کیا پرس  -اعظم کردان -پس از انقلاب اسلامی ایران یکی از گروهک هایی که به مبارزه مسلحانه علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت “اتحادیه کمونیست های ایران” یا “سربداران” بود که در 30 خرداد سال 1360 تصمیم به قیام شهری گرفتند و از آنجا که آمل نزدیکترین شهر به شمال تهران و از نظر استراتژیک دارای اهمیت بود، مورد توجه آنها قرار گرفت.

یکی دیگر از اهدافی که آنها را ترغیب به قیام درونی و شهری می کرد مشغول بودن جمهوری اسلامی ایران در دو جبهه جنگ تحمیلی ایران و عراق و جبهه کردها، کومله و دمکرات بوده است. آنها پس از انتقال نیروهای خود به جنگل های جنوب آمل و آغاز مبارزه مسلحانه، در وهله اول نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج به مقابله با این جریان پرداختند و پس از همه گیر شدن حملات، مردم نیز وارد جنگ شهری شدند.

درگیری های مهم واقعه جنگل را می توان به شش بخش تقسیم کرد:

1- درگیری 18 آبان:

این در واقع اولین تحرک نظامی گروه سربداران محسوب می شد. گروه سربداران برای چند ساعت محور هزار را در 15 کیلومتری آمل مسدود کردند تا مانع هرگونه کمک رسانی از تهران شوند و سپس از جنگل های جنوب آمل وارد جاده امامزاده عبدالله شدند. در این روز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین حمله خود را علیه آنان آغاز کرد که منجر به شهادت یک نفر از سپاهیان و هلاکت دو نفر از اعضاء سربداران شد.

 

2- درگیری 22 آبان:

پس از درگیری 18 آبان، نیروهای سپاه، بسیج و ارتش با اعزام به منطقه دست به اجرای عملیات معروف به «چکش و سندان» زدند که منجر به عقب نشینی آنان تا جنگل های منطقه عالی کیا سلطان شد.

 

3- درگیری 24 آبان:

در تاریخ 24 آبان 1360، ساعت 21:30 دقیقه گروهی از سربداران به پاسگاه کرسنگ در 20 کیلومتری آمل به تهران حمله کردند و پس از دو ساعت درگیری، بدون کشته مجبور به عقب نشینی شدند.

 

4- درگیری 30 آذر:

این درگیری در پی حمله سربداران برای فتح پایگاه تازه تاسیس سپاه در بلندی روستای رزکه در روز دوشنبه 30 آذر همان سال روی داد که این بار هم نیروهای آنان با 3 زخمی، مجددا مجبور به عقب نشینی شدند.

 

5- درگیری 13 دی:

در این درگیری که بین 7 نفر از پرسنل سپاه و کمیته انقلاب اسلامی با گروهی از اعضای سربداران روی داد، مسئول سیاسی گروه به نام «اکبر اصفهانی» کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند و بقیه نیز عقب نشینی کردند.

6- درگیری 6 بهمن (مهم ترین درگیری و پایان قائله سربداران):

با توجه به موفقیت عملیات های گوناگون نیروهای مردمی و بسیج و سپاه پاسداران و مشکلات داخلی، اتحادیه کمونیست های ایران تاریخ عملیات خود را از تیر ماه 1361 به بهمن ماه 1360 تغییر دادند و با طرحی به نام «اسب تروا» عملیات خود را آغاز کردند. نیروهای سربداران که در حدود 100 نفر بودند، در قالب 5 تیم 20 نفره در مناطق مختلف شهر آمل و در نیمه های شب اقدام به سنگرسازی و ایجاد مواضع کردند. حمله به شهر در پنجم بهمن ماه و در ساعت 23:45 دقیقه و با شلیک یک موشک آر پی جی به ساختمان بسیج آغاز شد. برنامه اصلی از کار انداختن نیروهای بسیج و سپاه و دعوت مردم به قیام بود.

این حمله تا صبح 6 بهمن ادامه داشت تا این که ستاد عملیات مرکب از سپاه، اطلاعات و ژاندارمری و صدها نیروی داوطلب مردمی با روی آوردن به سپاه آمل و گرفتن اسلحه به مقابله برخاستند. مردم از زن و مرد و پیر و جوان همگی با آوردن شن و گونی اقدام به سنگرسازی و نبرد سنگر به سنگر کردند.

نتیجه این مقابله آن بود که نیروهای سربداران در همان روز سه شنبه 6 بهمن 1360 تمام مواضع خود را از دست دادند و عصر روز چهارشنبه 7 بهمن 1360 آرامش به شهر بازگشت و محور هراز پس از 40 ساعت بازگشایی شد.

پس از دستگیری تعدادی از اعضای این گروه، با استفاده از اطلاعاتی که از دستگیر شدگان بدست آمد سایر افراد گروه و بیشتر کمیته مرکزی اتحادیه کمونیست های ایران دستگیر و در تهران محاکمه و به اعدام محکوم شدند و در مرکز شهر آمل در ملاء عام اعدام شدند.

این واقعه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، مقاومت مردمی خوانده شد و حضرت امام خمینی (ره) نیز از تنها شهری که در وصیت نامه خود از آن یاد کرد شهر آمل و مردم آن بود. به سبب این واقعه، اکنون این شهر به شهر هزار سنگر آمل معروف شد و میدان بزرگی نیز به این نام دارد. به پاس فداکاری مردم ، در سال 86 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی حماسه 6 بهمن 1360 آمل با نام “حماسه مردم آمل” در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

 

*بیانات بزرگان در خصوص حماسه 6 بهمن:

-امام خمینی(ره): این‌ها به خیال خودشان با دست ملت مى‏خواستند حكومت را تغییر بدهند و بعد هم هرطورى كه دل‌شان مى‏خواهد عمل بكنند، (اما) مواجه شدند با مخالفت مردم، و ما باید تشكر كنیم از شهر آمل و آن مردم فداكار.

-مقام معظم رهبری: شهر شما هم در گذشته و هم در دوران انقلاب، شهر درخشانى بوده است؛ تاريخ درخشانى پشت سر اين مردم مؤمن و خونگرم است. شما مردم، شما جوانان و بسيجيان، شما زن و مرد، افراد اين شهر و يكايك مردم توانستيد شهر خودتان را شهر هزار سنگر كنيد. در واقع شهر خودتان را به صورت سنگر اسلام و سنگر انقلاب درآوريد.

– حضرت علامه حسن زاده آملی: آفرین بر شمائی که فقط با سلاح ایمان در مقابل آنان قیام کردید، چنانکه به آنان مهلت ندادید که در دارالمومنین «شهرستان آمل» نفس تازه کنند. عده‌ای از آنان را به کیفرشان رسانده و عده‌ای را دستگیر و خلع سلاح کردید، شما بی‌سلاح و آنان مسلح، شما در پناه خدای عزوجل و آنان در پناه جنگل.

– آیت الله جوادی آملی : جريان حمله جنگل و تاريخ آن شش بهمن گرچه شبيه برخی از نهضتهاست كه بيش از ده دوازده ساعت طول نكشيد لكن از نظر زمينه دراز دامن است. دو سه بار نيروهای رزمی رفتند، جنگلبانها درگير شدند، شهدايی كه رفتند و درگير شدند، آنها بايد شناسايی بشود، تاريخ اينها مشخص بشود فرمانده اينها مشخص بشود… پيروزيها و شهامت هايی كه شده بايد حفظ بشود.

 

اشتراک این خبر در :