کیاپرس /معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت؛ درسال ۲۰۱۴ میلادی از نظر فناوری در بین ۱۳۲ کشور رتبه ۱۲۰ را بدست آوردیم اما در سال ۲۰۲۲ میلادی توانستیم رتبه ۵۳ را به دست آوریم.

به گزارش خبرنگار کیاپرس، دکتر یونس پناهی روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره ملی و دهمین کنگره بین المللی پژوهش و فناوری دانشجوبان علوم پزشکی سراسر کشور در سالن همایش برج میلاد اظهار داشت: از سال ۲۰۱۴ میلادی تا ۲۰۲۲ توانستیم از رتبه ۱۲۲ به رتبه ۵۳ برسیم اما این مقدار برای ما کافی نیست.

وی ادامه داد: شتاب تولید علم در کشور در منطقه و دنیا دو رقمی است، ما هم باید مراقب باشیم تا شتاب تولید علم در کشور ۲ رقمی شود و برنامه ریزی مناسب در این زمینه باید انجام گیرد.

پناهی افزود: حتما حضور شما پژوهشگران و شادابی و با انگیزه بودن شما و انجام پژوهش های مسئله محور می تواند در سال های آتی ما را به رتبه های قابل قبولی برساند.

وی بر لزوم حضور پررنگ پژوهشگران جوان در تحقیقات تاکید کرد و گفت: مشارکت پژوهشگران جوان می تواند تحقیقات ما را مسئله محور و در راستای رفع نیازهای داخلی قرار دهد.

پناهی افزود: از جدی ترین و مهمتربن خواسته های حاکمیت و مسئولان از ما دانشگاهیان این است که پژوهش را به سمت مرجعیت علمی، ورود به سرآمدان عرصه علم و فناوری و نهایتا حل مسائل کنونی و آینده کشور است.

معاون وزیر بهداشت افزود: این موضوع یک واقعیتی است که حتما به دست توانمند شما عزیزان باید انجام گیرد.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی علل ناکارامدی نظام های سلامت در دنیا بررسی کرده و ۱۰ عامل را در این زمینه معرفی کرده است.

وی افزود: عدم وجود نیروی انسانی با کیفیت، استفاده از داروها با کیفیت پایین، تجویز غیر منطقی داروها، وجود داروهای تقلبی یا با استاندارد پایین از ممهترین علل ناکارامدی نظام های سلامت از نظر سازمان بهداشت جهانی هستند.

وی بیان داشت: فساد و عدم رعایت اخلاق، مصرف بی رویه تجهیزات، آزمایشات و داروها، کمبود تخت و بستری های بیش از اندازه از دیگر عوامل ناکارمدی نطام های سلامت از نظر سازمان بهداشت جهانی است.

وی افزود: اگر بتوانیم نظام سلامت را کارآمد کنیم، می توانیم از تهدیدات نظام سلامت مانند بار بیماری، جمعیت، اعتیاد، تغییرات اقلیم و وجود بیماری های بازپدید، عبور کنیم.

وی گفت: ما در وزارت بهداشت برای اینکه گرفتار ناکارآمدی نشویم باید از تمام ظرفیت های دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور استفاده کنیم.

اشتراک این خبر در :