کیاپرس/معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با اینکه تاکنون مشغول اطلاع رسانی ها و هماهنگی ها بودیم، در یک هفته اخیر، روزانه ۷۵۰ هزار نفر غربالگری شدند که از این پس، با سرعت بیشتری پیش خواهیم رفت.

به گزارش کیاپرس از وبدا، دکتر حسین فرشیدی ضمن تاکید بر اولویت و تقدم بهداشت بر درمان، ارتقای بهداشت و پیشگیری را در کاهش نیاز به درمان و بستری در آینده، موثر دانست.

وی ضمن تاکید بر لزوم تقویت و به روز رسانی شبکه بهداشت، گفت: نظام شبکه بهداشت و درمان کشور پوشش کاملی از خدمات بهداشت و سلامت را از روستا تا شهر، تامین می کند.

وی افزود: در سالهای اخیر، مهاجرت روستاییان به شهر، منجر به افزایش حاشیه نشینی و برهم خوردن استاندارد شهرنشینی شده است. بنابراین در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به این جمعیت نیز تغییراتی ایجاد شد؛ در این زمینه سه فاکتور باید مدنظر قرار گیرد؛ اول تغییر ساختار فیزیکی شبکه متناسب با شرایط جدید، دوم، به کارگیری نیروی انسانی متناسب و سوم، محتوای ارائه خدمات و بسته های خدمتی، است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه مهم ترین برنامه دو سال اخیر وزارت بهداشت “برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع” بوده است، اظهار کرد: برنامه برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع نیز در جهت تقویت نظام شبکه طراحی و اجرا شد‌.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم مرتبط با زندگی امروزی، بحث خودمراقبتی است، افزود: آموزش خودمراقبتی یکی از برنامه ‌های بسیار مهم وزارت بهداشت در قالب برنامه سلامت خانواده، است.

دکتر فرشیدی خاطرنشان کرد: پویش ملی سلامت در فاز اول، دو فاکتور مهم از جمله “دیابت و پرفشاری خون” را بررسی می‌ کند چراکه بر کیفیت زندگی، مرگ و از کار افتادگی بسیاری از افراد جامعه تاثیرگذار، اما قابل پیشگیری و تشخیص زودهنگام است.

ارتقای بهداشت و پیشگیری، نیاز به درمان و بستری در آینده را کاهش می دهد

وی ادامه داد: در برنامه سلامت خانواده بر دو فاکتور دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقای ارتباط الکترونیکی و مجازی به منظور ارتقای سواد سلامت، کار می کنیم. این عوامل منجر به افزایش پوشش خدمات سلامت می ‌شود تا به عنوان مثال، طی ۱۰ سال آینده، نیاز به تخت‌ های بیمارستانی، بستری، خدمات درمانی، سکته های مغزی و قلبی، دیالیز، قطع عضو و سایر موارد مرتبط با مقوله بیماری ها و درمان، کاهش یابد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه تجارب و درس آموخته های برنامه “پویش ملی سلامت” در برنامه های آتی وزارت بهداشت ارزشمند و کاربردی خواهد بود، گفت: قصد داریم در این زمینه برنامه ‌های مشابه در غربالگری سایر بیماری ها از جمله سرطان ‌ها را نیز اجرا کنیم.‌

غربالگری روزانه ۷۵۰ هزار نفر در یک هفته اخیر در پویش ملی سلامت

دکتر فرشیدی عنوان کرد: با اینکه تاکنون مشغول اطلاع رسانی ها و هماهنگی ها بودیم، در یک هفته اخیر، روزانه ۷۵۰ هزار نفر غربالگری شدند که از این پس، با سرعت بیشتری پیش خواهیم رفت.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، معرفی و شناساندن برنامه سلامت خانواده به مردم و همچنین افزایش سواد سلامت مردم از دیگر اهداف پویش ملی سلامت است./۲۰۷

اشتراک این خبر در :