بازاریابی شبکه ای از دیروز تا امروز
اختصاصی کیاپرس:
شروع به کار شرکت های هرمی :
– امیر نیک افروز – اواخر دهه هفتاد شمسی را میتوان زمان ورود و شروع به کار بخش اول از شبکه های ناسالم عضو گیری با ساختار های پونزی و هرمی با عناوینی همچون : پنتاگونو و پارادایس و …. اعلام نمود که این شبکه ها به صورت کاغذی و دریافت و پرداخت های بعضا نقدی موفق به گسترش شبکه های انسانی خود در شهرهایی مثل مشهد و شیراز و برخی نقاط دیگر شدند .
با مشخص و پر رنگ شدن شدن پتانسیل های بزرگ بازار جوان و چند ده میلیونی ایران جذابیت لازم در برخی افراد سود جو و عضو در شرکت های هرمی خارجی به وجود آمده و شرکت های بزرگتری مثل گلد کویست و کیمبرلی ( ۷ الماس ) به داخل کشور ورود پیدا کرده و با عضوگیری شبکه ای فعالیت گام به گام خود را آغاز نمودند .
با ورود به دهه ۸۰ فضای رشد و گسترش شبکه های به اصطلاح هرمی وارد عرصه جدید و متفاوتی شد .
شکل گیری گسترده تیم های مختلف فعال در سطح کشور و در تمامی استان ها و ورود مباحث آموزشی نتورک مارکتینگ از کشورهای همسایه به خصوص امارات و البته با استراتژی های کاری منطبق با ممنوعیت های قانونی موجود در داخل کشور و سوق دادن بخش اعظم فعالیت ها به سمت زیر زمینی شدن از جمله این اتفاقات بود .
باید اشاره کنم که ظهور شرکت ها و سایت های متعدد هرمی در کنار گلد کوئست و ۷ الماس از جمله این تحولات بود . سایت هایی نظیر ای بی ال – گلد ماین – ای وی یو – وست ویژن – آسونت– جی اس مرچنت و دهها سایت مختلف دیگر که محصولات و خدمات مختلفی را به اعضای خود ارائه میکردند .
در واقع سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ را میتوان مقطعی مهم از جنب و جوش و فعالیت گسترده شبکه های هرمی در داخل کشور به شمار آورد .
باید اشاره کنم که سالهای ۸۲ تا ۸۵ به دلیل عملکرد غیرصحیح و مشکوک برخی شرکت ها مثل گلدکویست هزاران مالباخته و متضرر در سطح کشور به وجود آمده و شکایت های بشماری به دستگاه قضایی ارایه شد .
دهها هزار عضو در شرکت هایی که برای خرید کالای انتخابی خود پول نقد پرداخت کرده و در ازای آن کالایی دریافت نکرده بودند بخش مهمی از شاکیان شرکت های هرمی را تشکیل داده بودند .
در نهایت با اتفاقات ناگوار به وجود آمده در همه حوزه های اقتصادی و اجتماعی و بحرانهای خانوادگی رخ داده از فعالیت های ناسالم این گروهها , برخورد و دستگیری های متعدد و رسانه ای شدن موضوع و مشخص شدن مجرمانه بودن فعالیت در این شبکه ها , ادامه مسیراین مجموعه ها با چالش و دست انداز جدی مواجه گردید و عملا فعالیتهای هرمی کاملا ساختاری زیر زمینی پیدا کرد .
ورود شرکت های اینوستمنت (سرمایه گذاری)
در ادامه و در سالهای ۸۴ تا ۸۸ فضای بازاریابی شبکه ای و فعالیت شرکت های هرمی با تغییر مسیری کاملا جدی به سمتی خطرناک و پر از آسیب به نام سایت های به اصلاح اینوستمنت (سرمایه گذاری) رفت که ساختاری کاملا متفاوت با شرکت های شبه گلدکویستی داشت .
دراین شرکت ها دیگر خبری از محصول و کالا نبود و افراد با پرداخت پول نقد و دریافت سودهای غیر معقول ماهیانه ( تا ۳۰ درصد) اقدام به عضو گیری میکردند .
جذابیت کاذب و اغوا کننده این سایت ها باعث شد تا بسیاری از اعضای فریب خورده تا مرز فروش خانه و کاشانه خود پیش رفته و دودمان خود را به باد دهند .
سایت هایی از قبیل پالینور – پورتفولیو – ویکتوری وی – پی آی جی – گالف – سوییس کش – سینت اینترنشال و …. از زمره این سایت های به اصطلاح اینوستمنت یا همان ” هایپ ” به شمار میروند که بیشترین تعداد و حجم ریالی مالباخته شدن افراد در شرکت های هرمی را در پرونده های خود ثبت نموده اند .
