بیش از ۳ هزار روانشناس در مراکز جامع سلامت کشور به ارائه خدمات روانشناختی میپردازند

کیاپرس/سرپرست دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم توسعه خدمات سلامت روان در کشور، گفت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار روانشناس در مراکز جامع سلامت کشور به ارائه خدمات روانشناختی میپردازند. اما با توجه به گستره جغرافیایی کشور و تعداد افراد نیازمند این خدمات، لازم است دسترسی به مشاورههای روانی و خدمات سلامت روان در تمام مناطق کشور گسترش یابد.
به گزارش کیاپرس از وبدا، دکتر محمدرضا شالبافان افزود: وجود تیمهای روانشناختی در مناطق زلزلهزده، به شناسایی سریعتر افراد آسیبدیده روانی و ارائه کمکهای بهموقع منجر میشود. این خدمات میتوانند از گسترش اختلالات روانی و پیامدهای بلندمدت آن جلوگیری کنند.
با وجود تلاشهای صورتگرفته برای کاهش اثرات بلایای طبیعی، همچنان توجه به پیامدهای روانی این حوادث، بهویژه در بازماندگان و امدادگران، ضروری است. همانطور که دکتر شالبافان تاکید کرد، موج اختلالات روانی پس از بحرانها میتواند مخربتر از خود حادثه باشد. به همین دلیل، تدوین برنامههای پیشگیرانه، آموزش عمومی و توسعه خدمات سلامت روان از اولویتهای وزارت بهداشت است.
نقش تابآوری و آموزش در کاهش آسیبها
دکتر شالبافان با اشاره به نقش تابآوری در کاهش آسیبهای روانی بلایا گفت: تابآوری به معنای توانایی افراد و جوامع در سازگاری با شرایط بحرانی و بازگشت به حالت عادی است. آموزش مهارتهای تابآوری و مدیریت استرس میتواند به افراد کمک کند تا بهتر با پیامدهای زلزله و سایر بلایا کنار بیایند.
وی ادامه داد: ارتقای سواد سلامت روان از طریق آموزشهای عمومی، بهویژه در مدارس و دانشگاهها، میتواند تاثیر بسزایی در آمادگی افراد برای مواجهه با بلایا داشته باشد. نهادهای آموزشی میتوانند با ارائه برنامههایی درباره مدیریت استرس، کمکهای اولیه روانشناختی و مهارتهای مقابلهای، تابآوری جامعه را افزایش دهند.
وی افزود: تابآوری مردم در برابر بحرانها یکی از مؤلفههای مهم در مدیریت بلایا است. با آموزش مهارتهای مقابلهای، افراد میتوانند بهتر با شرایط استرسزا مواجه شوند و از بروز مشکلات روانی پیشگیری کنند. این آموزشها باید در سطوح مختلف جامعه از طریق مدارس، دانشگاهها، رسانهها و نهادهای محلی گسترش یابد.
سرپرست دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: افزایش سواد سلامت، بهویژه در زمینه آمادگی برای بلایا، موجب میشود افراد احساس کنترل بیشتری در شرایط بحرانی داشته باشند و بتوانند تصمیمات درستی بگیرند. این امر نهتنها به حفظ سلامت فردی کمک میکند، بلکه به ایجاد جوامعی مقاومتر و پایدارتر در برابر بلایای طبیعی منجر میشود.
نقش مدارس و دانشگاهها در افزایش آگاهی عمومی
مدارس و دانشگاهها به عنوان نهادهای آموزشی میتوانند در ارتقای آگاهی عمومی در خصوص پیشگیری از بلایای طبیعی و کاهش اثرات آنها نقش مهمی ایفا کنند. این نهادها علاوه بر آموزش مباحث علمی و مهارتهای زندگی، میتوانند به عنوان یک ابزار تأثیرگذار برای انتقال مفاهیم سلامت روانی و ایمنی در برابر بحرانها عمل کنند؛ دکتر شالبافان در این خصوص بیان کرد: مدارس و دانشگاهها میتوانند با آموزشهای هدفمند و برنامهریزیشده، دانشآموزان و دانشجویان را با اهمیت آمادگی برای بلایای طبیعی، مدیریت استرس، و سلامت روانی آشنا کنند.
این آموزشها نه تنها به افراد در زمان بحران کمک میکند، بلکه آنها را به عنوان سفیران آگاهی به خانوادهها و جامعه معرفی میکند.
وی افزود: آموزشهای مدرسهای و دانشگاهی میتواند شامل مهارتهای پیشگیری از آسیبهای روانی پس از بلایای طبیعی، استراتژیهای مدیریت اضطراب و نحوه واکنش به بحرانها باشد. به این ترتیب، افراد نه تنها از لحاظ جسمی بلکه از لحاظ روانی نیز برای مقابله با حوادث آماده خواهند شد.