بازاریابی شبکه ای و اقتصاد مقاومتی
اختصاصی کیاپرس:
همانطور که میدانیم طی سالهای اخیر و با فشارهای همه جانبه و ناجوانمردانه دولت های غربی و پیاده نظام هایشان در حوزه خلیج فارس , قطعنامه ها و تحریم های متعددی بر نظام مقدس جمهوری اسلامی تحمیل شده و به سبب همین امر مشکلات و موانع بیشماری در سیکل در حال رشد و حرکت کشورمان در مسیر توسعه به وجود آمده است .
در این نوشتار سعی میکنیم با بررسی زوایا و ابعاد مختلف شکلی و ماهیتی مقوله بازاریابی شبکه ای به پتانسیل ها و فرصت هایی که می تواند در راستای تحقق هر چه بهتر فرمایشات حضرت آقا در ارتباط با پیاده سازی برنامه اقتصاد مقاومتی بپردازیم .
ارکان اقتصاد مقاومتی
الف: حمایت از تولید ملى
مقام معظم رهبری در این باب می فرمایند : “یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتى، حمایت از تولید ملى است؛ صنعت و کشاورزى. خب، آمارهائى که آقایان میدهند، آمارهاى خوبى است؛ لیکن از آن طرف هم از داخل دولت، خود مسئولین به ما میگویند که بعضى کارخانهها دچار مشکلند، اختلال دارند، در بعضى جاها تعطیلى صنایع وجود دارد .”
در واقع سیکل طراحی شده در بازاریابی شبکه ای به گونه ای است که در یک مسیر دوطرفه برد – برد هم کمپانی به درآمدهای کلان و و در ادامه رونق اقتصادی خیلی کلانی میرسد و هم بازاریابان و افراد فعال در این چرخه به درآمدهای بسیار کلان و جذابی دست پیدا خواهند کرد .
با نگاهی گذرا و سطحی بر عملکرد فعالیت های شبکه ای مجموعه های دارای مجوز در عرصه بازاریابی شبکه ای , میتوان به این نتیجه رسید که تمامی شرکت های فعال در داخل کشور از بادران گستران تا پنبه ریز و تکسو و مابقی شرکت های دارای مجوز , فروش های شبکه ای خود را بر محور کالاهای ایرانی تولید داخل قرار داده اند که به دلیل شدت فعالیت بازاریاب ها و براساس قوانین وزارت صنعت و معدن و تجارت در حوزه کالاگردان بودن , فروش بسیار بالایی در شبکه های انسانی و بازاریاب های فعال در این شرکت ها در حال رخ دادن است .
قوی تر شدن شرکت های متوسط و کوچک و حرکت صعودی شان به سمت تبدیل شدن به شرکت های بزرگ و بین المللی از پیامد های بسیار مثبت بازاریابی شبکه ای در اقتصاد مقاومتی به شمار میرود
ب: استفاده از همهى ظرفیتهاى دولتى و مردمى
مقام معظم رهبری : “بخش خصوصى را باید کمک کرد. اینکه ما «اقتصاد مقاومتى» را مطرح کردیم، خب، خود اقتصاد مقاومتى شرائطى دارد، ارکانى دارد؛ یکى از بخشهایش همین تکیهى به مردم است؛ همین سیاستهاى اصل ۴۴ با تأکید و اهتمام و دقت و وسواسِ هرچه بیشتر باید دنبال شود؛ این جزو کارهاى اساسى شماست.”
– حمایت از بخش خصوصی از جمله مباحث مدنظر مقام معظم رهبری در ساختارهای اقتصاد مقاومتی به شمار میرود . شرکت های بازاریابی شبکه ای فعال در داخل کشور همگی در زمره شرکت های خصوصی به شمار رفته و در واقع میتوان گفت به معنای واقعی کلمه اساس و بنیان تحرکات اقتصادی این مجموعه ها بر اساس فروش محصولات بر پایه فروشندگان و بازاریابان داخلی که از آحاد مردم و در همه اقشار به شمار میروند تشکیل شده است ….
در واقع یکی از مهمترین خروجی های فعالیت های بازاریابی شبکه ای داخلی , قدرتمند شدن مجموعه های خصوصی فعال در عرصه های اقتصادی میباشد که میتوانند با گردش های مالی کلان و البته شفاف بنیه و زیرساخت های خود را مستحکم کرده و زمینه ورود به بازارهای بین المللی را پیدا کنند .
گردش چرخهای اقتصادی تمامی این شرکت ها با محوریت نیروهای انسانی و فعال مردمی در مدل ها و ساختارهای تعریف شده صورت میپذیرد . شاید به جرات بتوان گفت که یکی از اساسی ترین اتفاقات رخ داده در ارتباط با نهادینه شدن فرمایشات رهبر انقلاب در ارتباط با حمایت از بخش های خصوصی و مردمی همین موضوع رسمی شدن و قانونی شدن شرکت های بازاریابی شبکه ای و تسهیل فرآیند چرخه ی تولید به مصرف می باشد .
