اختصاصی – کیاپرس /دبیرکل جمعیت مبارزه بااستعمال دخانیات ایران گفت: هر ساله بین ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور فوت می کنند، یعنی هر روز ۲ عدد هواپیما سقوط می کند و ما به راحتی از این موضوع می گذاریم.

دکتر محمدرضا مسجدی در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس اظهار داشت: این موضوع کاملا قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: انگلیس اعلام کرد که ما در چند سال آینده جوانی در کشور دخانیات مصرف کند، نخواهیم داشت. همچنین کشورهایی مانند نیوزلند هم اعلام کردند که در سال ۲۰۳۵ کسی مصرف کننده دخانیات نخواهیم داشت.

وی بیان داشت: هرچند فروش سیگار به جوانان کمتر از ۱۸ سال ممنوع است اما جوانان ما به راحتی به سیگار دسترسی دارند. استعمال قلیان هم در امکان عمومی ممنوع است ولی به راحتی عرضه می شود، این دوگانگی تاثیر گذاری برنامه در این زمینه را تضعیف می کند.

مسجدی تاکید کرد که دخانیات علاوه بر اثرات زیانبار که برروی سلامتی دارد بر اقتصاد، محیط زیست و حتی برروی موضوعات اجتماعی هم تاثیر می گذارد.

وی بیان داشت: دخانیات از جمله سیگار یکی از مهمترین فاکتور خطر ابتلا به بیماری های مزمت تنفسی ، قلب و عروق، سرطان ها، دیابت است.

وی ادامه داد: دخانیات بیش از ۳ میلیارد دلار هزبنه تحمیل می کند که با هر دلار ۵۰ هزار تومان یعنی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه ای که دخانیات فقط به مردم تحمیل می کند.

مسجدی بیان داشت: ۱.۵ تا ۲ برابر آن را هم دولت برای درمان بیماری های ناشی از دخانیات متحمل می شود.

اشتراک این خبر در :