رگزاری دوره "متصدی پذیرش مراکز درمانی" توسط پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی: گامی نوین در توسعه مهارتهای تخصصی در حوزه سلامت
کیاپرس/ برگزاری دوره “متصدی پذیرش مراکز درمانی” ، ابتکاری آموزشی، با درک عمیق از تحولات و نیازهای مبرم نظام سلامت کشور و پاسخی به چالشهای موجود در جذب و بهکارگیری نیروهای متخصص در یکی از حساسترین نقاط ارتباطی با مراجعین است.
به گزارش کیاپرس از روابط عمومی پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا، ضرورت آموزشهای مهارتمحور در پاسخ به نیازهای بازار کار:
صفورا سلیمانی فخر، معاون آموزشی پژوهشگاه ابن سینا، با بیان اینکه در فضای رقابتی و پیچیده کنونی، مراکز درمانی اعم از بیمارستانها، کلینیکها، و مراکز تصویربرداری، به دنبال جذب پرسنلی هستند که از همان بدو ورود، قادر به ارائه خدمات با کیفیت و کارآمد باشند افزود: تجربه نشان داده است که سرمایهگذاری زمانی و مالی برای آموزش نیروهای فاقد تجربه عملی، بار سنگینی بر دوش این مجموعهها میگذارد. در مقابل، جذب افراد آموزشدیده و دارای مهارتهای کاربردی، نه تنها به افزایش بهرهوری منجر میشود، بلکه به طور مستقیم بر کاهش هزینههای عملیاتی و افزایش رضایتمندی بیماران تأثیرگذار است.
وی در ادامه افزود: متصدی پذیرش، اولین نقطه تماس مراجعین با یک مرکز درمانی است و نقش حیاتی در شکلگیری ادراک اولیه و کلی از کیفیت خدمات آن مجموعه ایفا میکند. این دوره دقیقاً با همین رویکرد، طراحی شده تا شرکتکنندگان را با دانش و مهارتهای لازم برای ایفای نقشی کلیدی در سازماندهی و مدیریت ارتباط با بیماران آشنا سازد.
پژوهشگاه ابن سینا: پیشگام در پژوهش و آموزش کاربردی سلامت
معاون آموزشی پژوهشگاه ابن سینا اذعان کرد: این پژوهشگاه به عنوان یک نهاد علمی ریشهدار، از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد و با تمرکز بر حوزههای پیشرفته زیستپزشکی و تولیدمثل، به سرعت به یکی از مراکز برجسته پژوهشی کشور تبدیل شد. این پژوهشگاه، با تأسیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در سال ۱۳۸۲، گامی بلند در کاربردیسازی دستاوردهای علمی در عرصه بالین برداشت. این مرکز که اکنون به عنوان مرجعی معتبر در سطح ملی و منطقه شناخته میشود، نه تنها خدمات درمانی پیشرو ارائه میدهد، بلکه همواره بر اهمیت آموزش و تربیت نیروهای متخصص در حوزههای مرتبط تأکید داشته است. برگزاری این دوره، در امتداد همین رویکرد مسئولانه و تعهد پژوهشگاه به توسعه سرمایه انسانی متخصص در کشور است.
ساختار و ویژگیهای دوره: از مبانی تا کاربرد عملی
دوره “متصدی پذیرش مراکز درمانی” از دو بخش نظری و عملی طراحی شده است. تمرکز اصلی ما بر آموزش کاربردی است؛ از این رو، بخش قابل توجهی از زمان دوره به کارآموزی عملی در بخش های مختلف (نظیر پذیرش بخش بستری، اتاق عمل، آزمایشگاه تشخیص طبی و واحد مدارک پزشکی) اختصاص یافته است. این رویکرد، فرصتی بینظیر برای فراگیری تجربیات واقعی و آمادگی کامل جهت ورود به بازار کار فراهم میآورد.
سلیمانی با بیان اینکه سرفصلهای آموزشی این دوره، طیف وسیعی از دانشها و مهارتها را پوشش میدهد؛ تعدادی از موضوعات را به این شرح بر شمرد: در تدوین این دوره سعی کردیم تمامی ابعاد مورد نیاز را پوشش دهیم، از آشنایی با اصول و فرایندهای پذیرش، کار با نرمافزارهای تخصصی و سیستمهای نوبتدهی، تا مدیریت اطلاعات بیماران، اصول دریافت هزینهها، و آشنایی با اصطلاحات رایج پزشکی و مقررات بیمه. همچنین، بخش مهمی به توسعه مهارتهای ارتباطی مؤثر، اصول تکریم مراجعین و ملاحظات روانشناختی در برخورد با بیماران اختصاص داده شده است.
وی در خاتمه گفت: این دوره برای کلیه فارغالتحصیلان رشتههای گروه علوم پایه و پزشکی که حداقل مدرک دیپلم را دارا هستند، مناسب میباشد. در پایان دوره، شرکتکنندگان گواهینامه معتبر جهاددانشگاهی را دریافت خواهند کرد که مؤید صلاحیتهای کسب شده است. امیدواریم این دوره، گامی مؤثر در راستای توانمندسازی نیروی انسانی و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی در کشور باشد.