مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان مازندران با اشاره به عوارض منفی زیست محیطی ناشی از مصرف کودهای شیمیایی تقلبی توسط کشاورزان خواستار برخورد نهادهای ذیربط با قاچاقچیان این نهاده کشاورزی در کشور شد.
علی محسنی ضمن مطلب بالا،  افزود: این کودهای تقلبی که با کیسه های شکیل توسط قاچاقچیان در بازار به کشاورزان فروخته می شود خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست و خاک وارد می کند.
وی اظهار داشت: برخی از این کودهای تقلبی را در آزمایشگاه آنالیز کردیم که متأسفانه یک درصد مواد مغذی مورد نیاز زراعت در آن وجود ندارد و حتی ماده سمی به خاک و گیاه اضافه می کند.
وی بیشتر خاک این استان را از نوع آهکی دانست و خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه اگر این کودهای تقلبی مقداری حاوی نمک باشد و به خاک اضافه شود در واقع ساختمان این خاک متلاشی می شود.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان مازندران تصریح کرد: کودهای تقلبی علاوه بر خسارت مادی به کشاورزان موجب نابودی خاک به عنوان سرمایه میراث گذشته، حال و آینده است، می شود.
محسنی با بیان اینکه ایجاد یک سانتی متر مربع خاک زراعی به 700 سال زمان نیاز دارد، یادآور شد: ضروری است مسؤولان نهادهای مربوط با اتخاذ تدابیر اصولی جلوی شبکه قاچاق کودهای شیمیایی در کشور را بگیرند.
وی بر ضرورت اطلاع رسانی همه جانبه از سوی رسانه های گروهی جهت آگاهی بخشی کشاورزان نسبت به نخریدن کودهای تقلبی در بازار تأکید کرد.
مدیر شرکت خدمات و حمایتی کشاورزان مازندران با تأکید بر مصرف اصولی کود شیمیایی در زمین های کشاورزی گفت: فعالان عرصه کشاورزی باید کودهای مورد نیاز خود را از این شرکت و مراکز خدماتی وابسته به این نهاد خریداری کنند.
وی مقدار کود مورد نیاز در نظر گرفته شده این استان در سال جاری را 200 هزار تن اعلام و اضافه کرد: به لحاظ تأمین کود هیچ گونه کمبودی در استان نداریم و کشاورزان بابت این موضوع نگران نباشند.
وی با اشاره به این که سال گذشته 64 هزار تن کود برای این استان در نظر گرفته شده بود، تأکید کرد: بر اساس برنامه سال جاری، این نهاد به هر کشاورز مازندرانی مقدار مورد نیاز کود شیمیایی ارائه می نماید.

اشتراک این خبر در :