ج: مقاوم بودن اقتصاد
بازاریابی شبکه ای دارای ساختارهای فرهنگی موثر و مداومیست که ماحصل آن شکل گیری تیم های اقتصادی مستحکم , مقاوم و غیر قابل نفوذ بوده و مباحثی مهم در چهارچوب های تعریف شده در ارکان اقتصاد مقاومتی ، زیر ساخت های مهم اقتصادی و بنیادی در شرکت های بازاریابی شبکه ای به گونه ای طراحی شده که توطئه های اقتصادی کمترین تاثیر را نیز بر آن نخواهد داشت .
د: مدیریت منابع ارزى
یکی از مهمترین خروجی های فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در آینده نزدیک , ورود کلان ارز به کشور خواهد بود .
با پیش بینی های صورت گرفته و به وجود آمدن زیر ساخت های لازم در شرکت های فعال در این حوزه , باید هر چه سریعتر منتظر آغاز به کار و فروش بین المللی این مجموعه ها باشیم که به تبع آن مسلما با فروش محصولات با کیفیت ایرانی شاهد ورود ارز بسیار کلانی به داخل کشور و البته تقویت برند محصولات داخلی با کیفیت خواهیم بود .
الزامات اقتصاد مقاومتى
مقام معظم رهبری : “مسئلهى اقتصاد مهم است؛ اقتصاد مقاومتى مهم است. البته اقتصاد مقاومتى الزاماتى دارد. مردمى کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتى است.”
همانطور که میدانیم در فضای اجرایی تمامی شرکت های بازاریابی شبکه ای به غیر از مدیریت و مباحث اداری پیرامون آن در واقع پیشبرد و فروش و گسترش سازمان و مباحث نشان تجاری (برند) بر عهده افراد فعال میباشد که شامل مردم عزیزمان میشود . در واقع تمامی اعضای فعال در این مجموعه ها از مردم عادی و شهروندان محترم تمامی شهر ها اعم از دانشجو و کاسب و مدیر و …. تشکیل شده است . به عنوان مثال اگر بخواهیم ببینیم در شرکتی مثل بادران گستران که اولین مجموعه دارای مجوز بازاریابی شبکه ای به شمار میرود تعداد ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار نفر در حال فعالیت هستند , فقط تعداد انگشت شماری از این افراد مربوط به کمپانی و ساختارهای اداری و … به شمار میروند و مابقی اعضا همگی از آحاد مردم به شمار میروند که در قالب مشتری و بازاریاب در حال قدرتمند کردن کمپانی میباشند و در عین حال به درآمدزایی میپردازند .
همانطور که در مباحث مطرح شده در بالا اشاره شد اساس و ساختار شرکت های بازاریابی شبکه ای به گونه ای طراحی شده که در واقع میتواند به صورت جدی و درهمه زوایا , دنبال کننده و مجری رکن های تعریف شده در برنامه جامع اقتصاد مقاومتی به شمار رود .
ان شالله مسولین باتدبیر و دلسوز دستگهاهای اجرایی در سطح کلان با حمایت و سرمایه گذاری درست و اصولی در این حوزه , بتوانند کمک هرچه بیشتری به بالفعل شدن پتانسیل های کلان بالقوه در حوزه بازاریابی شبکه ای بشوند .
بازاریابی به عنوان آخرین حلقه ی چرخه ی تولید به مصرف یکی از مهمترین ارکان اقتصادی در هر کشور و جامعه ای می باشد که شرکت های بازاریابی شبکه ای با پیدا کردن مصرف کننده برای تولید کننده های داخلی می توانند در این چرخه و کامل کردن حلقه اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را ایفا کنند.
والسلام
با سلام
در خوب بودن نتورک شکی نیست ، مدت هاست به اثبات رسیده
اما آیا شرکت های نتورک در ایران ، کالاهای ایرانی تولید و پخش می کنن؟
اینده ای روشن در انتظاره.
با سلام . مطلب بسیار زیبا آموزنده و مفیدی بود . تشکر ویژه از آقای امیر نیک افروز بابت قلم بسیار زیبا و موثرشون .
سلام کیاپرس – من یک نتورکر مقیم خارج هستم که قراره به زودی به کشور عزیزم ایران برگردم . باور کردنی نیست که نتورک در ایران قانونی شده باشه .
۲ مطلبی که در مورد نتورک منتشر کردید تو این چند وقت خیلی عالی و خوب بوده و حتما به این کار ادامه بدید .
لطفا در صورت امکان بنده رو از طریق ایمیل به نویسنده , نیک افروز مرتبط کنید
با تشکر
با سلام و عرض ادب
این گویایی قیاس بین مطالب ، حاکی از اشرافیت و تسلط کامل نگارنده به مباحث بازاریابی شبکه ای و در عین حال فرمایشات مقام معظم رهبری است.
