کیاپرس / بارش‌های مناسب بهاری طی روزهای اخیر و در آستانه فصل کشت حدود هفت میلیون متر مکعب آب به ذخایر سدهای استان اضافه کرد و مجموع آب ذخیره شده در مخزن سدهای مازندران را به ۲۲۸ میلیون متر مکعب رساند که ۵۳ درصد بیشتر از ذخیره آب در این سازه‌ها نسبت به زمان مشابه سال گذشته است.

به گزارش  کیاپرس  بارش‌های بهاری در مازندران از ابتدای امسال تا کنون به افزایش ذخیره آب در سدهای استان کمک کرده تا کشاورزان با خاطری آسوده‌تر نسبت به سه سال گذشته گا به زمین‌های کشاورزی‌شان بگذارند. بر اساس آمارهای ثبت شده از یکم فروردین تا کنون ۳۱.۱ میلیمتر بارندگی در مازندران ثبت شده که ۱۹.۷ میلیمتر از این مقدار مربوط به بارش‌های چند روز اخیر است. این بارندگی به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران حدود هفت میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سدهای استان کرد.

حیدر داوودیان روز یکشنبه با بیان این‌که ذخیره آب در سدهای مازندران در حال حاضر نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۳ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: ۲۶ فروردین پارسال مجموع آب ذخیره شده در سدهای مازندران ۱۴۸ میلیون متر مکعب بود. اما اکنون با توجه به بارندگی‌های مناسبی که در پاییز و زمستان پارسال داشتیم شاهد رشد ۵۳ درصدی این شاخص آبی در استان هستیم.

وی افزود: موجودی سد شهید رجایی ساری اکنون به ۷۱ میلیون متر مکعب معادل ۴۴ درصد از حجم کل مخزن رسیده و سد آیت‌الله صالحی مازندرانی هم با ۱۳۸ میلیون متر مکعب ذخیره آب در آستانه سرریز قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره آورد رودخانه‌های استان نیز خاطرنشان کرد: مجموع آورد رودخانه‌های مهم استان از ابتدای سال آبی جاری -مهر ۱۴۰۲- تا کنون یک هزار و ۱۷۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش دارد. اما نسبت به دوره درازمدت کاهش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

، کشاورزان مازندران طی سه سال اخیر نبردی جدی با خشکسالی و کم‌آبی داشتند و برای سال ۱۴۰۳ نیز با توجه به کاهش بارش برف در ارتفاعات مازندران طی نیمه دوم سال ۱۴۰۲ این نگرانی وجود داشت که برای چهارمین سال پیاپی هم خشکسالی گریبان کشاورزی این استان را بگیرد. اما آمارهای مرتبط با منابع آبی استان تا پایان فروردین سال ۱۴۰۳ سبب شده که نگرانی‌های کشاورزان مازندران به امیدواری‌ برای ورود به سالی کم‌تنش از نظر تأمین آب مورد نیاز کشتزارهای‌شان تبدیل شود.

نقش مازندران در تأمین محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور برجسته و پراهمیت است و به همین دلیل نیز تامین آب کشاورزی برای این استان به طور مستقیم با امنیت غذایی جامعه در ارتباط است.

این استان با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می‌کند. تولید حدود یک میلیون تن برنج، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و انواع محصولات باغی در مازندران سبب شده که این استان به عنوان قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه باشد.

اشتراک این خبر در :