کیاپرس /متخصص گوش، حلق و بینی اظهار داشن: پیرگوشی معمولا در دهه ششم به بعد بروز اما به دلایلی این بیماری در سنین جوانی حدود ۳۰ سال هم رخ می دهد.

به گزارش کیاپرس دکتر اسدالله مهدوی در برنامه طبیب با اشاره به اینکه پیرگوشی، شایع ترین علت کاهش شنوایی عصبی است، افزود: پیرگوشی بیماری است که معمولا در دهه ششم زندگی بروز پیدا می کند.

وی ادامه داد: افراد مانند پیرچشمی دچار پیرگوشی می شوند به عبارتی بیماری جز فیزیولوژی سیستم شنوایی است و معمولا از دهه ششم به بعد مبتلا به این بیماری می شویم.

وی به علل ابتلا به پیرگوشی زودرس اشاره کرد و گفت: ژنیتک یک عامل ابتلا به بیماری است، به عبارتی براثر این عامل پیرگوشی زودتر رخ دهد.

وی ادامه داد: افرادی که در معرض آلودگی صوتی هستند قطعا درجاتی از کاهش شنوایی را پیدا می کنند.

وی افزود: این افراد به طور مثال اعلام می کنند که با گوش راست سخت می توانیم پاسخ تلفن همراه را دهیم که در نوار گوش هم این موضوع کاملا مشخص می شود.

وی تاکید کرد: کسانی که عصب شنوایی شان درگیر می شود هیچ راه درمانی ندارند جز استفاده از تقویت کننده مانند سمعک

وی بااشاره به اینکه اگر پرده گوش پاره شود فرد دچار کاهش شنوایی می شود، گفت: افراد به دلایلی مانند تروما (حوادث)، گوش پاک کن، ضربه یا حتی عفونت های گوش در کودکی، ممکن است پرده گوش سوراخ شود.

وی افزود: اگر پرده گوش پاره شود یا استخوانچه های گوش بیمار شوند، می تواند کاهش شنوایی بیارد که معمولا با مداخله قابل درمان هستند.

وی بیان داشت: افرادی که پرده گوش شان پاره است احتمالا قدری شنوایی آنها کمتر می شود اما این کاهش شنوایی قابل ملاحظه نیست.

وی گفت: این افراد تصور می کنند که عمل جراحی ترمیم پرده گوش شان برای بهبود شنوایی شان است اما دلیل عمل آنها این است که پرده سماخ یک حائلی بین گوش داخلی و فضای بیرون است و باید حفظ شود.

وی گفت: این افراد به دلیل ورود آب به گوش داخلی به صورت مکرر دچار ترشحات چرکی از گوش خود هستند.

وی افزود: گاهی این عفونت به قدری شدید می شود که می تواند وارد فضای جمجمه شود و این قسمت را عفونی کند و به افراد جوان توصیه به عمل جراحی می شود.

اشتراک این خبر در :