کیاپرس : معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تولد ۲ توله یوز در توران گفت: زایمان یوزپلنگ غالباً در اوایل بهار انجام می‌شود، زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد توله‌ها مناسب است، اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز پدیده‌ای نادر است.

تولد ناگهانی ۲ توله یوزپلنگ در پارک ملی توران

به گزارش کیاپرس به نقل از تسنیم، حسن اکبری در خصوص وضعیت دو توله یوزپلنگ تازه متولد شده در مجموعه حفاظت شده توران اظهار کرد: بر اساس خبر واصله از اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، دو توله یوزپلنگ (کمتر از یک‌ماهه) توسط یک نفر چوپان از طبیعت جدا شده و سپس با اطلاع محیط زیست در روز جمعه به محل زنده‌گیری برگردانده می‌شود.

وی افزود: بلافاصله تیم کارشناسی و فنی از سازمان مرکزی و اداره کل سمنان به محل اعزام شدند و تلاش برای اطلاع از وضعیت مادر و حتی‌الامکان بازگرداندن توله‌ها به زیستگاه انجام پذیرفت لیکن با توجه به سرد بودن هوا، سن پایین توله‌ها و سایر شرایط موجود، به منظور حفظ جان آن‌ها، حدود نیمه شب گذشته به پاسگاه محیط‌بانی منتقل شدند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نکته قابل تأمل این است که در طبیعت توران، زایمان یوزپلنگ غالباً در اوایل بهار انجام می‌شود، زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد و نمو توله‌ها مناسب است، اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز در طبیعت توران پدیده‌ای نادر بوده و احتمال بقای توله‌ها را در طبیعت بسیار دشوار می‌کند.

اکبری خاطرنشان کرد: بررسی کامل شرایط منطقه برای مشخص شدن ابعاد موضوع و بررسی و تحقیق از علت و انگیزه چوپان از انجام این عمل ادامه دارد. در مورد توله‌ها هم حسب نظر کمیته کارشناسی تصمیم‌گیری و اقدام خواهد شد.

اشتراک این خبر در :