رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه نبودن الگوی کشت یکی از معضلات بخش کشاورزی است، گفت: تولید بیش از نیاز بازار مصرف باعث هدر رفتن منابع آب و امحا بخشی از محصولات کشاورزی و در نتیجه تبدیل شدن آن به خوراک دام می‌شود.

سید موسی رهنمایی رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد راه‌های کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب در مصارف کشاورزی، گفت: ملت ما نسبت به منابع طبیعی بی‌توجه هستند و مصرف بی‌رویه آب و بی‌توجهی به منابع آن یک نمونه کاملا بارز است.
وی افزود: سرانه مصرف منابع آب تجدید پذیر 80 سال پیش 14 هزار لیتر بوده، در حالی که سرانه مصرف آب الان به 1700 لیتر رسیده و زیر 2 هزار لیتر سرانه مصرف آب تجدید پذیر خطرناک است.
عدم وجود الگوی کشت باعث امحا بخشی از محصولات کشاورزی می‌شود
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه باید الگوی کشت را در کشاورزی اجرا کنیم، گفت: گاهی محصولاتی تولید می‌شود که به دلیل عدم مصرف امحا می‌شود، در حالی که با برنامه‌ریزی نباید اجازه داد محصولی که برای آن آب و سرمایه صرف می‌شود از بین رود.
رهنمایی با بیان اینکه محصولات کشاورزی مانند هندوانه مصرف آب زیادی دارند بیان داشت: عدم برنامه‌ریزی برای تولید این محصولات و تولید بیش از نیاز بازار مصرف، باعث می‌شود گاهی چندین تن از این قبیل محصولات مانند هندوانه، خیار و … رهسپار دامداری‌ها شود و به عنوان خوراک دام مصرف شود.
وی با بیان اینکه رکود بازار مصرف برخی از محصولات کشاورزی و تولید بیش از نیاز بازار مصرف باعث هدر رفت بخش زیادی از محصولات کشاورزی می‌شود، افزود: میزان تولید باید متناسب با تقاضا باشد و برای این کار باید مزرعه و بازار را به هم گره بزنیم و برای ساماندهی این موضوع باید وزارت جهاد و نظام صنفی کشاورزی دست به دست هم بدهند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی اظهار داشت: با وجود کم آبی شدید و به دلیل بی‌برنامگی و نداشتن الگوی کشت بخشی از محصولات کشاورزی پس از تولید نابود می‌شود و به دلیل عدم مصرف از بین می‌رود.
رهنمایی گفت: بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی پس از تولید به دلیل نبودن انبار مناسب برای نگهداری و عدم وجود سیستم‌های مناسب حمل و نقل از بین می‌رود که این مسائل باید به سرعت مرتفع شود.
وی افزود: براساس اقلیم هر منطقه باید اقدام به کشت محصول کرد و گاهی لازم است کشت برخی محصولات در یک اقلیم حذف و یا تغییر یابد.
خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک باید بر اساس منابع آب و خاک باشد
رئیس نظام صنفی کشاوری اظهار داشت: اصرار بر خودکفایی در محصولات کشاورزی باید خردمندانه و مدبرانه باشد و با در نظر گرفتن منابع آب و خاک نسبت به آن اقدام شود.
رهنمایی با بیان اینکه با توجه به میزان کم بارندگی در کشور برنامه‌ریزی برای کشت محصولات کشور مشکل است، افزود: میزان بارندگی در کشور یک سوم جهانی است و حدود 250 میلی‌لیتر است و 75 درصد از بارندگی‌های کشور در 25 درصد از مناطق کشور اتفاق می‌افتد.
نوع آبیاری مزارع در هر منطقه با توجه به اقلیم تعیین شود
وی با اشاره به اینکه استفاده از تکنولوژی نوین آبیاری برای افزایش بهره‌وری در مصرف آب روش خوبی است، افزود: برای بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری با توجه به نوع اقلیم باید برای هر منطقه نسخه جداگانه‌ای پیچید.
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور اظهار داشت: بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری و تعیین نوع آبیاری برای هر منطقه و اقلیم کاری کاملا تخصصی است زیرا در خیلی جاها برای بهره‌برداری از سیستم‌های نوین آبیاری هزینه شده، ولی از آنجا که این کار به صورت کارشناسی صورت نگرفته، نتیجه لازم حاصل نشده است.
رهنمایی تصریح کرد: الان دیگر زمان استفاده از نهر برای آبیاری مزارع نیست و باید جلوی تبخیر و آلوده شدن آب‌ها که باعث هدر رفتن آب می‌شود را گرفت.
رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه باید با ایجاد چاه‌های غیر مجاز برخورد جدی شود، اظهار داشت: این کار منابع آبی محدود کشور را به هدر می‌دهد و دولت نباید اجازه بهره‌برداری از چاه‌های غیر مجاز را بدهد، زیرا با این کار حق صنفی افرادی که با پروانه بهره‌برداری اقدام به حفر چاه کرده‌اند، از بین می‌رود و این موضوع حق صنفی است که تا به حال نداشته‌ایم.
رهنمایی با بیان اینکه ارزش آب بسیار بالاتر از نفت است، گفت: با نفت ممکن است روی گرسنگی ببینیم ولی اگر آب داشته‌ باشیم هیچ‌گاه روی گرسنگی را نمی‌بینیم.
وی با بیان اینکه الان زمانی نیست که برای داشتن آب چشم به آسمان‌ها بدوزیم بلکه باید چشم به دریاها داشته باشیم، گفت: همانطور که ایرانی‌ها یک روز مخترع قنات بودند، الان هم باید به فکر راهی برای شیرین کردن آب‌های شور باشند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: واردات آب یکی از راهکارهای خوب برای جبران کم‌آبی کشور است و باید آب از کشورهای که زمین ندارند و بارندگی خوبی دارند، خریداری شود و با جدیت روی این مسئله باید سرمایه‌گذاری شود.

اشتراک این خبر در :