روحانی: ضرورت تربیت دانش آموزانی منتقد و آشنا به حقوق شهروندی

image_pdfimage_print

کیا پرس: رییس‌جمهور روز پنجشنبه در جمع شورای معاونین و مدیران کل استان‌های وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمی تنها یک شغل نیست، بلکه یک وظیفه بزرگ دینی، ملی و انقلابی است تا نسل آینده کشور، نسلی مشارکت‌جو، پاسخ‌گو و اخلاقی بار بیاید.
دکتر حسن روحانی با بیان این‌که «معلمان، علاوه بر متون درسی باید راه زندگی را نیز به دانش‌آموزان بیاموزند»، تصریح کرد: وظیفه آموزش و پرورش تربیت و هدایت دانش‌آموزان در جهتی است که آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند در جامعه حضوری ثمربخش داشته باشند.

وی با نقد شیوه آموزشی که در آن دانش‌آموزان صرفاً به افزایش محفوظات خود می‌پردازند، گفت: ما می‌خواهیم دانش‌آموزان این حس و باور را داشته باشند که هرچه یاد می‌گیرند در افزایش مهارت‌های زندگی آن‌ها در اجتماع تاثیر داشته و کاربردی است و آن‌ها می‌توانند در توسعه کشور و بهبود زندگی خود و دیگران نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهیه پیش‌نویس حقوق شهروندی از سوی دولت و مطالبات روزافزون مردم در این خصوص گفت: دانش‌آموزان ما باید بتوانند ضمن شناخت حقوق خود در جامعه از آن دفاع کنند و لازمه این امر ایجاد بسترهای مناسب برای آشنایی آن‌ها به حقوق شهروندی و امکان نقد سالم و سازنده در کلاس‌های درس است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن پیشنهاد تدریس مسائل مرتبط با حقوق شهروندی در مدارس کشور اظهار کرد: دانش‌آموزان باید حقوق سیاسی و نقش‌شان در اداره، مالکیت و آینده کشور را بشناسند و نحوه مناسبات میان دولت و مردم را کاملاً لمس و درک کنند و معلمان عزیز ما وظیفه‌ سنگینی در محقق شدن این هدف بر عهده دارند.

وی با اشاره به درخواستش از دانش‌آموزان در مهرماه سال جاری برای نگارش انشاءنامه به رییس‌جمهور، اجتناب از پرداختن به موضوعات کلیشه‌ای را مورد تاکید قرارداد و گفت: دلم می‌خواهد بدانم دانش‌آموزان سیستانی، خراسانی، آذری و همه دانش‌آموزان سراسر کشور نگاه‌شان به عملکرد دولت و رییس‌جمهور چیست؟

وی با تأکید بر این‌که «آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران امری همگانی و عادلانه است»، گفت: لباس، جایگاه اجتماعی، مذهب و دین و حتی قومیت نباید معیاری برای امتیاز دادن به افراد در کلاس‌های درس باشد.

روحانی بر لزوم تطبیق و نزدیک شدن رفتار معلمین با نگاه و روش هدایتگر پیامبر اعظم(ص) در مسئله تعلیم و تربیت افراد تاکید کرد و گفت: همه معلمان در کلاس‌ها هم وظیفه آموزش را به عهده دارند و هم وظیفه تربیت و پرورش را و باید این دو به صورت همزمان مد نظر قرار گیرد و بحث پرورش نباید منفک از آموزش باشد.

وی تأکید کرد: تربیت هنگامی تأثیرگذار است که توام با عمل مربی و روش های غیرمستقیم باشد به طوری که رفتار و منش و فن بیان معلمان به عنوان سرلوحه در ذهن و جان دانش‌آموزان حک شود.

وی نقش و اهمیت سن در فرآیند یادگیری را با استناد به روایات ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد و با بیان این‌که «میزان و کیفیت یادگیری در سنین پایین به مراتب تاثیرگذارتر و ماندگارتر از سنین بالاتر است»، گفت: به همین دلیل نقش معلمان ابتدایی بسیار حائز اهمیت‌تر از سایر پایه‌هاست؛ چراکه معلمان ابتدایی همچون باغبانی هستند که نحوه رسیدگی آن‌ها به نونهالان باغ فرهنگ کشور، در چگونگی رشد و نمو محصول دادن آن‌ها در آینده تاثیر مستقیم خواهد داشت.

