کیاپرس/به طور کلی می توان گفت که اختلال پاراسومنیا شامل تمامی اتفاقات و رویداد های غیر طبیعی در طول خواب است. این  اختلال می تواند در هر قسمت از چرخه خواب نظیر مرحله انتقال به بیداری و هوشیاری به خواب اتفاق بیفتد.

این  اختلال  نوعی  اختلال مغزی بوده و می تواند برای خود فرد و اطرافیانش بسیار آزار دهنده باشد.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلال خواب اظهار داشت: اختلال پاراسومنیا یا وحشت خواب یکی از زیرمجموعه های اختلال خواب است.

دکتر علیرضا یاراحمدی در برنامه طبیب که از شبکه سوم سیما پخش می شود، افزود: در این نوع اختلال، انگار بخشی از مغز بیدار است و بخش دیگری هنوز در خواب می باشد.

وی با اشاره به اینکه اختلالی که قدیم به آن بختک گفته می شد نیز جز اختلال پاراسومنیا است، بیان داشت: براثر این اختلال، فرد بیدار می شود و قسمت آگاهی مغز تقریبا هوشیار است اما بدن فرد وی بی تحرک بوده و در واقع بدن اش هنوز بیدار نشده است.

وی با اشاره به اینکه اختلال پاراسومنیا در کودکان شایع است، گفت: بی خوابی ، بد خوابی و بی نظم خواب، کم آب نوشیدن، استرس ها و مسایل هورمونی در زنان می تواند بروز این اختلال را تسهیل کند.

یاراحمدی افزود: افرادی که این نوع از اختلال خواب را دارند، معمولا زمینه خانوادگی هم دارند، مثلا نوجوانانی که دچار این اختلال می باشد، پدر این فرد هم معمولا این اختلال را داشته است.

وی ادامه داد: این اختلال می تواند در حد خیلی ساده باشد و فرد فقط بلند شود و اطراف خود را نگاه کند و دوباره بخوابد و می تواند بصورت وحشت، داد و فریاد بروز پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه خیلی افراد فکر می کنند این موارد شامل تشنج می شود، افزود: این اختلال، خیلی وقت ها با اختلال تشنجی اشتباه گرفته می شوند و فرد تحت درمان تشنج قرار می گیرد که نتیجه نمی گیرد.

وی اظهار داشت: مواردی که می تواند به ما کمک کند تا آن را از تشنج افتراق دهیم این است که معمولا طول مدت اختلال پاراسومنیا از طول مدت تشنج بیشتر است.

وی افزود: ما معمولا توقع داریم که مدت تشنج کمتر از ۵ دقیقه تمام شود اما این اختلال ممکن تا نیم ساعت و حتی بیشتر طول بکشد.

وی بیان داشت: ممکن است این اختلال در شب به صورت مکرر رخ دهد و در هر نقطه ای از خواب ممکن است به وقوع بپیوند.

وی افزود: اختلال خواب می تواند تشخیص افتراقی از انواع تشنج ها در خواب داشته باشند، به عبارتی این موارد تشنج نیستند و درمان آنها از تشنج، هم متفاوت است.

اشتراک این خبر در :