کابوس بیکاری این بار به سراغ ۴۰ کارگر یک کارخانه تولیدی در نوشهر آمد و کارگران را مجبور کرد برای دریافت حقوق صنفی خود مقابل اداره کار شهرستان گردهم آیند.

به گزارش کیاپرس به نقل از مهر، روز گذشته در حالی که بسیاری از کارکنان و کارگران به محل کار خود حرکت می کردند، بیش از ۴۰ کارگر اخراج شده از یک کارخانه در نوشهر در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان، گردهم آمدند تا شاید بتوانند حقوق صنفی خود را  مطالبه کنند.

این کارگران شرکت گروه صنعتی نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر، خواستار پرداخت حقوق معوق خود و همچنین حق سختی کار خود شدند.

این شركت گروه صنعتی در نوشهر که انواع ميلگرد ساده و آجدار را تولید می کند پیش از این دارای ۶۰ هزار تن در سال ظرفیت تولید است و در سال ۱۳۷۶ با حمایت دولت و نماینده مجلس وقت در ۲۰ هکتار زمین احداث شد و آغاز  کار کرد.

الیاس یکی از کارگران زحمتکش این کارخانه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: این شرکت علیرغم وعده هایی که در ابتدای تاسیس داده بود تا بیش از ۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند اما تنها به ۲۰۰ کارگر بسنده کرد و تا سالها پیش همین تعداد کارگر طی سه شیفت کاری در کارخانه مشغول به کار بودند.

وی افزود: ظرف یک سال اخیر به دلایل مختلف به صورت ماهانه تعدادی از کارگران به بهانه تعدیل نیرو اخراج شدند و امروز تنها ۳۰ نفر در این کارخانه مانده اند و تکلیف این تعداد نیز نامشخص است.

 

*دریافت سختی کار مهمترین مشکل کارگران

الیاس افزود: مهمترین مشکل ما اکنون دریافت حق سختی کار است. کراگران این کارخانه با توجه به شرایطی مانند ذوب آهن و تولید میلیگرد و آلینده هایش همواره در معرض آسیب بوده اند اما امروز هم کارخانه و هم اداره کار نسبت به پرداخت این سختی کار تمکین نمی کند.

یکی دیگر از کارگران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما چند بار نزد مسئولین شهرستان رفته ایم و نامه نگاری های زیادی هم با مسئولان داشته ایم، اما کارفرمای محترم از پرداخت حقوق و حق سختی کارمان طفره می رود.

وی افزود: علیرغم اینکه فرماندار محترم نوشهر آقای قمی نسبت به حقوق و رسیدگی به مشکلات ما کارگران بارها تلاش کردند و دلسوزی دارند اما اداره کار هیچگاه سختی کار ما را لحاظ نکرده است.

کاظم پور گفت: محوطه این شرکت شاید برای آنکه از موقعیت طبیعی و خوبی برخوردار است قابلیت تغییر کاربری را داشته باشد اما این واحد یک سرمایه ملی است و نباید با تغییر کاربری به گردشگری، زیر واحدهای ویلایی دفن شود.

وی با اشاره به سختی کار در این کارخانه گفت: انگشت دست بیشتر کارگران این کارخانه به دلیل ناامنی دستگاه ها دچار آسیب شده و قطع شده و جالبآن است که اداره کار و خود مالکیت کارخانه هنوز نسبت به سختی کار بی تفاوت هستند.

وی افزود: متاسفانه یکی از همکارانمان بنام محمد خزائی جانش را در همین غلطک استند یک و دو از دست داده است.

نشت فاضلاب بیمه بیکاری

یکی دیگر از کارگران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در کارخانه ای که تا سالهای گذشته بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل مشغول کار بودند حالا ۳۰ نفر  باقی مانده اند و در آستانه تعطیلی قرار دارد.

رضا. ق می افزاید: در این روزهای  که به عید و سال نو نزدیک می شویم شرمنده خانواده مان شده ایم، هر وقت اعتراض می کنیم تهدید می کند که کارخانه را تعطیل می کنیم. این کارخانه سرمایه ملی است و ما هم وظیفه داریم چرخ های آن را بچرخانیم و برای کشورمان ارزش افزوده ایجاد کنیم.

در این تجمع، عمده‌ترین مطالبات کارگران این شرکت تولیدی اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در کارخانه، پرداخت حق سختی کار، حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، برخورداری از امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای منعقده، عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده و همچنین استاندارد سازی سیستم‌ها و  پرداخت اضافه کاری طبق قانون و مواردی از این دست عنوان شده بود.

رئیس اداره کار نوشهر در این خصوص گفت: قانون سختی کار مشمول متقاضیان درخواست بازنشستگی با شرایط ۲۰ سال سابقه بیمه به بالا قابل بررسی است.

غلامرضا معافی افزود: شرکت صنعتی مورد نظر در سال ۷۷ به بهره برداری رسیده و هیچ کارگری هنوز به سابقه کارکرد ۲۰ ساله در این شرکت نرسیده تا مشمول درخواست بازنشستگی پیش از موعد شود.

وی افزود: درخواست متقاضیان توسط کارشناسان کمیته سخت و زیان آور استان با اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار ارزیابی می شود و در صورت احراز شرایط سابقه کارگر و سخت و زیان آور بودن متقاضی به سازمان تامین اجتماعی معرفی می شوند.

وی تاکید کرد: در صورت تعطیلی واحد کارگاه و شرکت مربوطه نیز این اندازه گیری در کارگاه های مشابه و هم تراز صنعتی ارزیابی می شود.

وی درباره خسارت جسمی کارگران خاطرنشان کرد: دیه خسارت های بدنی کارگران در زمان حادثه در این شرکت پرداخت شده و در خصوص بیماری های شغلی، این موضوع باید در کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی و طب کار مطرح و بررسی شود.

در عین حال، کریمی مدیرعامل شركت مورد نظر در نوشهر نیز اذعان داشت: تاکنون همه حقوق ها پرداخته شده و با توجه به اینکه شرکت هنوز به دوره زمانی سخت کاری نرسیده نمی تواند مشمول این قانون شوند.

وی تاکید کرد: کارگران این شرکت همانند فرزندان من هستم و بطور حتم مشکلات را باید با تعامل با یکدیگر حل کنیم.

شایان ذکر است با حضور معاون فرماندار نوشهر در این اجتماع از کارگران خواسته شد تا ضمن حفظ آرامش، پیگیری این امور را به مسئولان بسپارند و از سوی دیگر معافی رئیس اداره کار نوشهر وعده داد تا مشکلات کارگران اخراجی کارخانه ظرف یک هفته برطرف شود.

اشتراک این خبر در :