خبرگزاری فارس: برگزاری جشنواره خیران کتابخانه‌ساز مازندران اسفند 93

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران از برگزاری جشنواره خیران کتابخانه‌ساز این استان در اسفند 93 خبر داد.

عبدالحسین باقری بعد از ظهر امروز در نشست راهبردی اعضای خیران کتابخانه‌ساز مازندران که در سالن شماره یک استانداری مازندران، ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و اصحاب باوفای آن حضرت، گفت: ‌آنچه که امروز در علم و فرهنگ داریم به برکت قیامی است که امام حسین(ع) و یارانش در دشت نینوا انجام دادند و باید قدردان این حقیقت همیشه زنده باشیم.

وی با بیان اینکه مجمع خیران کتابخانه‌ساز، خود را بدهکار مردم و انقلاب و نظام می‌داند، افزود: تمام بودجه سال 93 برای کتابخانه‌های مازندران تنها 2 میلیارد تومان است اما خیران، بسیار جلوتر از این بودجه‌ها و فعالیت‌های سازمانی هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه امروز وارد سومین سال از فعالیت خیران کتابخانه‌ساز مازندران شدیم، اعلام کرد: در نظر داریم تا جشنواره خیران کتابخانه‌ساز را برگزار کنیم و برنامه پیش‌بینی شده مجمع برای انجام آن در اسفند سال93 است.

باقری ضمن قدردانی از کمک‌های بی‌منت خیران کتابخانه‌ساز در توسعه فرهنگ عمومی استان، اظهار داشت: اگر در حوزه مدرسه‌سازی خیران زیادی هستند و اگر مسجدسازی نیز خوب است اما اعتقاد خیران کتابخانه‌ساز این است که ما در کتابخانه‌ها به دنبال نمازخوان و تربیت نسلی آگاه هستیم و اگر می‌خواهیم مادر، همسر، پدر، معلم و پزشک و مهندس خوبی داشته باشیم می‌توانیم در این امر هزینه کنیم.

وی تصریح کرد: خیلی‌ها تمکن مالی نداشتند اما با دلشان ورود پیدا کردند و ثمرات خوبی از حضور آنها عاید انجمن شد.

به گزارش فارس، مدیرکل کتابخانه‌های مازندران با بیان اینکه در سه سال گذشته بیش از 7 میلیارد تومان به صورت نقدی از سوی خیران کتابخانه‌ساز استان به امر ساخت، توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها اختصاص یافت، افزود: علاوه بر آن نیز 15 هزار مترمربع زمین و 35 هزار جلد کتاب همچنین پرداخت حق عضویت تعداد زیادی از اعضا نیز از فعالیت مجمع خیران کتابخانه‌ساز مازندران است.

این مسئول در ادامه گفت: 66 کتابخانه نهادی و حدود 35 کتابخانه مشارکتی داریم که عموما از صفر تا صد آن را خیران می‌سازند.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: متوسط سرانه مطالعه در کشور، هفت دقیقه و در مازندران چهار دقیقه است که از جمله دلایل آن می‌توان به نبود فضای مفید در شهرها، امانی یا استیجاری بودن کتابخانه‌ها و به‌روز و دیجیتالی نبودن بسیاری از کتابخانه‌ها اشاره کرد.

باقری در پایان با اشاره به نبود منابع کافی در بخش کتابخانه‌ها، از شهرداری‌ها خواست تا نیم‌درصد عوارض شهرداری به بخش فرهنگی را واریز کنند.

به گزارش فارس، نشست راهبردی اعضای خیران کتابخانه‌ساز مازندران با حضور استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای انجمن خیران کتابخانه‌ساز و مسئولان کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد و قرار است این نشست‌ها به صورت ماهانه یا بنا به تشخیص اعضا در فاصله زمانی دیگری با حضور استاندار برگزار شود.

اشتراک این خبر در :