اختصاصی کیاپرس:

همانطور که میدانیم طی سالهای اخیر و با فشارهای همه جانبه و ناجوانمردانه دولت های غربی و پیاده نظام هایشان در حوزه خلیج فارس , قطعنامه ها و تحریم های متعددی بر نظام مقدس جمهوری اسلامی تحمیل شده و به سبب همین امر مشکلات و موانع بیشماری در سیکل در حال رشد و حرکت کشورمان در مسیر توسعه به وجود آمده است .

مشکلات متعددی در حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی و … که خوابیدن چرخ برخی صنایع و بنگاههای اقتصادی و به تبع آن بیکاری و عدم اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان کشورمان بخشی از این مشکلات بوده است . مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار بی همتای کشتی در حرکت انقلاب اسلامی که با تدبیر و اشرافیت حداکثری در تمامی مقاطع و بحران های نظام نسخه نهایی و موثر ترمیم و بازسازی مشکلات را تجویز نموده اند در یکی از راهبردی ترین تصمیمات سرنوشت ساز خود فرمان تدوین برنامه جامع اقتصاد مقاومتی را اعلام نمودند که براساس این برنامه جامع راهبردی تمامی پیش بینی ها و راهکارهای محوری مقابله و مقاومت و بقا در سخت ترین شرایط پیش روی نظام نیز مدبرانه طراحی شده است .

در این نوشتار سعی میکنیم با بررسی زوایا و ابعاد مختلف شکلی و ماهیتی مقوله بازاریابی شبکه ای به پتانسیل ها و فرصت هایی که می تواند در راستای تحقق هر چه بهتر فرمایشات حضرت آقا در ارتباط با پیاده سازی برنامه اقتصاد مقاومتی بپردازیم .

ارکان اقتصاد مقاومتی


الف: حمایت از تولید ملى
مقام معظم رهبری در این باب می فرمایند : “یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتى، حمایت از تولید ملى است؛ صنعت و کشاورزى. خب، آمارهائى که آقایان میدهند، آمارهاى خوبى است؛ لیکن از آن طرف هم از داخل دولت، خود مسئولین به ما میگویند که بعضى کارخانه‌‌ها دچار مشکلند، اختلال دارند، در بعضى جاها تعطیلى صنایع وجود دارد .”

– محصولات ایرانی با کیفیت بالا که شاید اگر در فروشگاهها و سوپر مارکت ها قرار میگرفتند یارا و توان مقابله با برندهای خارجی را نمیداشتند اما در ساختار بازاریابی شبکه ای ایرانی این محصولات به راحتی و با سرعت بالا در حال فروش و مصرف در طیف گسترده ای از ملت فهیم ایران میباشد .

در واقع سیکل طراحی شده در بازاریابی شبکه ای به گونه ای است که در یک مسیر دوطرفه برد – برد هم کمپانی به درآمدهای کلان و و در ادامه رونق اقتصادی خیلی کلانی میرسد و هم بازاریابان و افراد فعال در این چرخه به درآمدهای بسیار کلان و جذابی دست پیدا خواهند کرد .
با نگاهی گذرا و سطحی بر عملکرد فعالیت های شبکه ای مجموعه های دارای مجوز در عرصه بازاریابی شبکه ای , میتوان به این نتیجه رسید که تمامی شرکت های فعال در داخل کشور از بادران گستران تا پنبه ریز و تکسو و مابقی شرکت های دارای مجوز , فروش های شبکه ای خود را بر محور کالاهای ایرانی تولید داخل قرار داده اند که به دلیل شدت فعالیت بازاریاب ها و براساس قوانین وزارت صنعت و معدن و تجارت در حوزه کالاگردان بودن , فروش بسیار بالایی در شبکه های انسانی و بازاریاب های فعال در این شرکت ها در حال رخ دادن است .

قوی تر شدن شرکت های متوسط و کوچک و حرکت صعودی شان به سمت تبدیل شدن به شرکت های بزرگ و بین المللی از پیامد های بسیار مثبت بازاریابی شبکه ای در اقتصاد مقاومتی به شمار میرود
ب: استفاده از همه‌‌ى ظرفیتهاى دولتى و مردمى
مقام معظم رهبری : “بخش خصوصى را باید کمک کرد. اینکه ما «اقتصاد مقاومتى» را مطرح کردیم، خب، خود اقتصاد مقاومتى شرائطى دارد، ارکانى دارد؛ یکى از بخشهایش همین تکیه‌‌ى به مردم است؛ همین سیاستهاى اصل ۴۴ با تأکید و اهتمام و دقت و وسواسِ هرچه بیشتر باید دنبال شود؛ این جزو کارهاى اساسى شماست.”
– حمایت از بخش خصوصی از جمله مباحث مدنظر مقام معظم رهبری در ساختارهای اقتصاد مقاومتی به شمار میرود . شرکت های بازاریابی شبکه ای فعال در داخل کشور همگی در زمره شرکت های خصوصی به شمار رفته و در واقع میتوان گفت به معنای واقعی کلمه اساس و بنیان تحرکات اقتصادی این مجموعه ها بر اساس فروش محصولات بر پایه فروشندگان و بازاریابان داخلی که از آحاد مردم و در همه اقشار به شمار میروند تشکیل شده است ….
در واقع یکی از مهمترین خروجی های فعالیت های بازاریابی شبکه ای داخلی , قدرتمند شدن مجموعه های خصوصی فعال در عرصه های اقتصادی میباشد که میتوانند با گردش های مالی کلان و البته شفاف بنیه و زیرساخت های خود را مستحکم کرده و زمینه ورود به بازارهای بین المللی را پیدا کنند .
گردش چرخهای اقتصادی تمامی این شرکت ها با محوریت نیروهای انسانی و فعال مردمی در مدل ها و ساختارهای تعریف شده صورت میپذیرد . شاید به جرات بتوان گفت که یکی از اساسی ترین اتفاقات رخ داده در ارتباط با نهادینه شدن فرمایشات رهبر انقلاب در ارتباط با حمایت از بخش های خصوصی و مردمی همین موضوع رسمی شدن و قانونی شدن شرکت های بازاریابی شبکه ای و تسهیل فرآیند چرخه ی تولید به مصرف می باشد .

