کیاپرس/نشست علمیِ ” نقش علوم و فنون هسته‌ای در ارتقاء سلامت با محوریت علوم پایه پزشکی ” با سخنرانی دو مهمان ویژه و حضور دکتر سیدعلیرضا مرندی، رئیس، دکتر سیدحسن امامی رضوی دبیرو جمعی از اعضای گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی کشور صبح امروز ۱۸ بهمن ماه در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.
به گزارش کیاپرس از  روابط عمومی و امور بین‌الملل فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر علی اکبر صالحی، استاد مهندسی هسته‌ای دانشگاه صنعتی شریف و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و دکتر جواد کریمی ثابت سرپرست مرکز ملی نظام کیفیت و استاندارد‌های اتمی ایران سخنرانان ویژه دعوت شده به این نشست بودند.
دکتر علی اکبر حق دوست، رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان ضمن تشکر از آنان با این جملات، نشست امروز را آغاز کرد: رشته‌های علوم پایه پزشکی بسیار متنوع است و مطالعات علمی نشان می‌دهد، بیش از ۷۵ درصد سلامت جامعه به‌طور مستقیم در دست متولیان سلامت نیست و ذی‌نفعان دیگری نیز نقش کلیدی دارند.
دکتر حق دوست ادامه داد: فاکتور‌های مختلفی در بروز بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و .. نقش دارند و باید هماهنگی و همکاری بین تمامی علوم باشد تا تاثیر شگرفی در حوزه سلامت پدید آید.
رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان با اشاره به اینکه علم فیزیک، شیمی، جامعه شناسی و انسان شناسی در سلامت نقش کلیدی دارند، افزود: رابطه پزشک و بیمار بدون فناوری‌های روز مانند کامپیوتر و دستگاه‌های پیچیده امکان پذیر نیست و علوم هسته‌ای شاخه ای اثرگذار در حوزه سلامت به شمار می رود.

سپس دکتر علی اکبر صالحی، استاد مهندسی هسته‌ای دانشگاه صنعتی شریف و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم در سخنرانی خود به نقش تاثیرگذار فناوری‌های هسته‌ای در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: بین علوم پزشکی و سایر علوم باید همواره هماهنگی وجود داشته باشد و ارتباط بین رشته‌ای بسیار در توسعه کمی و کیفی علوم موثر است.

وی ادامه داد: امروزه ما به کمک فناوری‌های هسته‌‌ای، قادر به تشخیص و درمان برخی از بیماری‌ها مخصوصاً بیماری‌های گروه سرطان شده‌ایم که این دستاوردهای تشخیصی  و درمانی نوین حاصل همکاری میان رشته‌ای است.

در ادامه نشست دکتر جواد کریمی ثابت، سرپرست مرکز ملی نظام کیفیت و استاندارد‌های اتمی ایران، از ساخت نخستین بیمارستان ملی یون درمانی در کرج خبر داد و گفت: ساخت این پروژه تا ۹۰ درصد پیش رفته است و تمامی کادر درمان آن آموزش‌های لازم را گذرانیده اند که این دستاورد افتخاری بزرگ در حوزه سلامت کشور است و می‌تواند در درمان تومورهای سرطانی با استفاده از انرژی هسته‌ای بسیار موثر واقع شود.

سرپرست مرکز ملی نظام کیفیت و استاندارد‌های اتمی ایران خاطرنشان کرد: تشخیص زودهنگام سرطان با کمک پزشکی هسته‌ای تا ۱۲.۵ درصد است که رویکرد مهم علوم و فنون هسته‌ای در بحث تشخیص و درمان محسوب می‌شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه، برنامه‌های متعددی را پیش بینی کرده است.

دکتر کریمی ثابت به فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه پزشکی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: از ویژگی‌های احداث مرکز ملی یون درمانی  می‌توان به قابلیت پرتودرمانی هم با پروتون و هم با یون کربن و مجهز به شتابدهنده سینکروترون اشاره کرد. وی افزود: تامین شتابدهنده سینکروترون موجود در این مرکز توسط شرکت مداسترون (با مشارکت اتریش)، دارای قابلیت ارائه سالانه ۹۰۰۰ جلسه پرتو درمانی به بیش از ۱۲۰۰ بیمار، مجهز به یک اتاق تحقیقاتی، سه اتاق درمانی و امکان انجام تحقیقات فیزیک پزشکی و فیزیک کاربردی برای پژوهشگران با رویکرد کاهش هزینه‌های درمان با روش پروتون تراپی در ایران انجام شده است.

دکتر کریمی ثابت اظهار داشت: اکثر مراکز پروتون/ یون درمانی، پرتودرمانی را فقط با یک نوع پرتو انجام می‌دهند و تاکنون فقط ۶ مرکز در دنیا قابلیت پرتودهی با پروتون و کربن را دارد و مرکز یون درمانی ایران هفتمین آن است.

وی با اشاره به اینکه این بیمارستان هفتمین بیمارستان یون درمانی در دنیا است که در کشور ما در حال ساخت است، گفت: پیشرفت ساختمانی این بیمارستان بیش از ۹۰ درصد و پیش بینی زمان بهره‌برداری آن سال ۱۴۰۵ است و تجهیزات پزشکی نیز تا ۷۵ درصد تکمیل شده است. این بیمارستان در زمینی به مساحت ۱۱۷۰۰۰ متر مربع در شهر البرز در حال ساخت است .

اشتراک این خبر در :