کیاپرس /رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه باتوجه به توانمندی کشور در عرصه‌های مختلف علمی، سرمایه‎گذاری در هوش مصنوعی ضروری است، گفت: اگر از همین امروز حداقل سالی یک میلیارد دلار در عرصه هوش مصنوعی سرمایه گذاری نکنیم، سهمی در اقتصاد هوشمند آینده نخواهیم داشت.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی تهران، حسین قناعتی در نشست تخصصی هوش مصنوعی و بررسی افق های آینده کاربرد این تکنولوژی در عرصه سلامت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در کسب حداقل رتبه دهم جهانی در زمینه هوش مصنوعی، ابعاد هوش مصنوعی در سلامت را تشریح کرد.

وی گفت: هوش مصنوعی شامل ابعاد گسترده‌ای از عرصه‌های بالینی، توان گسترش مراقبت به کشورهای درحال توسعه، برنامه های کاربردی نظام سلامت، تا قوانین و مقررات و نگرانی های اخلاقی است.

قناعتی با اشاره به کاربردهای بالینی هوش مصنوعی در زمینه بیماری های قلب و عروق گفت: از هوش مصنوعی می‌توان در تشخیص دقیق و طبقه بندی بیماری‌های عروق کرونر و تریاژ اولیه بیماران، پیش بینی مرگ و میر بیماران، اثرات داروها و عوارض جانبی پس از درمان در سندروم حاد کرونری، طبقه بندی صداهای قلب و تشخیص بیماری دریچه ای قلب استفاده کرد و تشخیص های از دست رفته و تست های بی رویه و متعدد را کاهش داد.

رئیس دانشگاه کاربرد دیگر هوش مصنوعی را در زمینه بیماری های پوستی بیان کرد و گفت: تشخیص سرطان پوست کراتینوسیتی از عکس های صورت، طبقه بندی سرطان پوست از تصاویر ضایعه، شناسایی سلول های پوست از تصاویر اسمیر میکروسکوپی به دقت ۹۴ درصد از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در درمان بیماری های پوستی است.

قناعتی هوش مصنوعی را قابل استفاده در بیماری های گوارشی، روان پزشکی، چشم پزشکی و عضلانی اسکلتی، بیماری های عفونی، نورولوژی و انکولوژی دانست و گفت: هوش مصنوعی پزشکی از راه دور و امکان دسترسی بیماران به متخصصان حاذق و همچنین جامعیت بخشیدن به طب فردی را فراهم می آورد. دور از ذهن نیست که در آینده ها بیمار از طریق ارتباط با نرم افزار، بیماری خود را بدون حضور پزشک تشخیص دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تجربه خود در استفاده از هوش مصنوعی در رادیولوژی، در دوران همه گیری کووید ۱۹ گفت: با کمک اساتید دانشگاه شریف نرم افزار تشخیص کووید ۱۹ طراحی و به کشورهای دیگر صادر شد این نرم افزار ضایعات کووید را با دقت بیشتری تشخیص می دهد.

وی هوش مصنوعی را در گسترش اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت و در ردیابی تداخلات دارویی کاربردی دانست و گفت: با استفاده از هوش مصنوعی می توان بیماری الزایمر و زوال عقل را پیش بینی کرد.

رییس دانشگاه یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی را افزایش کیفیت آموزش دانست و گفت: با استفاده از آموزش هوش مصنوعی می توان کمبود پزشک را که در همه جای جهان فراگیر شده کاهش و کیفیت آموزش را ارتقا داد. برای نمونه در دانشگاه سبطین امکان تشریح مجازی با استفاده از یک عینک در فضای متاورس فراهم شده که دیگر چالش های آموزش روی جسد را ندارد.

قناعتی با بیان مزایای هوش مصنوعی در مدیریت نظام سلامت گفت: کاهش طول مدت زمان بستری در بیمارستان، صرفه جویی در زمان نوبت دهی و جواب دهی آزمایش، آنالیز دقیق داده ها، سرعت رسیدگی و درنتیجه افزایش بقای بیمار و میزان کاهش هزینه درمان از جمله مزایای استفاده از هوش مصنوعی در نظام سلامت است.

وی با اشاره به پیشینه هوش مصنوعی در جهان گفت: جان مک کارتی برای نخستین بار در سال ۱۹۵۶ میلادی اصطلاح هوش مصنوعی را ابداع کرد و از سال ۲۰۰۰ تاکنون حجم داده ها به سرعت گسترش یافته و تقریبا به حدود ۲۰ برابر رسیده است.

قناعتی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی گفت: مبادلات هوش مصنوعی از ۸۷ میلیارد دلار در ۲۰۲۱ میلادی به ۱۵۹ میلیارد دلار در ۲۰۳۰ میلادی می رسد و دانشگاه علوم پزشکی تهران باتوجه به توانمندی دانشمندان خود در زمینه ساخت ربات کمک جراح و افزایش دقت جراحی، جایگذاری استند در عروق، درمان سرطان سینه و بیماری های خون باید سهم خود را در بازار جهانی پیدا کند.

رییس دانشگاه با اشاره به جایگاه ایران در هوش مصنوعی گفت: براساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک ایران در شاخص آمادگی هوش مصنوعی در جهان در رتبه ۷۵ و در خاورمیانه در بین ۱۸ کشور قرار دارد و اگر از همین امروز حداقل سالانه یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نکنیم سهمی در اقتصاد هوشمند آینده نخواهیم داشت.

قناعتی باتوجه به توانمندی کشور در عرصه های مختلف علمی بر ضرورت سرمایه گذاری در زمینه هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه کشورمان در زمینه فناوری فضایی یکی از ۱۲ کشور و در فناوری هسته ای یکی از ۹ کشور اول جهان است و در عرصه سلول های بنیادی و دستیابی به طب بازساختی در رتبه ۱۴، در نانوفناوری در رتبه ۴ و در زیست فناوری در رتبه ۱۳ انتشارات علمی قرار دارد و همچنین در زیست دارو رتبه سوم تولید داروهای زیستی را کسب کرده است لازم است در هوش مصنوعی نیز سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

 

اشتراک این خبر در :