رییس‌جمهور همچنین لزوم ترویج فضای نقادی در مدارس و پرهیز از مطیع بار آوردن دانش‌آموزان را یادآور شد و گفت: اگر امروز فرزندان ما مطیع شدند و حق ابراز نقد نیافتند، ممکن است در سپهر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه منحرف شوند.

وی خطاب به معلمان و مدیران وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمی را تنها شغل ندانید بلکه معلمی را وظیفه بزرگ دینی، ملی و انقلابی خود بدانید تا نسل آینده کشور، نسلی مشارکت‌جو، پاسخ‌گو و اخلاقی بار بیایند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر نقش مکمل و ضرورت همسویی خانواده و نهاد آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: انجمن اولیاء و مربیان و نشست‌های خانواده و مدرسه نباید تشریفاتی و صرفاً با موضوع کمک اقتصادی به مدارس برگزار شود.

رییس‌جمهور افزود: برنامه‌ریزان و مدیران این وزارتخانه باید با بهره‌گیری از تجارب مثبت همه کشورهای دنیا، روز به روز زمینه‌های ارتقاء کیفی نظام آموزشی کشور را فراهم نمایند.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه بودجه آموزش و پرورش کشور در سال ۹۳ با وجود مشکلات اقتصادی موجود اظهار امیدوری کرد که با توجه به اهتمام ویژه دولت به موضوع آموزش و پرورش و رفع تنگناها برای سال‌های آتی، بودجه قابل توجهی در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: جای هیچ بحث و تردیدی نیست که بزرگترین عامل و سرمایه توسعه پیشرفت و تعالی کشور برخورداری از نیروی انسانی متبحر است که نظام آموزش و پرورش کشور در سال‌های گذشته زحمات بسیاری برای آن متقبل شدند.

پیش از سخنان رییس‌جمهور، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اهتمام ویژه رییس‌جمهور به موضوع تعلیم و تربیت و مسائل جامعه فرهنگی کشور را خاطرنشان ساخت و با اشاره به شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌های این وزارتخانه در ۴ ماهه گذشته هدف از این گردهمایی را اعلام سیاست‌های آموزش و پرورش در سال ۹۳ است.

وزیر آموزش و پرورش از ساماندهی بیش از یک میلیون نفر نیروی شاغل در این وزارتخانه به عنوان اولین هدف وزارت آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: سیاستی جدی برای ساماندهی و حل مسائل این نیروها در سال ۹۳ پیش‌بینی و تدبیر شده است.

وی با تأکید بر عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش به منظور افزایش بهره‌وری گفت: جذب مشارکت و توسعه کیفی برنامه‌های آموزشی در صدر اهداف این وزارتخانه قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مراحل تعلیم و تربیت فرزندان این مملکت در درون مدارس شکل می‌گیرد، برنامه‌های وزارت متبوعش برای ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاه‌ها و ارتباط با اولیاء دانش‌آموزان خبر داد.

همچنین چند تن از معاونین و مدیران وزارت آموزش و پرورش برخی از چالش‌ها و اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه برای سال ۹۳ را تبیین و تشریح کردند.

ح.م

این سایت توسط سید حسن موسوی کیاسری با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های خبری فعالیت می کند

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. علی گفت:

    استاد ابوالحسن پورشریعه مرد اول آموزش و پرورش مازندران است . معتدل دیندار ومردمی .مدیری لایق و آگاه به همه مسائل آموزش و پرورش . گزینه برتر مدیرکلی آموزش و پرورش مازندران . مورد حمایت خانواده شهدا و فرهنگیان. پورشریعه از این آقایان تند رو وعضو حزب مشارکت و بهشهری ها بهتر است. فقط استاد ابوالحسن پورشریعه گزینه برتر ما همه معلمان منتظر حضور آقای پورشریعه هستیم تا با تدبیر خود امید را دردل ما روشن نماید. هشدار به سیاستمدارن بازنشسته اگر مانع حضور ایشان شوید امت حزب الله و معلمان مقابل شما خواهند ایستاد. گزینه بهتر و برتر فقط ابوالحسن پورشریعه …….انشا الله