برخورد و انهدام شرکت های هرمی
در نهایت با اتفاق ها و رخ دادهای تلخ و جبران ناپذیر چندین سال حضور گسترده شرکت های هرمی در کشور و به وجود آمدن آسیب های متعدد اجتماعی – فرهنگی – اقتصادی و …., در سال ۱۳۸۸ سربازان گمنام امام زمان (عج) در عملیاتی گسترده اقدام به انهدام سایتهای مختلف هرمی و معرفی دست اندرکاران این سایتها به مراجع قضایی نمودند .
در همان مقطع با بررسی های گسترده کارشناسی و تخصصی در نهاد های اقتصادی و قضایی کشور عزیزمان طراحی های اولیه برای به وجود آوردن زیرساخت لازم جهت راه اندازی شبکه های سالم بازاریابی شبکه ای صورت پذیرفت .
- راه اندازی شبکه های سالم بازاریابی شبکه ای
در نهایت با مشخص شدن شرایط و ضوابط مد نظر مراجع قانونی و به مرور زمان فرآیند اعطای مجوز بازاریابی شبکه ای به تعدادی شرکت ایرانی دارای صلاحیت و واجد شرایط با نام های : بادران گستران – پنبه ریز، تلکا، بازاریابان ایران زمین، تکسو، ابرتجارت کهکشان. آویژه سگال، پارس نیوشانیک، میراث نفیس دستها – کارآفرینان پیشرو – نیک پوشان رادین – و سیمرغ اعطا گردید .
لازم به ذکر است که در ادامه , با توجه به نظارت کاملا جدی و همچنین کنترل تمامی ضوابط و آیین نامه های مشخص و خط و مشی تعریف شده برای این شرکت ها , با شرکت هایی که از چهارچوب های مشخص شده قانونی عدول کرده و مرتکب تخلفات جدی شدند برخورد به عمل آمده و مجوز برخی از آنها تعلیق و لغو شده است .
فرصت های طلایی در بازاریابی شبکه ای سالم
باید عرض کنم که در مطالب مطرح شده به بررسی مختصر و زمان بندی شده سیر تکامل بازاریابی شبکه ای در داخل کشور از اواخر دهه ۷۰ که به صورت ناسالم و غیرقانونی فعالیت های هرمی آغاز گردید تا نیمه اول دهه نود که نیمه ورود شرکت های دارای مجوز بازاریابی شبکه ای قانونی و سالم به شمار میرود پرداختیم .
در حال حاضر فعالیت گسترده و البته سالم و کنترل شده شرکت های بازاریابی شبکه ای در داخل کشور در جریان میباشد .
مسیری سرشار از پتانسیل های مثبت و ارزشمند اقتصادی و اجتماعی که امیدواریم با حمایت های قانونی و حاکمیتی گسترده سرانجام خوب و روشنی را برای ساختارهای اقتصادی و اجتماعی کشور عزیزمان رقم بزند .
در ارتباط با پتانسیل های اجتماعی نهفته در بازاریابی شبکه ای باید به مقوله بسیار مهم و راهبردی اشتغالزایی سالم اشاره کنم که از جمله بارزترین دغدغه های مسولین محترم نظام و به ویژه مقام معظم رهبری به شمار میرود و معظم له بارها در فرمایشاتشان به این امر مهم و حیاتی اشاره کرده اند .
شرکت های فعال در بازاریابی شبکه ای با ساختارهای تعریف شده و پلن های درآمدزایی جذاب انگیزه و زمینه لازم برای ورود و مشغول به کار شدن بسیاری از جوانان تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده بیکار به عرصه اشتغال و درآمدزایی را فراهم آورده اند .
در واقع افراد وارد شده به این مجموعه ها پس از سپری کردن مباحث مقدماتی که شامل آموزشها و متدهای موفقیت در کسب و کار و فعالیت تیمی به شمار میرود تبدیل به نیروهای موثر و هدفمندی تبدیل میشوند که با قرار دادن وقت های خالی و بی ثمر خود در این عرصه در موازات کسب تجربه ارزشمند فعالیت تیمی و گروهی به درآمدزایی حلال و مشروع دست پیدا کرده و این خود نیز به پایین آمدن بسیاری از آسیب های اجتماعی کمک شایانی خواهد کرد .
باید اشاره کنم که با توجه به روند رو به رشد فعالیت در شرکت های بازاریابی شبکه ای پیش بینی میشود طی سالهای آتی صدها هزار و بلکه میلیونها نفر از هموطنان عزیزمان در این مجموعه ها اقدام به فعالیت سالم و درآمدزا داشته باشند .
