کیاپرس / رییس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی سازمان غذا و دارو، نسبت به استفاده از شوینده های با پایه الکلی برای گندزدایی میوه و سبزی هشدار داد.

میوه و سبزی را با شوینده های با پایه الکلی گندزدایی نکنید

به گزارش کیاپرس  به نقل از مهر، فرحناز حسینی گفت: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش‌های پلاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده نمائید.

وی افزود: باید توجه داشت ماسک تنفسی معمولی هیچگاه جلوی بخارات متصاعد شده از شوینده‌ها و مواد شیمیایی را نمی‌تواند بگیرد و نباید به صرف داشتن ماسک، خود را در معرض استنشاق بخارات مواد شیمیایی قرار دهید.

حسینی ادامه داد: مخلوط کردن فرآورده‌های شوینده خانگی با ماهیت اسیدی، بازی، ترکیبات کلره مانند انواع جرم گیر و انواع سفید کننده و…، با همدیگر و با سایر پاک کننده ها و سایر مواد شیمیایی بسیار خطرناک می‌باشد و گازهای ناشی از این ترکیبات بسیار سمی و خفه کننده هستند.

وی افزود: برخی افراد که از این خطر اطلاعی ندارند، تصور می‌کنند با اختلاط مواد سفیدکننده و جرم گیر، اثرات پاک کنندگی آن را افزایش می‌دهند. این در حالی است که گاز خطرناک حاصل از این ترکیب، به مسمومیت تنفسی شدید و حتی صدمات برگشت ناپذیر در ریه منجر می‌شود.

کارشناس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در هنگام استفاده از محلول‌های با پایه الکلی توجه شود که این فرآورده‌ها به دلیل قابلیت تبخیر سریع آتش زا هستند و باید از نگه داری آنها در کنار شعله آتش خودداری کرد، اظهار داشت: با توجه به سمی بودن این فرآورده‌ها نباید برای گندزدایی یا بهداشتی نمودن مواد خوراکی مانند سبزی و میوه استفاده شود.

حسینی همچنین در خصوص استفاده از مواد قلیایی و اسیدی جهت خنثی سازی هشدار داد و گفت: افراد در صورت استنشاق زیاد و بروز علائمی مانند سردرد، سر گیجه، حالت تهوع، سوزش چشم و مجاری تنفسی، باید سریعاً به محیط باز با تهویه مناسب منتقل شده و سریعاً به مراکز درمانی یا پزشک مطلع مراجعه نمایند.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: در صورت تماس اتفاقی پوست و یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر باید آن محل را با آب فراوان شست‌وشو داد و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی یا پزشک مطلع مراجعه کرد.

وی تاکید کرد: در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسیدها و قلیاها، هرگز نباید بیمار را وادار به استفراغ کرد چرا که این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار گردد.

حسینی در پایان با بیان اینکه باید قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آن را آبکشی کرد از مردم خواست در صورت مواجهه با افرادی که به دلیل بلعیدن ماده‌ای غیر خوراکی و سمی و یا استنشاق بخارات آن، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرند.

اشتراک این خبر در :