ج: مقاوم بودن اقتصاد

بازاریابی شبکه ای دارای ساختارهای فرهنگی موثر و مداومیست که ماحصل آن شکل گیری تیم های اقتصادی مستحکم , مقاوم و غیر قابل نفوذ بوده و مباحثی مهم در چهارچوب های تعریف شده در ارکان اقتصاد مقاومتی ، زیر ساخت های مهم اقتصادی و بنیادی در شرکت های بازاریابی شبکه ای به گونه ای طراحی شده که توطئه های اقتصادی کمترین تاثیر را نیز بر آن نخواهد داشت .
د: مدیریت منابع ارزى
یکی از مهمترین خروجی های فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در آینده نزدیک , ورود کلان ارز به کشور خواهد بود .
با پیش بینی های صورت گرفته و به وجود آمدن زیر ساخت های لازم در شرکت های فعال در این حوزه , باید هر چه سریعتر منتظر آغاز به کار و فروش بین المللی این مجموعه ها باشیم که به تبع آن مسلما با فروش محصولات با کیفیت ایرانی شاهد ورود ارز بسیار کلانی به داخل کشور و البته تقویت برند محصولات داخلی با کیفیت خواهیم بود .

الزامات اقتصاد مقاومتى
مقام معظم رهبری : “مسئله‌ى اقتصاد مهم است؛ اقتصاد مقاومتى مهم است. البته اقتصاد مقاومتى الزاماتى دارد. مردمى کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتى است.”
همانطور که میدانیم در فضای اجرایی تمامی شرکت های بازاریابی شبکه ای به غیر از مدیریت و مباحث اداری پیرامون آن در واقع پیشبرد و فروش و گسترش سازمان و مباحث نشان تجاری (برند) بر عهده افراد فعال میباشد که شامل مردم عزیزمان میشود . در واقع تمامی اعضای فعال در این مجموعه ها از مردم عادی و شهروندان محترم تمامی شهر ها اعم از دانشجو و کاسب و مدیر و …. تشکیل شده است . به عنوان مثال اگر بخواهیم ببینیم در شرکتی مثل بادران گستران که اولین مجموعه دارای مجوز بازاریابی شبکه ای به شمار میرود تعداد ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار نفر در حال فعالیت هستند , فقط تعداد انگشت شماری از این افراد مربوط به کمپانی و ساختارهای اداری و … به شمار میروند و مابقی اعضا همگی از آحاد مردم به شمار میروند که در قالب مشتری و بازاریاب در حال قدرتمند کردن کمپانی میباشند و در عین حال به درآمدزایی میپردازند .

مردمی کردن اقتصاد از مهمترین مصادیق مد نظر رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که در شرکت های بازاریابی شبکه ای به واسطه تبلیغ محصولات ایرانی توسط مردم و جا انداختن فرهنگ مصرف کالای ایرانی در حال به وقوع پیوستن می باشد .

همانطور که در مباحث مطرح شده در بالا اشاره شد اساس و ساختار شرکت های بازاریابی شبکه ای به گونه ای طراحی شده که در واقع میتواند به صورت جدی و درهمه زوایا , دنبال کننده و مجری رکن های تعریف شده در برنامه جامع اقتصاد مقاومتی به شمار رود .
ان شالله مسولین باتدبیر و دلسوز دستگهاهای اجرایی در سطح کلان با حمایت و سرمایه گذاری درست و اصولی در این حوزه , بتوانند کمک هرچه بیشتری به بالفعل شدن پتانسیل های کلان بالقوه در حوزه بازاریابی شبکه ای بشوند .
بازاریابی به عنوان آخرین حلقه ی چرخه ی تولید به مصرف یکی از مهمترین ارکان اقتصادی در هر کشور و جامعه ای می باشد که شرکت های بازاریابی شبکه ای با پیدا کردن مصرف کننده برای تولید کننده های داخلی می توانند در این چرخه و کامل کردن حلقه اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را ایفا کنند.

والسلام

اشتراک این خبر در :