    جمعی از خانواده شهدا و فرهنگیان

    معرفی فردی دلسوز و خدوم برای آشنایی دولت منتخب و رییس جمهور با تدبیر جهت خدمت به مردم در جایگاههای مدیریتی در سطح ملی و کلان و استانی با توجه به دستور رییس جمهور منتخب مبنی بر معرفی چهر های فراجناحی و متخصص و معتدل و متدین : جناب آقای ابوالحسن پورشریعه از استان مازندران و از متخصصین و ارزیابان جهانی که رزومه کاری ایشان به شرح ذیل می باشد : بسم الله الرحمن الرحیم بخشی از رزومه کاری : ابوالحسن پورشریعه – فرزند ابوطالب – متولد 1336 – محل تولد کیاسر دوره ابتدایی را در کیاسر گذرانده – دوره دبیرستان را در استان های سمنان و مازندران (ساری) در رشته طبیعی قدیم گذراند. با آشنایی به دروس طلبگی در ساری و سمنان و حوزه علمیه شاه آبادی تهران (به طور غیرحضوری) در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی (الهیات) کارشناسی را به اتمام رساند و دررشته مدیریت آموزشی موفق به پایان بردن دوره کارشناسی ارشد در رشته مذکور شد. سوابق اجرایی و آموزشی : – آموزگار و دبیر مدارس راهنمایی و دبیرستان سمنان و کیاسر. – مدیر مدرسه راهنمایی شبانه کیاسر. – مسئول آموزش ضمن خدمت فرهنگیان چهاردانگه – مدیر اجرایی سرگروههای آموزشی منطقه – مسئول ارزشیابی و بازرسی به شکایات منطقه چهاردانگه – کارشناس ارزشیابی و بازرسی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان – کارشناس مسئول ارزشیابی و بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان آموزش و پرورش مازندران – دبیر شورای معاونین – رییس کمیته بهبود مدیریت استان – عضو شورای برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان – عضو کمیته نقل و انتقال و کمیسیون تشویق و کمیته مستندسازی سازمان آموزش و پرورش استان – عضو کمیته مصاحبه و انتصابات سازمان آموزش و پرورش استان – عضو کمیته بهره وری سازمان آموزش و پرورش استان مازندران – معاون هماهنگی سازمان آموزش و پرورش استان مازندران اداره کل آموزش و پرورش استان مازندرانIT- عضو شورای – عضو شورای برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران – معاون آموزشی دوره های عالی آموزش ضمن خدمت استان مازندران – مدرس آموزش عالی ضمن خدمت و تربیت معلم سابق و مدیریت آموزشی و دولتی ( سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق ) – دبیر دبیرستان های ساری و کیاسر – عضو هسته ی بازرسی کشور و رییس تیم های بازرسی کرمانشاه ، سمنان و تهران و خراسان و … – دبیر کمیته پژوهش حوزه مدیریت سازمان آموزش و پرورش استان – مدیر هیئت های مذهبی و مساجد ستاد احیاء امر به معروف استان مازندران به مدت چند دوره 10 سال – معاون ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی استان مازندران به مدت 5 سال و هم اکنون نیز ادامه دارد. – رییس منطقه 3 شمال کشور ( سرگره معاونین آموزشی ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی ) شامل استان های قزوین ، گلستان ، مازندران و گیلان به مدت 2 سال هم اکنون ادامه دارد. بین المللی و مدرس آموزش خانواده رییس شور حل اختلاف از بدو تاسیس در ساری که تاکنون هم FEQM- مدرس ادامه دارد. (در شعبات گوناگون، فعلاً در شعب حقوقی ) – عضو بسیج در کیاسر و عضو شورای پایگاه در کیاسر تا درجه مجاهد و سپس دریادل درساری و عضو گردان های عاشورا و بسیج ادارات، جانشین فرماندهی پایگاه مقاومت شهید مجتهدی استان مازندران. – کارمند نمونه کشوری درجشنواره شهید رجایی. – عضو بازرسین مبارزه با گرانفروشی در بدو انقلاب – مدرس علوم و … در دوره ابتدایی – داور جشنواره الگوهای برتر تدریس – معلم راهنما در نهضت سوادآموزی – معلم راهنما در آموزش و پرورش – مربی عقیدتی و سیاسی از بدو انقلاب در نیروهای انتظامی و سپاه و … – عضو تیم های ورزشی در دوره های مختلف در باشگاههای مختلف ساری و منتخب استان – مدرس ستاد پیشگیری و مربی طرح امید و قائم مقام موسسه مذکور در اسان مازندران – کارشناس مذهبی و مبلغ و کارشناس آموزشی و تربیتی در صدا و سیمای استان در سال های متمادی. کار کردن و تجربه در دو قوه مجریه و قضاییه این افراد باید در مسند کار قرار گیرند و به مردم خدمت کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo