کیا پرس -اعظم کردان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تدوین طرح جامعه گردشگری در مازندران را ضروری دانست و اظهارداشت: مهمترین برنامه ما در سال آینده پیگیری مقدمات لازم برای تدوین طرح جامع گردشگری است .

به گزارش کیاپرس، دلاور بزرگ نیا در نشستی با خبرنگاران، از جمع آوری اطلس زبان و گویش محلی مازندران خبر داد و گفت: تا کنون اطلاعات گویش محلی در بیشتر نقاط استان جمع آوری شده و تنها اطلاعات مربوط به سه شهر رویان، نور و قائمشهر باقی مانده است که امیدواریم تا سال آینده این اطلس کامل شود.

کلید آشنایی با آیینها، تمدن و باورهای سرزمین مازندران را آشنایی با زبان محلی منطقه دانست و افزود: زبان محلی مازندران به اندازه زبان فارسی قدمت دارد.

وی، با اشاره به اینکه زبان مازندرانی در حال فراموشی است، تصریح کرد: با برگزاری همایشها و جشنواره های آیینی مختلف، چاپ آثار بزرگان این سرزمین، ایراد سخنرانی به زبان محلی و رواج این زبان در بین دانش آموزان می توان گویش مازندرانی را احیا نمود وبه ماندگاری فرهنگ بومی کمک کرد.

*سال آینده، سالی جدی در زبان و گویش مازندران است

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با تاکید براینکه سال 93 در حوزه زبان و گویش مازندرانی سالی جدی خواهد بود، اظهارداشت: از آنجایی که نیما یوشیج برای مازندرانی ها کمتر از فردوسی نیست پیشنهاد راه اندازی جشنواره و جایزه ادبی نیما در قالب همایشهای بین المللی را  ارایه دادیم.

وی، تصریح کرد: اشعار نیما در زبان وادبیات فارسی تاثیر گذار بوده است.

بزرگ نیا، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به وجود محوطه ها واماکن تاریخی، مذهبی، کاروانسراها فراوان  و سایتهای موزه مانند عباس آباد و نور گفت: حفظ ، نگهداری و مرمت، احیا و معرفی بنا سه ماموریت مهم در حوزه میراث فرهنگی است.

*قله دماوند ثبت جهانی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، دریا، کوه و جنگل را سه جلوه از میراث طبیعی فرهنگی در این استان دانست و تصریح کرد: بنا داریم با مستندسازی قله دماوند را ثبت جهانی کنیم.

وی، با اشاره به اینکه این مستندات توسط سازمان جهانی یونسکو ارزیابی فنی وعلمی می شود، ادامه داد: با مستندسازی سعی داریم اهمیت دماوند را برای مردم مازندران و کشور نشان دهیم .

بزرگ نیا، دریای خزر را تنها دریاچه بزرگ در جهان دانست و افزود: آنچه در دریای خزر در حال رخ دادن است، نگران کننده است.

وی، با تاکید بر اینکه این دریاچه قرنها به لحاظ تاریخی مورد بی مهری قرار گرفته، ادامه داد: بیشترین نگرانی ما در دریای خزر مربوط به مسائل زیست محیطی از جمله آلودگیهای نفنی و تخلیه پسماند کارخانه جات است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، مطبوعات و اصحاب رسانه را یکی از پتانسیلهای مهم در برخورد علمی با میراث فرهنگی دانست و افزود: اصحاب رسانه می توانند این نگرانیها را  با مردم درمیان بگذارند.

وی، در خصوص صنایع دستی خاطرنشان کرد:  باید صنایع دستی که در حال فراموش شدن هستند را احیا کنیم.

بزرگ نیا، حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و بازارهای جهانی هدف که منتقل کننده هنر دست اصیل ایرانیان است، را از راه های شناساندن و احیا صنایع دستی فراموش شده عنوان کرد.

 

*گردشگری صنعتی فرابخشی است

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، در ادامه سخنانش، گردشگری را صنعتی فرابخشی دانست و تصریح کرد: نباید انتظار داشت تنها این اداره کل، گردشگری استان را نجات دهد.

بزرگ نیا طرح جامع گردشگری را نقشه راه در آینده دانست و افزود: این طرح بر مبنای طرح آمایش سرزمین صورت می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، ضمن انتقاد از نگاه سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در این استان گفت: برخی سرمایه گذاران صرفا با این نگاه وارد استان می شوند که وام و تسهیلات بانک دریافت کنند درحالی این نگاه باید اصلاح شود.

وی، بر آسیب شناسی در حوزه گردشگری تاکید کرد و بیان داشت: چادرخوابی معضلی است که می توان با ایجاد کمپهای ارزان قیمت آن را برطرف نمود.

اشتراک این خبر در :