زباله در ساری

 

کیاپرس – اعظم کردان : جمع آوری و دپوی زباله همواره یکی از مشکلات جوامع بشریت بوده است. در برخی از کشورها این معضل به یک فرصت مناسب برای کسب درآمد تبدیل شد به طوری که با ایجاد کارخانه های کمپوست  و برگشت زباله به چرخه تولید و استقرار نیروگاههای زباله سوز عنوان طلای کثیف را نصیب خود کرده است.
بر اساس آمارها، مردم ایران سالانه 16 میلیون تن زباله در کشور ایران تولید می کنند که این میزان منجر به تولید 50 هزار تن گاز گلخانه ای و 10 میلیون متر مکعب شیرابه می شود.
گفته می شود در استان مازندران روزانه ۳۱۵۰ تن زباله در محدوده روستایی و ۱۷۰ تن  در محدوده شهری تولید می شود که در ایام تعطیل با ورود مسافران این حجم تولید زباله افزایش می یابد. مسافران چند صباحی از فضای سرسبز و هوای پاک این استان بهره می برند و با گذاشتن انبوهی از زباله این استان را ترک می کنند. برخی از شهرهای غرب و مرکز استان بیش از سایر شهرستانهای مازندران از این معضل رنج می برند.
در این میان، زباله های شهرستان ساری علی رغم مخالفت اهالی منطقه بیش از 6سال در منطقه پشت کوه بخش چهاردانگه دپو می شود که آسیبهای زیست محیطی فراوانی به منطقه وارد آورده است.
حمل زباله به صورت روزانه از مسیر سرسبز و جنگلی ، جاده کیاسر به سمنان را تبدیل به مکانی با بوی زباله کرده و به دلیل ریزش شیرابه از ماشینهای حمل زباله منجر به لغزنده شدن جاده شده است ودر این میان زمزمه هایی از دپوی زباله های بیمارستانی نیز در این منطقه به گوش می رسد.
هرچند در دوره های گذشته مسئولان ایجاد کارخانه کمپوست و زباله سوز را تنها راه برون رفت از مشکل زباله این منطقه عنوان کردند ولی با گذشت بیش از 6سال تا کنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفت.
* مشکل دفع زباله داریم نه حمل زباله!
با توجه به اهمیت بحث زباله در مازندران، استاندار جدید این استان در نخستین نشست مطبوعاتی خود، در بخش اول سخنان خود اشاره ای به بحث زباله نکرد! در حالی که به گوشه ای از  برنامه های خود در زمینه گردشگری، کشاورزی، شهرکهای صنعتی، چگونگی فعال نمودن تعاونی های راکد، ساماندهی سواحل دریا، افزایش میزان صادرات،  برنامه های بودجه ای،  ایجاد شرکتهای سرمایه گذاری، جلب و جذب سرمایه گذار در استان، طرح زهکشی اراضی کشاورزی، پروژه های مهم آبی استان مانند سد هراز و دهها موضوع دیگر اشاره ای ولو جرئی داشت ولی حتی اشاره ای کوچک به مشکل زباله نکرده بود تا اینکه یکی از خبرنگاران سوالی با موضوع زباله مطرح کرد که پاسخ استاندار به این سوال جالب و قابل توجه  است.
ربیع فلاح جلودار، با بیان اینکه “برای زباله 10 جلسه گذاشتیم و از همه مناطق از جمله نوشهر، ساری، قائمشهر، بابل و آمل  بازدید کردم، گفت: در این جلسات مقرر کردیم تا یک هفته فرمانداران هر شهر برنامه های خود را ارایه دهند و در غیر این صورت با آنها برخورد می کنیم. در آن جلسه همه فرمانداران برنامه های خود را بیان کردند،
وی ادامه داد: به دلیل  حساسیت این کار، تلاش کردیم ابتدا کلیه سطح شهرها، روستاها و راه های مواصلاتی زباله ای دیده نشود، در شهرستانها فرمانداران به عنوان مسئولان امور جمع آوری و پاکسازی زباله ها انتخاب شدند تا پیگیر این امور شوند”
استاندار مازندران جمع آوری و پاکسازی زباله را در اولویت بحث زباله قرار داد و در خصوص ایجاد کارخانه کمپوست اشاره ای نکرد.
نکته ای که در این میان  فراموش شده این است که که دغدغه اصلی استان جمع آوری زباله نیست بلکه دفع زباله است که استاندار به آن اشاره ای به آن نداشت.

انتظار می رود از استاندار مازندران که هدف از حضورش را توسعه همه جانبه استان بیان داشت، زباله را نیز در اولویت برنامه های کاری خود  قرار دهد و رفع مشکل زباله به ویژه در منطقه چهاردانگه ساری را به نام خود به ثبت برساند

اشتراک این خبر در :