مطرح کردن منطقه آزاد تجاری بندرامیرآباد، هر از چند گاهی در تیتر رسانه‌های استان قرار می‌گرفت و در برخی موارد مدیران استان نیز حول لفظ کلمه منطقه آزاد تجاری در بندر امیرآباد حسابی مانور می‌دادند.دو بندر و یک رویا/«منطقه آزاد تجاری» بلاتکلیف تصمیمات مسئولان مازندران
تبدیل منطقه ویژه امیرآباد بهشهر به منطقه آزاد تجاری در دولت فعلی نیز در برخی موارد از سوی مسئولان استانی نیز مطرح ولی برای عملیاتی کردن ظاهراً اقدامی انجام نشد.
هنوز پروسه تبدیل منطقه امیرآباد بهشهر به منطقه آزاد تجاری به اتمام نرسید که زمزمه ایجاد منطقه آزاد تجاری دیگر در استان مطرح شد.
مسئولان شهرستانی و استانی که چراغ خاموش با جلسات متعدد، ایجاد منطقه آزاد تجاری در شهرستان بابلسر را پیگیری می‌کنند، در حال حاضر برنامه‌ای برای اطلاع رسانی ندارند.
البته شنیده شده که برگزاری جلساتی برای عملیاتی کردن این پروسه نیز در دست اقدام است.
استاندار مازندران درباره ایجاد منطقه آزاد تجاری در این شهرستان بیان داشت: ایجاد منطقه آزاد تجاری در این شهرستان در حد حرف است، هنوز تصمیم اساسی برای این موضوع گرفته نشد.
وی ایجاد منطقه آزاد تجاری در بابلسر را فرصت خوبی برای استان عنوان کرد و گفت: اقدام جدی در این زمینه انجام نشد.
مطرح شدن بابلسر به عنوان منطقه آزاد تجاری زمانی باعث خرسندی مردم می‌شود که پروسه تبدیل کردن امیرآباد بهشهر به منطقه آزاد تجاری تکمیل شود و مردم رشد و شکوفایی اقتصادی در استان را لمس کنند.
از طرفی با وجود مطرح کردن بابلسر به عنوان منطقه آزاد تجاری، ممکن است روند پیگیری ایجاد منطقه آزاد تجاری امیرآباد با کندی پیگیری شود.
بندرامیرآباد بهشهر از زیرساخت‌های مناسب برای مطرح شدن منطقه آزاد تجاری برخوردار است، از طرفی ایجاد زیرساخت‌های دیگر برای یک بندر جدید، مستلزم هزینه زیاد برای کشور و استان و تخریب اراضی ملی در کنار سواحل و تخریب محیط زیست می‌شود.
مطرح کردن بابلسر فاقد امکانات زیرساختی برای اعلام منطقه آزاد تجاری اگرچه در ظاهر اقدام ارزنده به نظر می‌رسد و در نگاه اول سیل امکانات را به سمت مازندران گسیل می‌دهد ولی آیا واقعاً تدبیری اتخاذ شده که به محیط زیست، منابع طبیعی، دریا، اراضی کشاورزی و ساحل این شهرستان دست اندازی نشود.

ایجاد منطقه آزاد تجاری مستلزم داشتن امکانات و زیرساخت مناسب است که در حال حاضر بندر امیرآباد در اولویت قرار دارد و همه مشکلات و موانع زیست محیطی را پشت سر گذاشته است.

در پایان یادآور می شود در صورتی که این موضوع به صورت جدی مطرح نیست، مسئولان استان باید در رسانه‌ها دامن زدن به اینگونه شایعه را رد کنند، به این دلیل که زمینه فعالیت دلالان زمین در این شهرستان به طور جدی مهیا می شود.

اشتراک این خبر در :