کیاپرس /رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته ( ققنوس) گفت: هیچ بیمارستان خصوصی در کشور بخش سوختگی ندارد، چون اغلب سوختگی مربوط به فقرا است و آنها هم پولی ندارند.

گزارش خبرنگار کیاپرس، محمد جواد فاطمی در نشست خبری در آستانه روز ملی پیشگیری از سوختگی (اول دی) در بیمارستان شهید مطهری، افزود: فقط یک بیمارستان، بیماران سوختگی را پذیرش می کند که بیمارستان چمران متعلق به صنایع دفاع است که آن هم به دلیل درمان سوختگی کارکنان وزارت دفاع است و بیماران دیگر را پذیرش می کند.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی ۲۳۸ بیمارستان در سراسر کشور دارد. تعداد بسیار زیادی کارخانه، کارگاه و بیمه شده تامین اجتماعی دارد حتی یک تخت سوختگی در بیمارستان های تحت پوشش خود ندارد.

فاطمی اظهار داشت: بیمارستان های تامین اجتماعی و خصوصی، تاکنون زیربار احداث بخش سوختگی نرفتند.

وی افزود: در تهران تنها دانشگاهی که بخش سوختگی دارد، دانشگاه علوم پزشکی ایران است. ۲ بیمارستان یافت آباد و شهید مطهری داریم که هر ۲ بیمارستان با مشکلات بسیار زیادی در زمینه درمانی مواجه هستند.

وی بیان داشت: همه بخش های سوختگی در سراسر کشور از نظر بودجه و تجهیزات با مشکلات مواجه هستند.

حتی یک تخت سوختگی استاندارد در کشور وجود ندارد

وی ادامه داد: به گفته یکی از وزرای بهداشت حتی یک تخت سوختگی استاندارد در سراسر کشور وجود ندارد که الان هم اینطوری است.

فاطمی گفت: به دلیل تعداد بالای بیماران و به خاطر اجبار حتی اتاق ۶ یا ۵ تخته سوختگی داریم که نباید داشته باشیم.

وی افزود: ما نه پیشگیری می کنیم و نه درمان مناسبی در زمینه سوختگی داریم و همچنین بیمارانی که بهبود پیدا می کنند مورد حمایت قرار نمی گیرند.

فاطمی بیان داشت: اعمال جراحی پلاستیک آنها با مشکل مواجه هستند و بیمه خیلی از خدمات شان را قبول نمی کند و همچنین مشکلات روانی و اجتماعی پیدا می کنند. به همین دلیل سوختگی معضلی است.

۳۵ بخش یا بیمارستان سوختگی داریم

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در سراسر کشور تعداد ۳۵ بخش یا بیمارستان سوختگی داریم.

وی افزود:بیمارستان های تک تخصصی سوختگی، خیلی مورد استقبال نیستند، و توصیه می شود بیمارستان تک تخصصی سوختگی نداشته باشیم. بهتر است بیمارستان سوختگی در کنار بیمارستان های عمومی باشد.

فاطمی بیان داشت: کشورهای توسعه یافته روز یا هفته ملی پیشگیری از سوختگی دارند درحالیکه مشکل سوختگی خود را مدت هاست که برطرف کردند.

وی افزود: آلمان، آمریکا، هلند، دانمارک، نیوزلند و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که مشکل سوختگی ندارند، روز یا هفته آگاهی از سوختگی دارند.

وی گفت: جای تاسف است در کشوری که یکی از مهمترین مشکلات اش، سوختگی است از داشتن این مناسبت محروم است.

اشتراک این خبر در :