درآمدزایی کلان در شرکت های بازاریابی شبکه ای , مدیران این مجموعه ها را به سمت سرمایه گذاری در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز سوق داده است که راه اندازی مجموعه ها و تیم های ورزشی – رستوران های زنجیره ای – راه اندازی خطوط تولید محصولات مصرفی و …. از جمله این اقدامات میباشد .
در ادامه باید عرض کنم که در نوشتار بعدی به بررسی مفاهیم و مصادیق بازاریابی شبکه ای و شیوه ها و اصول موفقیت در آن خواهیم پرداخت .
مطلب جالبی بود . مروری گذرا بر آنچه گذشت . بازاریابی شبکه ای هنوز هم بهترین راهکار نجات کشورهای جهان سوم به شمار میره .
سلام با عرض خسته نباشین
میخواستم از تمام زحماتی که برای تیم بادران انجام میدهیم قدر دانی کنم
و امیدبه اینده تیم بادران …
زحمت هایی که شما برای نتورک ایران میکشین ۱۰۰% قابل ستایش
به امید اون روز هایی که تیم ورکی کار کنیم ونتورک ایران شکل کامل بگیره و شبکه بادران به عنوان اولین شرکت بازاریابی شبکه ای در صدر شرکت ها باشه. مرسی.
سلام آقای نیک افروز شمارو در یکی از جلسات دولت سابق و وزرایشان زیارت کردم و همان روز شیفته شما شدم در ضمن قرار بود شما در همان جلسه مشاور وزیر صنعت معدن تجارت بشین تا حقانیت بازاریابی شبکه ای را اثبات کنید.
یه تیم ۱۰۰۰۰نفری دارم که میخواستم از شما مشاوره بگیرم شماره خودم رو به ایمیلتون فرستادم ..
خواهشا منتظر تماستون هستم
اگه ممکنه راجع به شرکت سیمرغ یکم اطلاعات بزارید ممنون میشم . زنده باد نتورک ایرانی
بازاریابی شبکه ای به رویا بیشتر شباهت داره تا به واقعیت . در کل کار جذاب و پر حاشیه ایه .
لطفا در مورد شیوه های موفقیت در بازاریابی شبکه ای در داخل کشور اگه مطلبی دارید بزارید استفاده کنیم .
استاد بزرک آقای مهندس امیر نیک افروز نفر اول یکی از بزرگترین شرکت های فعال در این عرصه میباشند که افتخار هم تیمی بودن و استفاده از استراتژی های ایشان نصیب بنده و همه همکاران شده است .
ان شالله به زودی شاهد همه گیر شدن و فراگیری عمومی بازاریابی شبکه ای در همه خانواده های ایررانی باشیم .
اسطوره نتورک ایران
مرسی از اقای نیک افروز بابت تمام زحمت هایی که برای نتورک ایران کشیدن با این که دید بر این است که نتورک در ایران یه طفل ۳ سالس و هنوز فرهنگش جا نیفتاده
با سلام خدمت مدیران سایت . امروز مطلب منتشر شده رو خوندم و لازم دونستم توضیحاتی ارایه کنم .
اولا در ارتباط با نویسنده محترم باید عرض کنم که خیلی خوبه که در انتشار خبرهاتون از افراد نخبه و مشرف استفاده میکنید . من در یکی از سخنرانی های آقای امیر نیک افروز تالار ” حرکت ” که در زمینه مدیرین فروش و شناخت بازار برگذار شده بود حضور داشتم و به همراه دوستانم خیلی استفاده بردیم از مطالب اون جلسه .
نکته بعد اینکه از ایشان خواهشم میکنیم اقدام به اطلاع رسانی جزییات مربوط به مجوز های صادر شده و زوایای قانونی شدن بازاریابی شبکه ای در داخل کشور بکنند تا اذهان عمومی قدرت تصمیم گیری بهتری داشته باشه .
