قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر از اختصاص ‏24 ميليارد ريال اعتبار به منظور توسعه آزمايشگاه تشخيص مواد مخدر در استان‌هاي كشور خبر داد و بر راه‌اندازي اين آزمايشگاه در كليه استان‌ها تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، دكتر «عليرضا جزيني» در بازديد از مركز تحقيقات كاربردي پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: موضوع دانش نيازمند مديريت است، مديريت دانش در مبارزه با مواد مخدر حرف اول را مي‌زند، اگر بخواهيم فرآيند كار را عملي كنيم بايد بر دانش مديريت كنيم. در اين ميان داده‌ها نيز بسيار مهم است تا بتوان فرآيند دانش را مديريت كرد.

وي افزود: استراتژي ستاد در مبارزه با مواد مخدر صرفاً مقابله‌اي نيست بلكه متوازن است و پيشگيري از اعتياد، درمان اعتياد و توانمندسازي و صيانت از بهبوديافتگان نيز از ديگر استراتژي‌هاي ستاد در امر مبارزه هستند كه به طور همزمان استفاده مي‌شوند.

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاكيد بر اينكه بايد از اقدامات پژوهشي و تحقيقاتي اين حوزه حمايت كرد، گفت: در دبيرخانه ستاد، يك مركز تحقيقات و مطالعات وجود دارد و از پژوهش‌هايي كه در كشور تهيه و تدوين مي‌شوند، حمايت مي‌كند، شوراي تحقيقات ستاد نيز اين پژوهش‌ها را بررسي مي‌كند.

جزيني ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌هايي كه ميان ستاد و ناجا منعقد شده دو موضوع مهم مطرح شده است يكي پژوهش‌هاي علمي و ديگري راه‌اندازي آزمايشگاه‌هاي تشخيص مواد مخدر در استان‌ها است كه متناسب به اجراي برنامه‌هاي مربوطه، اعتباراتي لحاظ شده است، امسال 24 ميليارد ريال به امر توسعه آزمايشگاه‌ها تخصيص داده شد و ما اميدواريم در همه استان‌ها آزمايشگاه تشخيص مواد مخدر راه‌اندازي شود.

وي بيان داشت: در برنامه‌ريزي جديد ستاد، عقد توافقنامه با صدا و سيماي استان‌ها جهت پيگيري و رسانه‌اي کردن آموزش و فرهنگ‌سازي در بخش پيشگيري و ديگر مسائل مرتبط با مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار گرفته است و در اين زمينه، شبكه‌هاي سه، چهار، آموزش و سلامت هر كدام باكس خبري را به اين امر اختصاص داده‌اند و با شبكه‌هاي يك و دو نيز در حال مذاكره و تفاهم‌ هستيم.

وي تصريح كرد: از افراد نخبه پليس مي‌توان در باكس‌هاي خبري استفاده كنيم، مركز تحقيقات كاربردي پليس، با 200 نخبه ارتباط و تعامل خوبي دارد كه مي‌توان از اين افراد در باكس‌هاي خبري صدا و سيما استفاده كرد.

اين مقام مسوول در ستاد بيان داشت: بنده پليس را پليس مقابله‌اي نمي بينم بلكه پليس علمي مي‌دانم كه مي‌تواند مقابله را با ديد علمي پي بگيرد كه در اين صورت اشراف اطلاعاتي و عملياتي شكل خواهد گرفت.

جزيني بيان داشت: جزيره‌اي عمل كردن نتيجه‌اي ندارد، فرآيند اقدامات مبارزه را بايد در همه زمينه‌ها به صورت متوازن پيگيري كرد تا به نتيجه درست برسيم.

وي گفت: نقش اجلاس‌هاي داخلي و منطقه‌اي در امر مبارزه با مواد مخدر نيز بسيار موثر است و يافته‌هاي اجلاس‌ها مي‌توانند به عنوان منابع پشتيباني خبري براي دانشجويان محسوب شوند.

وي با بيان اينكه مركز تحقيقات كاربردي پليس مبارزه با مواد مخدر در جهت علمي كردن فرايند مبارزه با مواد مخدر تلاش مي‌كند، گفت: دبيرخانه ستاد نيز از علمي كردن فعاليت‌ها حمايت مي‌كند و اگر برنامه‌اي بيش از برنامه‌ها و اعتبارات تخصيص داده‌ شده، انجام شود، حمايت خواهد كرد؛ چرا كه معتقديم اين حمايت در جهت منافع مردم و حمايت از نظام است.

سردار مويدي: آزمايشگاه تشخيص مواد مخدر به صدور احكام درست از سوي مقام قضايي كمك مي‌كند

همچين سردار علي مويدي در اين بازديد گفت: پليس تنها راه پيشرفت در حوزه پيشگيري از جرايم را توجه و سرمايه‌‌گذاري در توسعه علم در بدنه ناجا مي‌داند و طي يك دهه اخير با تلاش مركز تحقيقات كابردي پليس، جايگاه قابل توجهي به لحاظ علمي براي پليس اتفاق افتاده كه اين موجب افتخار است و ما اين مهم را مديون تلاش فرهيختگان و نخبگان عرصه مبارزه با مواد مخدر مي دانيم.

وي افزود: كار مركز تحقيقات كاربردي پليس، كاري علمي و قابل پذيرش براي مراكز علمي است، ما تلاش داريم با حمايت ستاد اين مركز را در تمامي استان‌هاي كشور توسعه دهيم تا بتوانيم مبارزه همه جانبه، علمي و قابل قبولي با مواد مخدر داشته و الگويي براي كشورهاي ديگر باشيم.

مويدي تصريح كرد: هم اكنون در برخي استان‌ها آزمايشگاه تشخيص مواد وجود دارد كه بخشي از نيازهاي حوزه ماموريتي ما را فراهم مي‌كند. اين آزمايشگاه‌ها مي‌توانند در كيفيت پرونده‌ها و تشخيص مقام قضايي كمك كنند تا بدون شك و ترديد حكم لازم صادر شود.

دکتر باهري: آزمايشگاه‌هاي تشخيص مواد مخدر تا پايان سال به 17 مركز افزايش مي‌يابند

همچنين دكتر «تهمينه باهري» رئيس مركز تحقيقات كاربردي پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا، با بيان اينكه، آزمايشگاه پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا نخستين آزمايشگاه مرجع در كشور است، از افزايش آزمايشگاه تشخيص مواد مخدر در 17 استان كشور تا پايان سال خبر داد و گفت: تجهيز استان‌ها به اين آزمايشگاه موجب تسريع روند پيگيري پرونده‌هاي پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا مي‌شود.

وي در ادامه، تبديل پليس مبارزه با مواد مخدر استان ها به پليس علمي، كار آمد و تجهيز آن به پيشرفته‌ترين دستگاه‌هاي آناليز مواد مخدر، افزايش در دقت و سرعت پاسخگويي به مراجع قضايي جهت تسريع در رسيدگي به پرونده‌هاي مرتبط با مواد مخدر، پشتيباني عملياتي مراكز عمليات ويژه استان ها و تقويت تعاملات پليس مبارزه با مواد مخدر استان‌ها با مراكز علمي كشور را از اهداف مهم راه اندازي اين آزمايشگاه‌ها برشمرد.

به گفته وي، آزمايشگاه تشخيص موادمخدر در استان‌هاي آذربايجان غربي، اصفهان، يزد، كرمان، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، گيلان و تهران راه‌اندازي شده است.

اشتراک این خبر در :