آغاز صید ماهیان استخوانی دریای خزر

 

 

 

مراسم آغاز صید ماهیان استخوانی دریای خزر با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران،نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی ،مدیرکل شیلات مازندران، ، فرماندار ،رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در شرکت پره خرم محمودآباد برگزار شد.
دراین مراسم مدیرکل شیلات مازندران دریای خزر را به عنوان مهم ترین کانون اقتصادی مازندران دانست و افزود: امسال همانند سالهای گذشته بر اساس تصمیم کمیته مدیریت صید سازمان شیلات ایران  4200 صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی پره به امید کسب روزی حلال صید ماهیان استخوانی را در دریاآغاز کردند.
حسن حبیب نژاد با بیان اینکه برای بازسازی و حفظ ذخائر دریای خزر اقدام به تکثیر ماهیان سفیدبصورت تکثیر طبیعی و نیمه مصنوعی   نمودیم،عنوان کرد: در سالهای اخیر بازسازی ماهیان استخوانی دریای خزر با هماهنگی و همکاری اتحادیه صیادان پره و خود صیادان انجام شده است.
حبیب نژاد با بیان این مطلب که در سال 91-92 حدود 50 میلیون قطعه بچه ماهی به روش نیمه مصنوعی تکثیرو رهاسازی شد، عنوان کرد:  در کنار آن حدود 13 میلیون قطعه بچه ماهی نیز به صورت طبیعی برای نخستین‌بار به عنوان طرح پایلوت در رودخانه چشمه کیله تنکابن وتجن ساری شیل‌گذاری، پرورش و در آنجا بعد از 50 روز مراقبت رهاسازی شد.
حسن حبیب نژاد با اشاره به اینکه در سال 92-93 نیزحدود 45 میلیون قطعه بچه ماهی به صورت  نیمه مصنوعی در مرکز تکثیر شهید رجایی ساری پرورش داده شد، گفت: در3 رودخانه تالش‌خیل ، نمک‌آبرود کلارآباد و تجن ساری نیز بالغ بر 4.5میلیون قطعه بچه ماهی به روش شیل گذاری به صورت طبیعی پرورش، و رهاسازی شدند.
این مسئول افزود: پیش‌بینی می‌شوددراسفند 93 و فروردین 94 با همکاری اتحادیه پره استان وصیادان 10رودخانه شیلاتی رادر سطح استان شیل‌گذاری کنیم و بستررا برای ماهیان مولدآماده تا از این طریق طرح تکثیر طبیعی انجام شود.
وی بابیان اینکه جامعه صیادی مازندران یک جامعه قانونگراست اظهارداشت: انتظار می رودجامعه صیادی مازندران درکنار شیلات همانطور که در بازسازی ذخایر مشارکت فعال دارددرامرحفظ و حراست ازمنابع و ذخایر نیز مشارکت فعال داشته باشد.
حبیب نژادهمچنین بابیان این مطلب که مازندران باظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بالایی که درتولیدآبزیان وفرآورده‌های آن داردمی‌تواندازارکان اساسی صادرات غیرنفتی به حساب آید،بیان کرد: مازندران با کسب مقام نخست تولید آبزی پروری درسطح کشور به عنوان یکی  ازقطب‌های فعال استان‌های شمالی نیزمطرح است.
مدیر کل شیلات مازندران با اشاره اینکه یکی از دغدغه های جامعه صیادان معرفی شغل صیادی به عنوان شغل سخت و زیان‌آور بوده است،گفت: این موضوع از طریق سازمان تأمین اجتماعی بصورت جدی دردست پیگیری است .
در ادامه رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران اظهار داشت: فعالیت آبزی‌پروری ،پرورش و تولید ماهی در استان مازندران یکی از فعالیت‌هایی است که در بخش کشاورزی به همراه 14 محصول دیگر رتبه نخست را در کشور داراست.
دلاورحیدرپور ظرفیت صیادی دریای خزر را در قالب 117 تشکل صیادی عنوان کرد و افزود:  برای حفظ ذخائر دریا و تقویت آن به گونه‌ای عمل شود که تولید، تقویت و گسترش یابد.

اشتراک این خبر در :