عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری ر سخنرانی شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مصلای جمعه شهرستان ساری،  با بیان اینکه حضرت علی (ع) گل معطر جهان هستی و محبوب و مایه افتخار خداست، گفت: حضرت علی (ع) تجسم یک زندگی الهی است.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی اظهار داشت: از استانی که افتخار آن را دارد که نخستین حاکمیت مرکزی اهل بیت (ع) در آن صورت گرفته، انتظار چنین مجلس فاخر در شب قدر و شب ضربت خوردن حضرت علی (ع) است.

وی بیان داشت: جماعتی که اینجا حضور دارند از نسل آن پاکان هستند، نسل کسانی که در غربت اهل بیت (ع)، زیر پرچم آنها رفتند و قبل از دیگران به عنوان نخستین کانون مرکزی حکومت اهل بیت (ع)، مازندران بوده است و انتظار حضور چنین جمعیتی را هم داریم.

خاتمی با اشاره به اینکه محبت اهل بیت (ع) و حضرت علی(ع) و فرزندانش در پوست، گوشت و جان این مردم است، گفت: عاشقانه عزاداری کردید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه خداوند فرصت‌های ویژه برای بندگان قرار داده، ادامه داد: خداوند ابتدا بهشت و سپس جهنم را آفریده است.

وی با اشاره به اینکه رحمت خدا بر غضب خدا پیشی دارد، یادآور شد: برای بندگان، فرصت‌های ویژه قرار داده چون نمی‌خواهد بندگان راه جهنم را طی کنند.

خاتمی با بیان اینکه بهترین فرصت، ماه مبارک رمضان است، افزود: تمام درهای جهنم را بسته و درهای بهشت را باز نگه داشته است و قلب این ماه، لیالی مبارک قدر است.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شب‌های ویژه فرصت ویژه است، گفت: برخورد نخست در برابر این شب‌ها، فرصت‌سوزی است یعنی برای افراد شب نوزدهم با دیگر شب‌ها هیچ تفاوتی نداشته باشد.

خاتمی با بیان اینکه کسانی که چنین بینش و منشی دارند بدانند که اشتباه می‌کنند، ادامه داد: بدانند وقتی سایه مرگ بر سر آنها سایه‌افکن شد، “ای کاش” گفتن آنها شروع می‌شود که ای کاش در شب نوزدهم حضور داشتند و برات آزادی خود را می‌گرفتند اما افسوس که فرصت گذشته است و جز حسرت چیزی برای آنها نمی‌ماند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: کسانی که چنین تفکری دارند و این سخنان را می‌شنوند به اولین فضای معنوی احیا، پناه ببرند.

خاتمی با اشاره به اینکه این مجالس برای آسمانیان، دنیایی جاذبه دارد، اظهار داشت: برخورد دوم در برابر شب‌های قدر، برخورد کسانی است که از فرصت، استفاده معمولی می‌کنند، یعنی به عنوان سنت تشریفاتی، فقط در این مجالس حضور می‌یابند، اینها فرصت‌سوز نیستند اما فرصت استفاده شایسته از فرصت را هم ندارند.

وی با بیان اینکه برخورد سوم، برخورد کسانی است که در این مراسم، بهترین استفاده و بهره را می‌برند و سرنوشت سال خود را رقم می‌زنند، گفت: با آشتی با خدا و آه و ناله‌ای که بر گناهان خود دارند در دل حضرت علی (ع)، عمر و جوانی خود را بیمه می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) این افراد را دست خالی برنمی‌گرداند، تصریح‎‌کرد: إن‌شاءالله کسانی که به این مراسم آمدند جزو گروه سوم هستند.

خاتمی با بیان اینکه باید شب‌های احیا را شب توحید و ولایت نام بگذاریم، اظهار داشت: احیایی که اهل بیت (ع) گفتند، احیای هدفمند است.

وی با اشاره به اینکه صرف بیداری در این شب‌ها مطرح نیست، گفت: اهل بیت (ع) شب‌های احیا را مهندسی کردند تا مردم در این شب‌‌ها بیعت با توحید و ولایت داشته باشند.

خاتمی با بیان اینکه برای قرآن باید حساب دیگری باز کرد، افزود: گفته شده در مراسم احیا، قرآن را مقابل صورت بگیرید و سپس بالای سر بگیرید، یعنی باورمان شود قرآن کتاب معمولی نیست بلکه قرآن تجلی خود خداست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان‌ کرد: اگر می‌خواهید با خود خدا سخن بگویید قرآن بخوانید و در شب احیا بیعت با قرآن داشته باشید.

خاتمی با اشاره به اینکه گفته شده در شب قدر مستحب است صد رکعت نماز بخوانیم، افزود: لازم نیست نماز مستحبی باشد، می‌توان نماز قضای واجب هم خواند.

وی با بیان اینکه نماز پل ارتباطی بنده با خداست، تصریح‌کرد: امام صادق (ع) در آخرین لحظات زندگی خود فرمود شفاعت ما بر کسانی که نماز را سبک بشمارند، نمی‌رسد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه گفته شده در شب احیا صد مرتبه بر قاتلان حضرت علی (ع) لعنت بفرستید، ادامه‌داد: این لعنت بر کسانی است که همه فضا را برای قتل آن حضرت فراهم کردند.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) قهرمان ایمان است، گفت: قاتل حضرت علی (ع) فقط ابن‌ملجم نبود و همه زمینه‌سازان این قتل، قاتل هستند.

خاتمی با اشاره به اینکه شب قدر، شب امام زمان (عج) است، افزود: همه فرشته‌ها در شب قدر به زمین می‌آیند و میزبان این فرشتگان در روی زمین، امید انبیا و اوصیا، حضرت مهدی (عج) است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان‌ کرد: شب قدر، شب امام حسین (ع) است و گفته شده در هر شرایطی  “یا حسین” (ع) بگویید تا باورمان شود تمام دین، مدیون امام حسین (ع) است.

خاتمی با اشاره به اینکه شب‌های قدر با داغ حضرت علی (ع) همراه است، اظهار داشت: شب قدر با ایمان و اسلام مجسم یعنی حضرت علی (ع) گره خورده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران، اظهار داشت: حضرت علی (ع) افتخاری دارد که فقط ویژه آن حضرت است و آن شکافته شدن دیوار کعبه و میلاد حضرت علی (ع) در خانه خدا است.

اشتراک این خبر در :