قطار انتخابات وارد ایستگاه تبلیغات شد / بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی

image_pdfimage_print

کمتر از هشت روز مانده به انتخابات، موضوع انتخاب افراد مختلف و احزاب از هر طیف و سلیقه سیاسی به‌عنوان بحث داغ کشور ما است.

یکی از موثرترین عوامل و لازمه رأی آوردن یک نامزد، نحوه تبلیغات وی است که این تبلیغات منجر به اشاعه شخصیت، تفکر، نظرات و برنامه‌هایی که فرد کاندیدا دارد، می‌شود.

اصولاً کاندیداها اقدام به برگزاری جلسات انتخاباتی و سخنرانی با حضور مردم می‌کنند و در همین جلسات وعده‌های فراوان و متعددی به مردمان حوزه انتخابیه‌شان می‌دهند، وعده‌هایی که شاید هیچ‌گاه محقق نشود و تنها در حد آرزو برای مردم آن حوزه انتخابیه باقی بماند.

شام و ناهارهای انتخاباتی، شرکت در مراسم ختم و عروسی، عیادت از بیماران، کمک‌های مادی به مساجد، مؤسسات خیریه و حتی افراد رأی‌دهنده و ده‌ها مورد دیگر، از جمله مواردی است که نامزدهای انتخابات برای جلب توجه رأی‌دهندگان و پیروزی در انتخابات انجام می‌دهند؛ در حالی‌که شیوه تبلیغات باید به‌دور از اسراف بوده و نمود حقیقی ساده‌زیستی را در اذهان به‌تصویر کشیده و موجب دلگرمی مردم نسبت به مدیران برگزیده شود.

در این بین ذکر مسئله‌ای مهم که حائز اهمیت بوده این است که متأسفانه گاهی شاهد استفاده از برخی روش‌های غیراخلاقی مانند دادن وعده‌های غیرقابل اجرا برای حل مشکلات و حتی تخریب رقبا از سوی برخی از کاندیداها هستیم و حتی برخی از نامزدها از روش‌هایی همچون اعطای هدایای نقدی و پهن کردن سفره‌های غذا نیز استفاده می‌کنند.

در راستای بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی نیز وکلای ملت به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند و در بهارستان بر این امر تاکید شد که تبلیغات و شیوه‌های تبلیغی مجاز، منحصر به‌موارد مذکور در قانون است و مراجع اداری، انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند.

بر اساس این مصوبه، کمیسیون بازرسی تبلیغات موظف است در زمان تبلیغات راهنمایی‌ها و ارشادات لازم را در چارچوب قوانین و مقررات درباره نحوه تبلیغات به نامزدها و ستادهای انتخاباتی ارائه و بر نحوه اجرای قانون توسط کاندیداها در طول انتخابات نظارت کند.

همچنین به‌موجب مصوبه مجلس، الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی انتخاباتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی، سازمان‌های عمومی، ادارات دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت، اتومبیل‌های دولتی، تأسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست،‌ باجه‌های تلفن،‌ پست‌های برق و تلفن،‌ تابلوها و همچنین اماکن بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) در سراسر کشور ممنوع است.

لازم به ذکر است که وکلای ملت مازندران و سایر استان‌ها مصادیق ممنوعیت در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات مجلس را در زمینه‌هایی مانند نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوارنویسی، انتشار اعلام نظر مقامات و اشخاص، فریب و اغوای مردم از طریق سوءاستفاده از اعلام نظر یا عکس شخصیت‌ها و مقامات دولتی، تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان، تخریب و یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغاتی که در محل‌های مجاز الصاق‌شده و یا قرار گرفته باشد، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزدهای و طرفداران آنان اعم از آثار کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج محیط سخنرانی و استفاده هر یک از موارد فوق از طریق همه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مشخص شده است.

به گزارش فارس، موضوعی که در این بین مطرح است این است که شکی در اینکه تبلیغات انتخاباتی، ابزاری است که موجب آگاهی رأی‌دهندگان در طول فرایند انتخابات می‌شود، نیست اما برخی از کاندیداها و یا طرفداران آنها راه‌هایی را در پیش گرفتند که نه‌تنها به معنای نقض این اصول حقوقی بوده بلکه سبب می‌شود تا متأسفانه تبلیغات از جاده مستقیم خارج شده و به بیراهه برود.

تبلیغات نادرست توسط برخی از نامزدها و دادن وعده‌های غیرقابل تحقق از جمله ضعف‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و شرکت‌کنندگان در راستای رقابت سالم برای تصاحب کرسی در مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی تلاش کنند.

امید است ارائه برنامه‌های تخصصی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سیاست خارجی توسط کاندیداها باید کارشناسانه و به‌دور از شعارزدگی باشد، چراکه توده‌گرایی جهت عوام‌فریبی و سوء‌استفاده از نیازهای اساسی مردم، جدای از ترویج نفاق موجب دلسردی مردم به نظام و مسئولان آن می‌شود.

و نکته آخر اینکه سعی شود تا کاندیداها علاوه بر دوری از اسراف از اسم الله و ادعیه در تبلیغات خود استفاده نکنند تا اسما متبرکه لگدمال نشود./فارس

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo