متن سخنراني حسن خيريانپور در هفتمين كنفرانس نظام اداري الكترونيكي در دانشگاه امير كبير هفتمين كنفرانس نظام اداري الكترونيكي صبح روز سه شنبه 21 مردادماه جاري در محل سالن اجتماعات دانشگاه امير كبير تهران ( پلي تكنيك) با حضور جمعي از مسئولان و فعالان اين حوزه در عرصه اجرايي ،علمي و دانشگاهي آغاز به كار كرد.

در اين كنفرانس دو روزه كه با هدف بررسي و تحليل وضعيت دولت الكترونيك در ايران و تلاش براي پيشبرد و توسعه اين نظام الكترونيك در سراسر كشور برگزار شد علاوه بر دستگاه هاي مربوطه، استانداري مازندران نيز حضور و مشاركتي فعال داشت.
حسن خيريانپور معاون توسعه مديريت منابع انساني استانداري مازندران كه به نيابت از استاندار مازندران در اين كنفرانس شركت كرده بود در افتتاحيه هفتمين كنفرانس نظام اداري الكترونيكي به سخنراني پرداخت . در ذيل متن سخنراني ايشان ارائه مي گردد:
امروز براي تحقق ارتقاء نقش تسهيل گري و هدايت گري دولت و انجام اصلاحات در نظام اداري كشور ضرورت اجراي برنامه هاي :
 مهندسي نقش و ساختار دولت
 توسعه دولت الكترونيك و هوشمندسازي اداري
 خدمات عمومي در فضاي رقابتي
 مديريت سرمايه انساني
 فناوريهاي مديريتي
 توسعه فرهنگ سازماني
 صيانت از حقوق مردم و سلامت اداري
 نظارت و ارزيابي
و در يك جمله اجراي دقيق و كامل نقشه راه اصلاح نظام اداري كاملا محسوس بوده و يك عزم همگاني و مديريت جهادي را مي طلبد .
لذا براي تسهيل و تسريع دسترسي مردم – بنگاهها – كاركنان و دستگاههاي اجرايي به خدمات دولتي فارغ از زمان و مكان توسعه دولت الكترونيك و هوشمندسازي اداري را اجتناب ناپذير نموده است .
بنابراين توسعه نظام اداري الكترونيك و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومي و توجه به اثربخشي و كارآيي فرآيندها و روشهاي اداري به منظور تسريع و تسهيل در ارائه خدمات كشوري از ضروريات و الزامات اجتناب ناپذير زندگي در عصر كنوني شده است.
براي تحقق اين هدف مهم و استراتژيك – نقشه راه دولت الكترونيك – راهبري و استقرار دولت الكترونيك – مديريت سيستم ها و فرآيندهاي سازماني – راهبري تعامل الكترونيكي بين دستگاهي – آموزش و توانمندسازي كاركنان دولت و مردم در حوزه دولت الكترونيك – پايش ، سنجش و ارزيابي توسعه دولت الكترونيك در كشور از جمله موضوعات مهم و استراتژيكي است كه مي طلبد مديران و متوليان ملي و استاني با اهتمام مجدانه و مديريت مدبرانه به اين مقوله بپردازند .
ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند، نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و … در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌ بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.
با همين نگاه برنامه هاي استان مازندران در خصوص اصلاحات در مديريت و نظام اداري بويژه دولت الكترونيك هدف گذاري و توسط مديريت عالي استان سياستگذاري گرديد :
در قالب سه مرحله اقدامات در حال اجرا مي باشد :
1-مي خواهيم اطلاعات مربوط به سازمانهاي دولتي از طريق سايتها در اختيار مردم قرار گيرد يعني شفاف سازي انجام شود بر اين اساس اگر كسي نياز به اطلاعات يك دستگاه دولتي دارد با مراجعه به سايتهاي مربوطه مشكلش حل شود .

2-به گونه اي عمل نمائيم كه بتوانيم تقاضاي مردم را از طريق سيستم الكترونيكي دريافت كنيم بدون اينكه نياز به حضور مستقيم فرد در سازمان دولتي باشد .
3-اينكه بتوانيم از طريق الكترونيكي به متقاضي پاسخ داده و نيازها و مشكلش را حل كنيم لذا براي تحقق اين اهداف نياز به اصلاحات سازماني و اصلاح روشها داريم كه در سرلوحه برنامه هاي كارگروه فناوري ، پژوهش و تحول اداري استان و شوراي برنامه ريزي و توسعه استان قرار دارد.
در چارچوب هدف گذاري مذكور اقدامات زيرساختي ذيل براي توسعه دولت الكترونيك در استان مازندران به مرحله اجرا درآمد:
 اتصال دستگاههاي اجرايي به شبكه دولت، در حال حاضر 87 دستگاه به شبكه دولت متصل مي باشند
 توسعه خدمات الكترونيكي دستگاههاي اجرايي استان در پيشخوان خدمات دولت ، تعداد كل به ميزان بيش از 25 دستگاه و بيش از 170 خدمت مي باشد
 توسعه دفاتر پيشخوان خدمات دولت در روستاهاي فاقد دفتر ، در حال حاضر تعداد 450 دفتر روستايي و 288 دفتر شهري در سطح استان مشغول به كار مي باشندکه در پایان سال پوشش صد در صدی در استان محقق خواهد شد.
 اتوماسيون اداري بطور كامل در استانداري پياده سازي گرديد و در حال حاضر در حال بهره برداري مي باشد
 اجراي اتوماسيون اداري در كليه فرمانداري هاي 22 گانه استان مازندران
 ساماندهي پرتال استانداري جهت دسترسي راحت تر ارباب رجوع ، تعداد 22 دفتر و 46 دستگاه اجرايي به پورتال متصلند
 اتصال كليه فرمانداري ها و بخشداري هاي استان به شبكه VPN ( شبكه ارتباطي با وزارت كشور ، فرمانداريها و بخشداريها )
 برگزاري انتخابات رايانه اي : در سال 92 انتخابات رياست جمهوري بصورت رايانه اي برگزار گرديد كه درصد پوشش آنلاين: 99% – تعداد شعبات اخذ راي نيمه مكانيزه در انتخابات رياست جمهوري و شوراي اسلامي شهر و روستا :3784 شعبه – ثبت الكترونيك تعداد 17000 نامزد انتخابات شورا براي اولين بار
در وضعيت موجود روند زمينه سازي براي توسعه دولت الكترونيك در استان مازندران به شرح ذيل مي باشد:‌
تعداد کاربران اینترنت استان:2,667,000
ضریب نفوذ اينترنت:87.5 درصد
ظرفيت شبكه انتقال: 250 گیگابایت
پهناي باند ورودي استان :13 گيگابايت و قابل ارتقاء تا 84.5 گیگابایت
ضریب نفوذ تکنولوژیک اینترنت:51.3 درصد (سه برابر متوسط کشوری)
پهناي باند واگذار شده: 10 گيگابايت
ضريب نفوذ تلفن همراه :120 درصد (ایرانسل ، همراه اول ، رایتل)
جمع فيبر زير بار مخابرات :5033 كيلومتر

نتيجه :
استراتژي استان مازندران براي تحقق مهندسي نقش و ساختار دولت در استان و توسعه دولت الكترونيك و هوشمند سازي اداري اينكه :

 خوب برنامه ريزي كنيم
 خوب اجرا نمائيم
 خوب مراقبت ،‌نظارت و كنترل كنيم .

اشتراک این خبر در :