کیاپرس/متخصص بیماری ها و مدیر مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان اکبر مشهد اظهار کرد: عفونت ادراری در کودکان یک زنگ خطر جدی محسوب می‌ شود. این بیماری در بین نوزادان بسیار شایع است و با اثر گذاشتن بر بخش مهمی از دستگاه ادراری می‌تواند به سیستم دفع ادرار کودک آسیب وارد کند.

دکتر محمدرضا کشت مندی در گفت و گو با وب دا اظهار کرد: بروز عفونت ادراری کودکان و نوزادان به دلایل مختلفی ایجاد می ‌شود که پس از تشخیص آن باید به سرعت در جهت درمان آن اقدام کرد. زیرا در غیر این صورت امکان آسیب جدی به کلیه‌ها وجود دارد و می‌تواند در بزرگسالی موجب نارسایی کلیه یا بروز فشارخون بالا در کودکان شود.

مدیر مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان اکبر از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این بیماری نوعی عفونت باکتریایی است که میکروب یا باکتری از طریق مجرای ادرار وارد دستگاه ادراری شده و موجب آسیب خواهد شد. با توجه به شیوع بالای این بیماری در کودکان امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. اما در بین نوزادان زیر ١٢ ماه بیشتر دیده می‌شود و امکان ابتلای پسران نسبت به دختران، خصوصا پسرانی که ختنه نشده باشند بالاتر است.

دکترکشت مندی بیان کرد: معمولا تشخیص این بیماری در کودکان خردسال کمی دشوار است. زیرا آن‌ها به دقت در مورد علائمی که وجود دارد حرف نمی‌زنند. به همین دلیل توصیه می‌شود والدین با زیر نظر گرفتن فرزند خود پس از تشخیص بیماری سریعا برای درمان اقدام کنند تا در بلند مدت موجب آسیب‌های جدی به کلیه نشود.

وی به انواع عفونت ادراری در کودکان و نوزادان اشاره کرد و افزود: این عفونت ها را بطور کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، عفونت ادراری سیستیت: این عفونت در دستگاه ادراری تحتانی یعنی همان لوله‌ ای که ادرار را از مثانه به خارج بدن می ‌فرستد، ایجاد می‌شود ، و عفونت ادراری پیلونفریت: این عفونت در دستگاه ادراری فوقانی محل اتصال کلیه به مثانه ایجاد می‌شود و به کلیه یا مجاری ادراری آسیب وارد می‌کند.

متخصص بیماری های اطفال ضمن اشاره به اینکه علت اصلی بروز عفونت‌های مختلف در ادرار کودکان ورود باکتری به دستگاه ادراری و تکثیر آن است عنوان کرد: این باکتری‌ها در اغلب موارد از روده و به کمک مدفوع وارد دستگاه ادراری کودکان یا نوزادان می‌ شوند که در این صورت دستگاه ادراری آلوده خواهد شد. از طرف دیگر کودکانی که با معضل یبوست دست ‌و پنجه نرم می ‌کنند درمعرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند. اما علت عفونت‌ های ادراری در نوزادان و کودکان تنها در همین دو عامل خلاصه نمی‌شود، چرا که رفلاکس ادرار می‌تواند عامل دیگری در بروز این عارضه به ‌شمار بیاید.

وی افزود: همچنین  زمانی که دریچه مثانه دچار مشکل باشد و ادرار در مسیر درست خود حرکت نکند، از مثانه وارد کلیه‌ها می‌شود. در این صورت امکان بروز عفونت در مجرای ادرار، کلیه و مثانه بسیار بالا خواهد بود.

وی به طور کلی علائم عفونت ادراری در نوزادان را شامل: ادرار قوی و بدبو، درد شکم، احساس پر بودن شکم، تب، کاهش یا متوقف ماندن وزن،  تحریک ‌پذیری،  اسهال و استفراغ و زردی دانست.

اشتراک این خبر در :