفات جدی شدند برخورد به عمل آمده و مجوز برخی از آنها تعلیق و لغو شده است .

فرصت های طلایی در بازاریابی شبکه ای سالم

باید عرض کنم که در مطالب مطرح شده به بررسی مختصر و زمان بندی شده سیر تکامل بازاریابی شبکه ای در داخل کشور از اواخر دهه ۷۰ که به صورت ناسالم و غیرقانونی فعالیت های هرمی آغاز گردید تا نیمه اول دهه نود که نیمه ورود شرکت های دارای مجوز بازاریابی شبکه ای قانونی و سالم به شمار میرود پرداختیم .
در حال حاضر فعالیت گسترده و البته سالم و کنترل شده شرکت های بازاریابی شبکه ای در داخل کشور در جریان میباشد .
مسیری سرشار از پتانسیل های مثبت و ارزشمند اقتصادی و اجتماعی که امیدواریم با حمایت های قانونی و حاکمیتی گسترده سرانجام خوب و روشنی را برای ساختارهای اقتصادی و اجتماعی کشور عزیزمان رقم بزند .
در ارتباط با پتانسیل های اجتماعی نهفته در بازاریابی شبکه ای باید به مقوله بسیار مهم و راهبردی اشتغالزایی سالم اشاره کنم که از جمله بارزترین دغدغه های مسولین محترم نظام و به ویژه مقام معظم رهبری به شمار میرود و معظم له بارها در فرمایشاتشان به این امر مهم و حیاتی اشاره کرده اند .
شرکت های فعال در بازاریابی شبکه ای با ساختارهای تعریف شده و پلن های درآمدزایی جذاب انگیزه و زمینه لازم برای ورود و مشغول به کار شدن بسیاری از جوانان تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده بیکار به عرصه اشتغال و درآمدزایی را فراهم آورده اند .
در واقع افراد وارد شده به این مجموعه ها پس از سپری کردن مباحث مقدماتی که شامل آموزشها و متدهای موفقیت در کسب و کار و فعالیت تیمی به شمار میرود تبدیل به نیروهای موثر و هدفمندی تبدیل میشوند که با قرار دادن وقت های خالی و بی ثمر خود در این عرصه در موازات کسب تجربه ارزشمند فعالیت تیمی و گروهی به درآمدزایی حلال و مشروع دست پیدا کرده و این خود نیز به پایین آمدن بسیاری از آسیب های اجتماعی کمک شایانی خواهد کرد .
باید اشاره کنم که با توجه به روند رو به رشد فعالیت در شرکت های بازاریابی شبکه ای پیش بینی میشود طی سالهای آتی صدها هزار و بلکه میلیونها نفر از هموطنان عزیزمان در این مجموعه ها اقدام به فعالیت سالم و درآمدزا داشته باشند .
درآمدزایی کلان در شرکت های بازاریابی شبکه ای , مدیران این مجموعه ها را به سمت سرمایه گذاری در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز سوق داده است که راه اندازی مجموعه ها و تیم های ورزشی – رستوران های زنجیره ای – راه اندازی خطوط تولید محصولات مصرفی و …. از جمله این اقدامات میباشد .
در ادامه باید عرض کنم که در نوشتار بعدی به بررسی مفاهیم و مصادیق بازاریابی شبکه ای و شیوه ها و اصول موفقیت در آن خواهیم پرداخت .

اشتراک این خبر در :