اورژانس نیاز به ۵۰۰۰ آمبولانس دارد

کیاپرس/رییس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اورژانس کشور نیاز به ۵۰۰۰ هزار آمبولانس دارد، اگر بخواهیم ۶ درصد تلفات را کاهش دهیم باید این کار انجام گیرد.
به گزارش خبرنگار کیاپرس، حسینعلی شهریاری در سومین کنگره تروما که در سالن همایش های رازی برگزار شد، افزود: در حال حاضر ۳۰۰۰ هزار آمبولانس فرسوده داریم.
وی ادامه داد: تلاشی وزارت بهداشت برای رفع فرسودگی آمبولانس انجام داده اما هنوز در این زمینه خیلی مشکل داریم.
وی بیان داشت: در دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، سالیانه از عوارض ورود خودروهای سواری برای این موضوع در نظر گرفتیم.
وی گفت: طی ۳ سال سه هزار دستگاه آمبولانس خریداری شده بود اما الان تقریبا خودروهای وارداتی نداریم و این کار تقریبا متوقف شده است.
وی ادامه داد: در واردات خودروی جدید هم این موضوع در نظر گرفته شده اما ظاهراً هنوز از منابع مالی آن برای تهیه آمبولانس هزینه نشده است
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش تصادفات و مرگومیر ناشی از آن در سالهای اخیر، بر لزوم ارتقای فرهنگ رانندگی و نوسازی ناوگان امدادی و اورژانسی کشور تأکید کرد و خواستار همکاری تمام قوا برای مقابله با مشکلات موجود شد.
وی گفت: متاسفانه در دو سه سال اخیر، شاهد افزایش چشمگیر تصادفات جادهای و مرگ و میر ناشی از آن هستیم.
وی افزود: یکی از نکات کلیدی در این راستا، ارتقای فرهنگ و سواد رانندگی مردم است. هنگامی که فردی پشت فرمان قرار میگیرد و مرتکب اشتباهاتی میشود، این خطاها میتوانند به حوادثی تلخ و جبرانناپذیر منجر شوند. گرچه پلیس در صورت مشاهده تخلفات رانندگی، قطعاً به جریمه متخلفان خواهد پرداخت، اما یکی از معضلات اساسی امروز، که همچنان نمیدانم چگونه باید بهطور مؤثر با آن مقابله کرد، دقیقاً همین مسأله است.
وی در ادامه بیان کرد: یکی از آفات و معضلات امروز، استفاده نادرست از تلفن همراه حین رانندگی است. بدون تردید، تلفن همراه یک ابزار مفید و کارآمد است، اما تنها در صورتی که بهطور صحیح و معقول از آن بهرهبرداری شود. متاسفانه، در سالهای اخیر شاهد افزایش نگرانکنندهای در استفاده نابجا از این وسیله در حین رانندگی هستیم که خود عامل بسیاری از حوادث تلخ و خطرات جادهای است.
دکتر شهریاری بیان کرد: علاوه بر این، یکی دیگر از مشکلات جدی که اخیراً در برخی از مناطق کشور افزایش یافته، حضور خودروهای «شوتی» در جادههای سیستان و بلوچستان است. این خودروها بهطور غیرقانونی و با هدف قاچاق سوخت در حال تردد هستند. در استانهایی نظیر گلستان، هرمزگان و کرمان و حتی برخی استان های شمالی، نیز وضعیت مشابهی مشاهده میشود. متاسفانه، قاچاق سوخت از یک سو و قاچاق انسان از سوی دیگر، این استانها را به معضلی پیچیده و تهدیدآمیز بدل کرده است. این پدیدهها نه تنها امنیت جادهها را به خطر میاندازند، بلکه تاثیرات زیانباری بر اقتصاد و جامعه کشور دارند