خبرگزاری فارس: دولت‌ها و دانشگاه‌ها درباره مشکلات بخش جنگل مقصر هستند

مشاور عالی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در همایش ملی “مدیریت جنگل‌های شمال ایران” در ساری با بیان اینکه امروز وضعیت جنگل‌های کشور شدیدا نگران کننده است، تصریح کرد: جامعه متخصصان نگران این وضعیت هستند.

عبدالغفار شجاع با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته آسیب‌های زیادی به بخش جنگلبانی کشور وارد شد،  تصریح کرد: بخشی از این آسیب ها ناشی از کمبود متخصصان و مدیریت بوده است.

وی، با تاکید بر حفظ جنگلها بیان داشت: متاسفانه به جنگلبانی ظلم شده و در سالهای گذشته از طرح هایی در جنگل های کشور استفاده شد که سنخیتی با آن نداشته است.

وی افزود: عدم اجرای مطلوب قانون در واحدهای قضایی و کمبود امکانات برای حفاظت واحیا، جنگل های کشور را امروز به جایی رسانده که در حالت رکود کامل قرار دارند.

شجاع، کاهش نباتات و بهره برداری غیراصولی از مراتع را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: جنگل های بلوط کشور در دوره های گذشته دچار آسیب های زیادی شده است که بخشی از این آسیب‌ها ناشی از کاهش بارندگی بوده است.

وی با بیان اینکه وضع جنگل های غرب کشور بدتر از جنگل های شمال است، گفت: امروز کمتر از 500 هزار هکتار جنگل های صنعتی در کشور داریم.

شجاع با اشاره به طرح خروج دام و جنگل نشینان از جنگل یادآور شد: متاسفانه به اهداف دست نیافته ایم و همچنان دام در جنگل وجود دارد.

مشاور عالی معاون رئیس جمهور بیان داشت: کاهش جنگل و مرتع و بهره برداری های غیراصولی سبب شده تا بخش عظیمی از دشت های کشور و تالاب ها خشک شوند.

وی گفت: در حال حاضر سه چهارم دریاچه ارومیه خشک شده و این فاجعه وحشتناکی است که در سالهای آتی ما را تهدید می کند.

به گفته شجاع همچنین بخش عظیمی از چشمه ها و رودخانه ها دچار مشکل شده است که نیازمند توجه ویژه به حفاظت و احیای این بخش وجود دارد.

مشاور عالی معاون رئیس جمهور از تخصیص 250 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

 

اشتراک این خبر در :