اختصاصی – کیاپرس/مدیرعامل انجمن دیابت ایران اظهار داشت: دیابتی که سیگار مصرف می کند باید منتظر قطع پای خود باشد.

دکتر کامران نیکو سخن در گفت و گو با خبرنگار ما به دیابتی هایی که سیگار مصرف می کنند توصیه اکید کرد که از استعمال آن به شدت خودداری کنند تا دچار قطع پا نشوند.

وی یکی از عوارض سیگار را تسریع در ایجاد زخم پای دیابتی اعلام کرد و گفت: هر دقیقه ۲ نفر در دنیا به دلیل ابتلا به دیابت پای خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به اینکه سیگار بر دیابت هم اثر می گذارد، گفت: مصرف سیگار هم بروز دیابت را افزایش می دهد، هم سبب می شود دیابت بدتر کنترل شود و هم عوارض دیابت مانند بیماری های قلبی و عروقی، کلیوی و اندام تحتانی و نابینایی را تسریع می کند.

وی بااشاره به اینکه مصرف سیگار بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بروز دیابت را افزایش می دهد، اظهار داشت: نیکوتین در سیگار مقاومت به انسولین ایجاد می کند.

وی تاکیدکرد: سیگار سبب ایجاد لخته خون در عروق کرونر و عروق اندام تحتانی می شود و این موصوع سبب عوارض جدی می شود.

وی به ارتباط سیگار با تعدادی از سرطان ها اشاره کرد و گفت: بروز بیش از ۱۶ نوع سرطان ارتباط مستقیم با مصرف سیگار دارد.

وی افزود: از هر ۸ نفری که سرطان می گیرند که یک نفر از آنها، بر اثر سیگار می باشد و از هر ۵ مردی که سرطان می گیرند یک نفر بر اثر سیگار است.

وی تاکید کرد: این موضوعات نشان می دهد که یک ارتباط مستقیم بین مصرف سیگار و بروز سرطان وجود دارد.

وی افزود: باید تلاش کنیم که هموطنان به خصوص نسل جوان به سمت مصرف سیگار نروند و به عبارتی نه به دخانیات باید در این افراد به یک فرهنگ غالب تبدیل شود.

وی افزود: این کار نیاز به عزم ملی دادد، دستگاه ها و نهادهای مختلفی باید پای کار بیاییند تا موفق به انجام این کار مهم در جامعه شویم.

وی افزود: هر ساله ۸ میلیون نفر در دنیا براثر مصرف دخانیات فوت می کنند، به عبارتی هر ۴ ثانیه یک نفر جان خود را از دست می دهند.

وی تاکید کرد: طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ در آمریکا ۴۸۰ هزار مرگ براثر مصرف سیگار رخ داده است.

اشتراک این خبر در :