کیاپرس /داوطلبین کنکور غالبا توجه وتمرکز خودشان را روی آزمون کنکور سراسری قرار می دهند و سعی بر این دارند با تلاش فردی،استفاده از کلاس های تقویتی،آزمون های آزمایشی و مشاوره رتبه خوبی را در کنکور کسب نمایند. ولی متاسفانه زمانی که در آستانه انتخاب رشته قرار می گیرند؛ توجه لازم به انتخاب های خود و نحوه چیدمان رشته ها ندارند.

محسن تصدیقی ثانی، متخصص مشاور در این مورد به خبرنگار کیاپرس بیان داشت؛ به جرات می توان گفت انتخاب رشته اگر مهمتر از آزمون کنکور سراسری نباشد؛ از لحاظ درجه اهمیت هم سطح آن است.

انتخاب رشته در مسیر شغلی و چگونگی زندگی افراد تا حد بسیار زیادی تاثیر گذار است. یک انتخاب رشته نادرست و غیر واقعی می تواند سالها زندگی ما را پر هزینه، آشفته و بی ثمر کند یا منجر به ماندن پشت کنکور گردد؛ که آن هم در شرایط فعلی به جز در موارد خاص، پیشنهاد نمی گردد.

بنابراین در انتخاب رشته باید دقت فروانی به خرج بدهیم. صرف قبولی در دانشگاهی با رتبه علمی بالا  یا رشته هایی که با علاقه و ویژگی های شخصیتی همخوان نیست؛ تنها به دلیل رفتن به دانشگاه و ارضای شور و هیجان جوانی تصمیمی اشتباه است.

آینده شغلی رشته قبولی، محیط تحصیل، امکانات مورد نیاز، استعداد و توانایی ها و ارتباط رشته با اهداف بلند مدت زندگی؛ باید در درجه اول اولویت ها وچیدمان قرار گیرد.

لذا شایسته است برای انتخاب رشته، ضمن مطالعه دقیق دفترچه راهنما و آگاهی از آخرین اخبار سازمان سنجش و دور از شایعات فضای مجازی و همچنین کسب اطلاع از منابع و افراد معتبر و با تجربه کمک و مشاوره بگیرید.

پیشنهاد می گردد مشاورین خود را برای انتخاب رشته از اعضای صاحب پروانه در سازمان روانشناسی و مشاوره کشور و مشاورین ارشد آموزش و پرورش برگزینید.

بعضی از عوامل تاثیر گذار که باید در انتخاب رشته مورد توجه قرار گیرد عبارتند از: تحلیل دقیق کارنامه و تعیین محدوده احتمالی قبولی برای رشته ها و دانشگاه ها، توجه به بازار کار و شرایط استخدام، توجه به شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو وسهمیه ها، بررسی تیپ شخصیتی و استعداد، توجه به امتیاز بومی گزینی رشته هاو سهمیه ها و استخراج دقیق و اولویت بندی صحیح.

اشتراک این خبر در :