کیاپرس/ویتامین C آنتی‌اکسیدانی است که اثر مثبتی بر حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

به گزارش کیاپرس از ایسنا، این روزها در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستیم و از هر طرف توصیه‌هایی برای درمان و مقابله با این بیماری‌ها می‌شنویم. برخی از تاثیر مفید ویتامین C و عسل می‌گویند و عده‌ای دیگر نیز درباره زیان‌های مصرف شیر در مواقع ابتلا به این بیماری‌ها هشدار می‌دهند.

ویتامین سی (C)

«مایکل دل جونکو»، پزشک خانواده در کالیفرنیا به «یاهو لایف» می‌گوید: ویتامین C آنتی‌اکسیدانی است که اثر مثبتی بر حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. این ویتامین با تحریک تولید و کارکرد گلبول‌های سفید خون عمل می‌کند که مانع اصلی در برابر بروز عفونت در بدن‌ هستند. طبق برخی پژوهش‌ها، ویتامین C به کاهش مدت‌ و شدت علائم سرماخوردگی در خانه کمک می‌کند.

به گزارش یاهو لایف، تاثیر ویتامین C بر افراد – با توجه به وضعیت جسمی آنها و نوع مکمل ویتامین C که انتخاب می‌کنند – متفاوت است. به گفته مایکل دل جونکو، مصرف بیشتر ویتامین C از طریق خوردن میوه‌ها و سبزیجات سرشار از این ویتامین مانند پرتقال، کیوی، فلفل دلمه‌ای، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی، ضرری ندارد.

اما «دیوید ام. بردی»، یک متخصص دیگر هشدار می‌دهد که گاهی دریافت دز بیش از حد مکمل ویتامین C باعث شل شدن مدفوع می‌شود. او توصیه می‌کند که برای مقابله با این مسئله، دز مصرفی ویتامین C کاهش یابد.

دل‌ جونکو ضمن تایید اینکه ویتامین C پیشگیری‌کننده مهمی از سرماخوردگی است، بر مصرف آن از طریق مواد غذایی غنی از این ویتامین تاکید دارد.

چگونه از سرماخوردگی پیشگیری کنیم؟

بر اساس راهنمایی‌های «سرویس سلامت عمومی انگلیس» (ان اچ اس)، فرد مبتلا به سرماخوردگی می‌تواند از چند روز قبل از بروز علائم این بیماری در خود تا زمانی که این علائم به پایان برسد، ویروس آن را در محیط اطراف پراکنده کند. پس در اولین قدم، باید از افراد بیمار فاصله بگیرید.

بهترین راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی عبارتند از:

– دست‌ها را مرتب با آب گرم و صابون بشویید.

– حوله یا لوازم شخصی کسی را که سرماخورده است از دیگران جدا کنید.

– در صورت تماس با ویروس به چشم‌ها یا بینی خود دست نزنید.

– ورزش کنید. تناسب‌اندام و سلامت عمومی بدن اغلب از بیمار شدن جلوگیری می‌کند.

– به یاد داشته باشید که واکسن آنفلوآنزا به پیشگیری از آنفلوآنزا کمک می‌کند؛ نه سرماخوردگی.

اشتراک این خبر در :