بازاریابی شبکه ای قانونی اتفاق بسیار مهمی در توسعه و اشتغالزایی به شمار میرود
تصورات نادرستی از بازار یابی شبکه برای همه وجود داره. از مطلبی که گذاشتید سپاسگزارم . کاش اینجور مطالب ببیشتر و عمومی تر بشه، تا افرادی که علاقه دارند در این زمینه فعالیت بکنند دید شفافی نسبت به این قضیه داشته باشند و با خیال راحت قدم تو این راه بگذارند
بازاریابی شبکهای یک روش مناسب برای شروع یک کسبوکار پارهوقت است و اولین قدم برای موفقیت تو این راه، تشخیص حقیقت آن از تصورات نادرستی است که درمورد آن وجود دارد. فکر کنم این مطالب اگر بیشتر بشه جامعه وباالاخص افرادی که میخان تو این حوزه کار کنند، دید روشن تری نسبت به این فعالیت پیدا می کنند
با تشکر from mcitp class
خیلی خوبه ولی کار بسیار سختی داریم چون آگاه سازی مردم کار آسونی نیست
خیلی ممنون از حضور و فعالیت شما آقای نیک افروز
آقای نیک افروز با وجود افراد نخبه ای مثل شما و دوست عزیزمون آقای بامتی باید منتظر روزهای خوب در بازاریابی شبکه ای قانونی باشیم و مایه افتخار ماست که دوستی چون شما رو که یکی از بزرگ های نت ورک بوده را در بادران میتوانیم داشته باشیم
عالی بود آیا امکانش هست در مورد کار هم توضیح داده بشه و اینکه کدومشون برای کار کردن مناسب تره؟؟
آقای نیک افروز مطلب آموزشی بذارید اینا همشون تو اینترنت هستند
mersiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
آقایون خودتونو خسته نکنید پنیر مجانی تو تله موشه این شرکت ها همشون کلاهبرداری هستند الکی میگن قانونی هستند
به نظر من هم باید اول از مراجع ذی صلاح استعلام گرفت راجع به این مشاغل
اونا باید تایید کنن
نباید به راحتی هر حرفی رو قبول کرد
همشون کلاهبرداری هستند همش دروغ و جو هستش
سلام بسیار جالب بود اما اگه امکانش هست یخورده بیشتر گسترش پیدا کنه و باور های غلط جامعه از بین بره عالی میشه
وایی واقعلا عالی بود
خیلی خوب بود
با سلام و خسته نباشید از نظر من بسیار مطلبه جالبی بود امیدوارم دیگران هم نهایت استفاده رو ببرن.
امیدوارم بازاریابی شبکه ای بیشتر رسانه ای بشه و مردم ایران بیشتر با این صنعت آشنا بشن. واقعا ایران با پتانسیلی که داره و با وجود کارشناسان بزرگی همچون آقای نیک افروز که در میهن خود، یعنی ایران مونده و در ایران بازاریابی شبکه ای کار میکنه و به نتورک ایران کمک میکنه و همینطور خون گرمی ایرانی های عزیز در ارتباط برقرار کردن با یکدیگر و اعتماد نسبت به هم در تبلیغات کلامی باعث میشه که اسم ایران در رنکینگ قوی ترین کشورها از نظر صنعت نتورک مارکتینگ جای بگیرد
این مطالب رو میشه متوجه شد اگر امکانش هست مطالب آموزشی بگذارید
دوست عزیز مطلب جالب وپرمحتوایی است نتورک قانونی با وجود امثال شما به جایی میرسه
حاج امیر نیک افروز بزرگترین استاد تجارت الکترونیک و بازاریابی شبکه ای قانونی در کشور به شمار میرود که در همایش های متعددی از بیانات ایشون فیض برده ایم . از مدیران کیا پرس تشکر میکنم که دست به انتشار مقالات اینچنینی زده و به این حوزه مهم و پر سروصدا ورود پیدا کرده اند .
در حال حاضر نزدیک به ۱ میلیون نفر در ایران در شرکت های بازاریابی شبکه ای فعال میباشند .
مطلب مفید و جالب و آموزنده ای بود انتشار این قبیل مطالب و مقالات در فضای مجازی به بالارفتن سطح کیفی و کمی اطلاعات فعالان در حوزه تجارت الکترونیک و بازاریابی شبکه ای کمک شایانی می کند در گذشته نیز مطالب منتشر شده و مقالات آقای امیر نیک افروز در موفقیت مجموعه ما و سایر دوستان دریکی از شرکتهای بازاریابی شبکه ای مجوز دار بسیار موثر واقع شده بود در صورت امکان شماره تماس این استاد توانمند تجارت الکترونیک را در پیام خصوصی به بنده بدهید تا جهت شرکت در سمینارها از ایشان دعوت به عمل بیاوریم با تشکر علی تفرشی
سلام سپاس از انتشار این اطلاعات و دقت نظرتون در نگارش این مطالب بسیار مفید بوده و ان شاء الله طبق قوانین استاندارد بازاریابی شبکه ای بطور کاملا سالم در این کشتی واحد که همه محکومیم در این کشتی که مقصدمان موفقیت باشد نهایت استفاده را ببریم و موفقیت و افتخارات بسیاری رو کسب کنیم
مثل همیشه عالی بود…
پادشاه اقلیم نتورک ایرانی امیرخان…
با سلام .
خیلی از خوندن این مطلب لذت بردم . برای ما که بازاریابی شبکه ای را به عنوان شغل اول و آخر خود برگزیده ایم رسانه ای شدن این قبیل مقالات و نوشته ها بسیار دلگرم کننده و موثر خواهد بود . با تشکر از مدیران سایت و نویسنده محترم آقای امیر نیک افروز