کیاپرس/ مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: HIV اکنون درمان دارد، برخلاف گذشته که راه درمانی نداشت، درمان‌های موثری دارد که می‌تواند جلوی انتقال را بگیرد، اما علتی که افراد در زمان مناسب برای بررسی و درمان مراجعه نمی کنند، بحث انگ اجتماعی است.

به گزارش کیاپرس ازدانشگاه علوم پزشکی مشهد،دکتر علی حسین‌پور با ذکر این نکته که اگر شناسایی بیمار مبتلا به ایدز در ابتدای کار باشد جلوی بسیاری مشکلات شدیدتر گرفته می ‌شود و می‌توانیم اقدام موثرتری در امر درمان بیماری‌اش داشته باشیم، تاکید کرد: ما باید برای تحقق اهدافمان در این حوزه بیش از هرچیز دیگری روی موضوع انگ‌زدایی کار کنیم و در این خصوص برنامه‌ای را با همکاری بهزیستی برای حضور موثرتر گروه‌های هدف داریم.

دکتر حسین‌پور تصریح کرد: زنان و کودکان در برابر HIV آسیب‌پذیرتر هستند و درست است این گروه با دارو کنترل می‌شوند، اما اگر شناسایی نشوند با معضل تعداد بالای کودکان HIV مثبت مواجه خواهیم شد که با مشکلات درمانی مواجه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: از عموم مردم می‌خواهیم جهت انجام تست رایگان ایدز به نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کنند تا اگر مشکلی بود به‌موقع اقدام شود و از مشکلات بدتر همچون سرطان و تحمیل هزینه‌های مالی بیشتر برای بیمار و خانواده وی جلوگیری شود.

مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ما برای انجام تست HIV تعداد ۵ مرکز فعال در مشهد داریم و در شهرستان‌های استان هم یک مرکز فعال در این حوزه وجود دارد و مجموع این مراکز بیش از ۲۰ مرکز در سطح استان است.

انجام تست ایدز قبل از اقدام به بارداری و فرزندآوری در تولد یک نوزاد سالم و به‌دور از HIV موثر است

همچنین دکتر امین بجدی، عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عمده مبتلایان به ایدز مرتبط با موارد انتقال جنسی بوده و با وجود فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته در بحث انجام تست ایدز و رفتارهای پرخطر جنسی، به دلیل انگی که در جامعه به بیمار ایدزی زده می‌شود عدم مراجعه مطلوب گروه‌های هدف را به مراکز بهداشت داریم.

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ما باید انتقال ایدز از مادر به کودک را ابتدا به حداقل و سپس به صفر برسانیم، بیان کرد: بهترین کار این است که تمامی مادران باردار تست ایدز بدهند و ایده‌آل آن این است که تست ایدز قبل از آغاز بارداری داده شود و سپس اقدام به فرزندآوری شود تا که دوره ۹ ماهه بارداری بی‌خطر سپری شود و یک نوزاد سالم و به‌دور از HIV به دنیا بیاید.

وی با ذکر این نکته که هیچگونه دغدغه‌ای در بحث خون‌های اهدایی اهداکنندگان خون در موضوع ایدز نیست، تاکید کرد: یکی از سوالاتی که از سوی عموم مردم در بحث ایدز مطرح است موضوع خون‌های اهدایی اهداکنندگان به نیازمندان به خون بوده و در این خصوص باید بگوییم که قبل از خونگیری ویزیت پزشک انجام می‌شود و اگر فرد اهداکننده موردی اعلام نکرد و یا اینکه پنهان کرد باز هم جای نگرانی نیست، چرا که خون دریافتی مورد آزمایش قرار بگیرد و اگر پاسخش منفی بود آن خون وارد چرخه تزریق به بیماران نیازمند می‌شود.

وی افزود: آخرین آمار مبتلایان به ایدز در جهان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده و میزان فوتی‌های آن ۸۰۰ هزار نفر بوده و ایده‌آل WHO در شناسایی ۹۵ درصد مبتلایان به ایدز بوده عددی که به همین میزان در درمان و درمان موثر و همچنین دوری از فوت ناشی از این بیماری موثر است و معتقدیم که اگر ۹۵ درصد محقق شود ۵ درصد باقی‌مانده هم به صفر خواهد رسید.

اشتراک این خبر در :