حال و هوای محرم در گوشه و کنار نقاط مختلف کشور نمایان است و آنچه که حس پاکی و سبکی می‌دهد در عشق و ارادت واقعی مردان و زنان شیعه است که بدون هیچ تشریفات خاصی، مراسم عزای حسینی را برپا می‌دارند و هر یک گوشه‌ای از کار را می‌گیرد و فرقی نمی‌کند چه باشد.

محرم 7

*محرم عشق پررنگ شیعیان به حسین است

سخن از محرم، سخن از عشق و دلدادگی است، محرم از ایثار و گذشت، سرسپردگی، ولایت‌مداری سخن می‌گوید، عشق به محرم، عشق به حسین (ع) است و عشق به حسین عشق به معبود و آنچه که در این عشق جاری است، هرسال پر رنگ‌تر می‌شود.

*محرم دعوت‎نامه عمومی است

محرم یک دعوت‌نامه عمومی است، پیر جوان، زن و مرد، غنی و فقر نمی‌شناسد و آنچه را که در جمع مدعوین می‌بینی باورش سخت است، اما واقعیت دارد و آن نشستن همه در کنار هم بر سر خوان محرم است، اگر چه هر کس به فراخور ارادتش فیض می‌برد، اما هیچکس محروم از این فیض نیست.

از این رو هر سال با نزدیک شدن به محرم بدون برگزاری جلسات اداری، بدون دعوت‌نامه کتبی و الزام در حضور، بدون هیچ تشریفاتی، دلدادگان حسینی خود بانی هستند و پرچم عزا را در کوی و برزن، مناره‌ها، خیمه‌ها برافراشته می‌سازند.

استقبال از محرم خود یک دعوت آشکار عمومی است، برپایی خیمه‌های عزا با پرچم‌های رنگارنگ مزین به نام حسین(ع) و ابوالفضل(ع) و اسامی متبرک حق تعالی و ائمه اطهار، سیاه پوش شدن خیابان‌ها و کوچه‌های شهر و روستا خود گواه این مطلب است.

*نوای تعزیه‌‏خوانان در شهرستان نور

در شهرستان نور نیز شور و نوای محرم از چند روز قبل شکل گرفته است و نمونه آن در یک گشت روزانه در این شهرستان به وفور قابل مشاهده است.

داربست‎ها در حال برافراشته شدن است که پرچ‎های عزا با نام حسین بر روی آن نمایان است و همه این‎ها پیام دارد و آن این است که باید آماده شویم برای حسینی شدن.

راه‌اندازی ایستگاه‌‎های صلواتی، برافراشتن خیمه‎های عزا در میدان‎های این شهر و شنیدن نوای تعزیه‎خوانان در هر کوی برزن نشانه آمدن محرم است که در این شهر دیده می‏‌شود.

*برگزاری نخستین تعزیه در تکیه حضرت رقیه

تغزیه با فرهنگ محرم در شهرستان نور همگام شده است به طوری که نخستین تعزیه قرار است فردا در تکیه حضرت رقیه شهرستان نور برگزار شود.

شهر نور شهر مساجد است به طوری که هر 200 متر از خیابان‎های این شهر مسجد دارد و مسجد نیز سنگری است برای اسلام و حسین نیز رکنی از اسلام است که در این محرم فیض آشکارش بر همگان نمایان می‏شود.

*گرمای خون محرم هنوز تازه است

آنچه مهم است، به رغم هجمه فرهنگی دشمن علیه محرم و عاشورا، گرمای خونی که در راه حق ریخته شده نه تنها هرگز سرد نشده بلکه حرارت آن شور حسینی را صد چندان می‌کند تا جایی که امروز و در سال‌های اخیر شاهد افزایش هیئت‌های عزاداری با برپایی خیمه‌ها، مراسم شبیه‌خوانی و ایستگاه‌های صلواتی هستیم.

تعزیه، رسانه قوی علیه جنگ نرم دشمن است

مراسم شبیه‌خوانی یا همان تعزیه که در مازندران رونق خاصی از قدیم داشته این روزها پر رونق‌تر شده و با شروع محرم در کنار سایر عزاداری‌ها ساعاتی از شبانه‌روز به امر تعزیه اختصاص یافته که در بیشتر روستاها و نقاط شهری، تکایا و اماکنی که به این منظور اهدا و یا وقف شده برگزار است و یکی از بهترین روش‌ها برای نزدیک‌تر کردن قلوب مردم به وقایع کربلا و روز عاشورا است و در صورت نظارت بیشتر و درست اجرا شدن خود یک رسانه قوی علیه جنگ نرم دشمن است.

ایستگاه‌های صلواتی در سال‌های اخیر در شهرستان نور آنچنان رونق گرفت که گاه در مسیرهایی کمتر از یک کیلومتر شاهد استقرار چندین ایستگاه صلواتی هستیم و عموما در ورودی شهرها و روستاها، مقابل تکایا، مساجد، امامزادگان، مسیرهای حرکت دستجات عزاداری و…برپا می‌شود و مهم آنکه همه هزینه پذیرایی‌های این ایستگاه‌ها مردمی است و علاوه بر بانی مستقل دائمی، در برخی از روزها دیگر اهالی بانی م‌ شوند و بدون سر و صدا و بوق کرنا و بیشتر در خفا این وظیفه را به‌عهده می‌گیرند.

اشتراک این خبر در :