کیاپرس /کارشناس تغذیه مهمترین مواد غذایی خون ساز را برشمرد.

به گزارش کیاپرس، آمنه صفرچی در استودیوی سلام تهران به مردم توصیه کرد که با استفاده از مواد غذایی مناسب از عارضه کم خونی جلوگیری کنند.

وی افزود: در بین انواع حبوبات می‌توان به ماش، عدس و دال عدس به عنوان مواد غذایی موثر بر کم خونی اشاره کرد. همچنین سمنو سرشار از آهن بوده و بسیار تاثیرگذار است.

صفرچی بیان داشت: از دیگر موادغذایی موثر می‌توان به انواع جوانه‌ ها از جمله جوانه گندم و ماش اشاره کرد. در کنار آن سوپ گندم و انواع میوه‌ها مانند انار، کدو حلوایی و خرمالو نیز می‌توانند موثر واقع شوند.

این کارشناس تغذیه گفت: انواع شیره‌ها از جمله توت و انجیر ضمن انرژی بخشی بر کم خونی موثرند. در کنار آن حلوای بادام، گردو و خرما خون ساز هستند. معمولا تاکید بر این است که از گردو به همراه پنیر و در بعد از ظهر استفاده شود. همچنین فالوده سیب از مواد غذایی بسیار خون ساز است که تنها با سیب، گلاب، عرق بیدمشک و عسل درست می‌شود.

وی تصریح کرد: عناب یکی دیگر از مواد غذایی است که به خصوص در فصل پاییز تاثیر ویژه‌ای بر خون سازی دارد. عناب بسیار رطوبت بخش بوده و به همین دلیل استفاده از آن برای کسانی است که دچار خشکی پوست هستند مناسب است.

صفرچی افزود: شربت آبلیمو و عسل از نوشیدنی‌های بسیار مفید در دوران پاییز است تا احساس ضعف و کم خونی را کاهش دهد.

این کارشناس تغذیه اظهار داشت: نکته مهم دیگر در زمینه کم خونی این است که برخی مواد غذایی ارزان می‌توانند کمک‌کننده باشند. برای مثال استفاده از زرده تخم‌مرغ عسلی می‌تواند بسیار مفید باشد.

صفرچی اظهار کرد: افراد مبتلا به کم خونی علائمی از جمله ضعف، تپش قلب و گودی زیر چشم دارند. این افراد به دلیل کمبود گلبول قرمز و هموگلبین در بدن خود می‌توانند تپش قلب بالایی را تجربه کنند.

اشتراک این خبر در :