کیاپرس /سوختگی از موضوعات مهم است که در کشور ما مغفول مانده و مسئولین ذیربط توجه چندانی به این موضوع ندارند.

اول دی مصادف روز ملی پیشگیری از سوختگی است، فرصتی بسیار مغتنم است تا با بیان مشکلات، چالش و آسیب های بیماران سوختگی، توجه مسئولان به مقوله مهم بیشتر جلب شود.

بهمین مناسبت نشستی با حضور برخی از فعالان این حوزه در بیمارستان شهید مطهری تهران برگزار شد، در این مراسم به مشکلات، چالش ها و موانع پیش روی بیماران سوختگی پرداخته شده و از دست اندرکاران این حوزه تقاضا، شرایط مطلوب تری برای بیماران سوختگی فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار کیاپرس، رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) در نشست خبری که بمناسبت روز ملی پیشگیری از سوختگی در بیمارستان شهید مطهری، گفت: وزارت بهداشت کمکی به سوختگی نمی کند، سوختگی در وزارت بهداشت اولویت نیست.

محمد جواد فاطمی افزود: درمان سوختگی در ایران ۴۰ سال از دنیا عقب است.

وی ادامه داد: ما الان روی زخم سوختگی پماد می زنیم، این روش در کشورهای توسعه یافته استفاده نمی شود به عبارتی مریض سوختگی را می شوریم، بعد پماد می زنیم.

وی ادامه داد: بیمار سوختگی توانایی که بتواند ۵۰ میلیون تومان پول بدهد تا فقط پاسمان استاندارد شود را ندارد، بیمه و دولت هم این مبلغ را پرداخت نمی کند.

مصوبه ای که پس از سالها هنوز اجرایی نشده است

وی ادامه داد: در برنامه دوم توسعه اقتصادی مصوب شد که ۱۰ درصد تخت های بیمارستان های عمومی به بیماران سوختگی و روانی اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه مصوبه ای که تاکنون اجرا نشده است، گفت: قرار بود که این درصد به ۲ بیماری سوختگی و روانی که مغفول مانده است، اختصاص یابند که تاکنون به فراموشی سپرده شده و کسی نیامده آن را اختصاص دهد.

فاطمی گفت: انجمن ققنوس حتی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت وقت، آقای هاشمی رفسنجانی در این زمینه ملاقاتی داشت و ایشان هم قرار بود موضوع را پیگیری کنند، باز هم مشکلی حل نشد.

۱۳۵۰ تخت سوختگی داریم

وی افزود: براساس آخرین آماری که ما داریم یک هزار و ۳۵۰ تخت سوختگی در سراسر کشور داریم که طبق برآورد وزارت بهداشت در آخر سال ۱۳۹۴ می بایست به ۲ هزار و ۴۰۰ تخت می رسید.

وی ادامه داد: الان که سال ۱۴۰۲ هستیم هم هنوز همان ۱۳۵۰ تخت سوختگی را داریم.

۱۵۰ بخش ویژه سوختگی داریم

وی ادامه داد: قرار بود تا پایان سال ۱۳۹۴ ما به تعداد ۴۵۰ بخش ویژه سوختگی در سراسر کشور داشته باشیم که آخرین آمار نشان می دهد که ۱۵۰ بخش ویژه سوختگی فعال شده است.

وی تاکید کرد: تاکنون یک سوم بخش ویژه سوختگی فعال شده و مابقی هنوز راه اندازی نشده است.

وی افزود:هیچ وقت جراحی پلاستیکی نمی تواند سوختگی را به طور کامل از بین ببرد. سوختگی با جراحی بهتر می شود اما به هیچ وجه خوب نمی شود.

فاطمی بیان داشت: علم و دانش امروز نمی تواند سوختگی را خوب کند، امیدواریم در آینده این کار محقق شود.

برای درمان استاندارد حداقل ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است

وی افزود: ما سالانه ۳۰ هزار بیمار سوختگی بستری می شوند، اگر به این بیماران درمان استاندارد ارایه شود حداقل ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در صورتبکه وزارت بهداشت یک دهم آن را هم اختصاص نمی دهد.

وی افزود: ۵۰ درصد بخش های سوختگی باید برای حوادث احتمالی، خالی باشد، به عبارتی ضریب تخت های سوختگی باید ۵۰ درصد باشد.

فاطمی گفت: در حالی الان در کشور ما حدود ۱۰۰ درصد است و گاهی اوقات تخت خالی سوختگی در بیمارستان ها وجود ندارد.

اشتراک این خبر در :