اختصاصی – کیاپرس/عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار داشت: توصیه های جهانی این است که غربالگری شنوایی در ۳ ، ۵ و ۷ سالگی انجام شود که نظام سلامت ما هم به برنامه ریزی های لازم در این راستا  گام برمی دارد.

مهنا جوان بخت در پاسخ به این سوال خبرنگار کیاپرس که معاینه شنوایی افراد در چه سنینی باید انجام گیرد؟ گفت: این موضوع برحسب رده سنی، متفاوت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دوره های غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد، یک و سه ماهگی بوده که در صورت نیاز به مداخله و درمان کم شنوایی، اقدامات لازم هرچه زودتر و تا شش ماهگی انجام می شود. بعد از آن، غربالگری شنوایی در بدو ورود به مدرسه انجام می شود.

جوان بخت بیان داشت: در دوران ابتدایی و دبیرستان توصیه می شود که هر ۲ سال یکبار غربالگری شنوایی انجام شود به شرطی که فرد هیچ شکایتی از مشکلات شنوایی نداشته باشد.

وی افزود: غربالگری شنوایی بعد از ۴۰ سالگی که معمولا با پیرگوشی همراه است، توصیه می شود به صورت سالیانه یا ۲ سالانه انجام شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که فرد فاکتورهای خطر مانند کار در مشاغل صنعتی را داشته باشد، ارزیابی های باید سالیانه انجام گیرد.

جوان بخت افزود: یکی از اهداف اصلی، اداره گوش و سلامت شنوایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیگیری غربالگری شنوایی بدو تولد نوزادان در سراسر کشور بوده است .

وی اظهار داشت: این موضوع به همت این اداره، همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و شنوایی شناسان درکشور محقق شده به عبارتی غربالگری شنوایی در بدو تولد در بیمارستان ها، مراکز بهداشت کشور توسط شنوایی شناسان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه پیگیری های غربالگری شنوایی بدو تولد نوزاد بسیار مهم است، افزود: اقدام و مداخله بموقع می تواند کودک ناشنوا یا کم شنوا را به جامعه برگرداند و آن را فردی مفید و مستقل کند.

وی اظهار داشت: شیوع اختلال وزوز گوش نیز در کشور بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در جمعیت عمومی است، این اختلال در افرادی که مشاغل صنعتی دارند بیشتر است.

وی اظهار داشت: در نوجوانان و جوانانی که عادات صوتی نادرست داشته باشند، این آمار بالاتر است.

وی تاکید کرد: احتمالا شاهد افزایش این اختلال در سال های آتی خواهیم بود و پیش بینی می شود این آمار به ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد.

اشتراک این خبر در :