کیاپرس/عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه خواب برای رشد و نمو کودکان بسیار اهمیت دارد، گفت: از ساعت ۹ شب تا ۳ بامداد هورمون رشد به بیشترین میزان خود می رسد و بهترین زمان خواب در آن ساعت است که می تواند تاثیر زیادی در عملکرد های ذهنی و رفتارهای هیجانی داشته باشد.

دکتر محمد مهدی تقدیری رئیس بخش مغز و اعصاب بیمارستان کودکان مفید در مصاحبه با رادیو با بیان اینکه خواب به هنگام و موثر و مناسب عامل بسیار مهمی در تکامل و سلامت کودک است افزود: خواب مناسب در تکامل زبانی، تکامل علمی در آینده ، تکامل ارتباط با والدین و ارتباط کودک با هم قطاران خود در آینده تأثیر زیادی دارد.

وی ادامه داد: خواب ناکافی به صورت کوتاه مدت اثر مخربی در رفتار کودک دارد اما اختلال خواب کودک به صورت مداوم عوارض جدی در تکامل او و عملکرد سلول های مغزی داشته و موجب اختلال جدی در عملکرد رفتاری کودک می شود.

تقدیری اظهار کرد: کمبود خواب عوارض و اثرات زیادی در قسمت مغز گذاشته و سبب کاهش حافظه، استرس و پایین آمدن خلق و خو می شود.

تقدیری با بیان اینکه کنترل وسایل الکترونیکی نقش مهمی در خواب کودکان دارد افزود: والدین باید وسایل الکترونیک و وای فای را در ساعات خواب خاموش کنند. تلویزیون و وسایل الکترونیکی نباید در اتاق خواب کودکان باشد. مسائل و تعارضات خانوادگی نقش مخربی در  خواب کودکان دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه کودکان پایین تر از ۲ سال نباید تلویزیون ببینند و باید با والدین به پارک رفته بازی و فعالیت کنند گفت: شب گردی، کابوس و ترس شبانه همه از عوارض خواب ناکافی برای کودکان است.

رئیس بخش مغز و اعصاب بیمارستان کودکان مفید با بیان اینکه استراحت مغز در هنگام خواب انجام می شود و در هنگام بیداری مغز فعالیت زیادی دارد مطرح کرد: کودکان تا یک سالگی باید دوازده تا شانزده ساعت، یک تا دو سالگی ده تا چهار ده ساعت، سه تا پنج سالگی سیزده ساعت و از سیزده سالگی به بعد مانند بزرگسالان نه تا ده ساعت خواب کافی داشته باشند.

اشتراک این خبر در :