اختصاصی – کیاپرس /داروساز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مصرف همزمان زنجبیل با داروهای ضد انعقادی و ضد پلاکت می تواند سبب خونریزی در افراد شود.

دکتر سمانه سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: هرچند زنجبیل خواص فراوانی دارد اما مصرف همزمان آن با داروهای ضد انعقاد خون می تواند عوارض جدی ایجاد کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: در خوشبینانه ترین حالت فرد خونریزی های زیر پوستی را مشاهده می کند به عبارتی زیر پوست لکه های تیره ای ایجاد می شود. این اقدام می تواند سبب خونریزی داخلی در افراد شود و در صورت عدم اقدام به موقع سبب مرگ شود.

وی ادامه داد: زنجبیل در افرادی که داروهای ضد پلاکت مانند آسپرین، کلوپیدوگرل و تیکلوپیدین مصرف می کنند نباید استفاده شود.

سلیمانی اضافه کرد: همچنین کسانی که داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) مانند وارفارین و هپارین مصرف می کنند در استفاده از این گیاه باید بسیار دقت کنند.

زنجبیل را خودسرانه مصرف نکنید

این داروساز به مردم توصیه کرد که مصرف زنجبیل مانند هر دارو دیگری نباید بدون تجویز پزشک یا به صورت خودسرانه باشد.

سلیمانی افزود: زنجبیل گیاهی با خواص بسیار فراوان است. این گیاه طبیعت گرم و خشک درجه ۳ دارد یعنی به عنوان یک دارو محسوب می شود.

وی تاکید کرد: مصرف کم زنجبیل به صورت ادویه در غذا اشکالی ندارد ولی مصرف روزانه می تواند عوارض جدی برای افراد ایجاد کند.

وی به مردم توصیه کرد که در مصرف گیاهان دارویی از جمله زنجبیل بسیار دقت کنند و به منع مصرف و تداخلات این گیاهان بسیار توجه شود.

اشتراک این خبر در :