کیاپرس/استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به میزان بروز سکته مغزی در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه میزان بروز سکته مغزی در ایران ۱.۵ برابر متوسط جهانی است.

به گزارش کیاپرس، احسان شریفی‌پور اظهار داشت: اگر در جهان به ازای هر ۱۰۰هزار نفر کمتر از ۱۰۰ سکته مغزی به صورت سالانه بروز کند در ایران طبق مطالعات دقیقی که انجام شده این میزان به ۱۵۰ مورد بروز سکته مغزی در هر ۱۰۰هزار نفر است و جا دارد برنامه های جدی برای پیشگیری از این بیماری مرگبار برنامه ریزی و اجرایی شود.

شریفی‌پور یادآور شد: دربیماران مبتلا به سکته مغزی یک زمان طلایی وجود دارد به طوری که اگر در ۴.۵ ساعت اول به مراکز درمانی واجد شرایط مراجعه شود با یک درمان حل کننده لخته، خطر رفع خواهد شد وحتی درزمان حدود ۶و گاها تا ٢۴ساعت نیز با روش آندوواسکولار می‌توان درمان را کامل کرد.

وی ادامه داد: در این زمان طلایی نیاز به هماهنگی پیش بیمارستانی ، داخلی بیمارستانی و در آخر توان ‌بخشی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

شریفی پور گفت: خوشبختانه با برنامه ۷۲۴ که با همکاری وزارت بهداشت، انجمن سکته مغزی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اجراء شد به صورت موفقی توانستیم در عرصه درمان سکته مغزی عمل کنیم که نتیجه آن طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی سکته مغزی، ایران جزء ۱۰ کشور موفق در زمینه درمان حاد سکته مغزی قرار گرفته است.

اشتراک این خبر در :