امیدوارم این شاخه ی اقتصادی به همین زیبایی و کارآمدی که تبیین فرمودین، در پیشبرد زیر ساختهای اقتصادی کشور و امر اشتغال زایی جوانان خوش بدرخشد .
با تشکر از مقاله ی روشنگرانتون.
مقاله جالبی بود . اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر انقلاب راهکار نجات از زیر بند بودن استکبار جهانی هست . بازاریابی شبکه ای مسیر درست و موثری در این حوزه به شمار میره . تشکر از نیک افروز نویسنده هر دو مطلب قبلی و فعلی .
جمهوری اسلامی ایران با قانونی کردن بازاریابی شبکه ای دست به ریسک بزرگی زد . ریسکی که یا برد و پیروزی اجتماعی و اقتصادی بزرگی براش به ارمغان میاره و یا اینکه با بزرگ شدن این شبکه ها دردسرهای سیاسی و اجتماعی به همراه داره . زمان همه چیز رو نشون خواهد داد .
مطلب جالب و جدیدی بود . آیا این نگاه رو خود آقای خامنه ای در سایت رسمیشون منتشر و منعکس کردند تا به حال؟
بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ نیاز به زیر ساخت فرهنگی داره که در کشور ما به دلیل اتفاقات منفی سالهای گذشته هنوز به وجود نیومده . مردم ما فکرشون و نگاهشون هنوز خیلی سنتی تر از این حرفاست .
حداقل پیامد مثبت فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای اشتغالزایی برای جوانان بیکار و جویای درامد کشورمان میباشد . قطعا مسولین و خود رهبری عزیز دغدغه اشتغال و مقابله با بیکاری رو دارن .
با سلام و عرض ادب خدمت ملت ایران
راز موفقیت کشورها وجود به پایداری شرکت های بازار یابی شبکه ای هست ، چون به صورت تصاعدی فرهنگ،دیدگاه،اقتصاد،علم،اشتغال و سایر موارد به بالا میرود و این خیلی برای یک کشوری متمدن مثل ایران عالی میشه.
ارزوی موفیقت در آسمان زلال بازار یابی شبکه ای.
با تشکر ، نتورکر تازه نفس اسدی_فرشاد بادرانی
درود بر شما
مطالب بسیار عالی و مفید بودند. حساب کنید اگر فقط ده میلیون ایرانی عضو شرکت های بازاریابی شبکه ای شوند چه اتفاق عظیمی در مملکت ما رخ خواهد داد.
ده میلیون خانواده ایرانی که کالاهای ایرانی مصرف میکنند. حساب کنید چه تعداد عظیمی از کارگران ایرانی سر کار خواهند رفت و چند کارخانه عظیم برای تولید این کالاها می بایست فعال شود…
بازاریابی شبکه ای قویترین راه حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است.
سلام
واقعا برام جالب بود ، همونطور که آقا مرتضی نگارنده سعی کرده برای توجیح و بقاء صنعت بازاریابی شبکه ایی این نوع تجارت جدید رو به فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ایی عزیز گره بزنه که بنظر خوب نیست برای توجیه کار و بقا از هر شخص اونهم شخصی همانند حضرت آقا بهره جست.بهتر آدمی دست از این اخلاق ناپسند خود بردارد.
در ارتباط با نظر دوستمون که فرمودن درست نیست هر چیزی رو مثلا نتورک رو برای توجیح کردن به صحبت های مقام رهبری وصل کنیم باید عرض کنم که من در مطلب آقای نیک افروز اتصال زوایای اقتصادی و زیر ساختی نتورک و بازاریابی شبکه ای به مبانی اقتصادی برنامه اقتصاد مقاومتی مد نظر امام خامنه ای رو مشاهده کردم و چیزی تحت عنوان توجیه بی اساس یافت نکردم .
با سلام
اطلاعات عالی و جامع ای بود در رابطه با صنعت نو پای بازاریابی شبکه ای در ایران. به امید موفقیت روزافزون کشور عزیزمون با استفاده از تمامی پتانسیل های اقتصادی نتورک مارکتینگ در این مرز و بوم
سلام و خسته نباشید . برای اولین بار هست که چنین مطلبی رو میبینم که نتورک مارکتینگ رو به صبتهای آقای خامنه ای مرتبط کرده . خیلی جالب و قابل استفاده هست برای گروهها و افراد فعال در این صنعت . تطبیق پیدا کردن ابعاد مختلف بازاریابی شبکه ای با قوانین و موارد مد نظر نظام و حاکمیت کمک زیادی به بقای این صنعت در کشور خواهد کرد .
تشکر از آقای امیر نیک افروز بابت ۲ مقاله اخیر
مطالب این دست کمه ولی نگارنده نگاه متفاوتی دارد خوشمان آمد
تعمیم دادن بازاریابی شبکه ای به اقتصاد مقاومتی حرکت جدید و بسیار جالبی بود . احسنت