کیاپرس / معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قلیان اکسیژن را مطرح کرد و قرار شد در ۱۰ استان به صورت پایلوت اجرایی شود.

وزارت بهداشت قلیان اکسیژن را تأیید کرد

به گزارش کیاپرس به نقل از فارس، نشست خبری «هفته ملی بدون دخانیات» با حضور حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت و بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات امروز ۵ خرداد ۱۴۰۳ در وزارت بهداشت برگزار شد.

در ابتدا فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن عرض تسلیت به مردم ایران در خصوص شهادت بزرگ مردان ایران تأمید کرد: شهادت در راه خدمت باعث افتخار است و قابل قیاس با مادیات نیست.وی در خصوص دستاوردهای رئیس جمهور شهید ایران در مبارزع با دخانیات گفت: در بهداشت جهانی شاخص‌هایی وجود دارد که براساس آن وضعیت بهداشتی کشورها ارزیابی می‌شود. در سال ۲۰۲۲ وضعیت شاخص دخانیات جمهوری اسلامی ایران قرمز بود؛ اما در سال ۲۰۲۳ این رنگ قرمز به نارنجی تغییر کرد که نشان دهنده اقدامات مؤثر دولت رئیس جمهور شهید ایران بود. فرشیدی تأکید کرد: بهبود وضعیت مصرف دخانیات در کشور یکی از دستاوردهای دولت رئیس جمهور شهید بوده است.

وی در خصوص مضرات سیگار و دخانیات گفت: همه افراد در همه جای دنیا می‌دانند که سیگار ضرر دارد. حتی اگر از کسانی که در صنعت دخانیات فعال هستند هم بپرسید می‌گویند که مصرف دخانیات ضرر دارد. معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص آمار مرگ و میر ناشی از مصرف از سیگار و دخانیات در کشور اظهار کرد: سالانه در ایران بیش از ۵۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند؛ اما این افراد یک دوره بیماری طی می‌کنند که میلیاردها دلار هزینه درمان این بیماران است.

وی تأکید کرد: هیچ سرطانی نیست که دخانیات در به وجود آمدن آن تأثیر گذار نباشد. تاوان اضافه شدن هر یک نفر به جمع مصرف‌کنندگان دخانیات را کادر درمان و اقتصاد کشور پرداخت خواهد داد.فرشیدی در خصوص زمین‌های کشت توتون در کشور توضیح داد: درحال حاضر هکتار هکتار زمین و مزارع کشاورزی برای کشت توتون اختصاص داده شده که برای آن از آب و منابع مختلفی استفاده و هزینه می‌شود.

امنیت غذایی برای ما مهم است و می‌توان به جای توتون، میوه کاشت.وی در خصوص افزایش روزانه آمار مصرف و تولید دخانیات بیان کرد: صنعت مواد دخانی بسیار پر درآمد است و برخی از افراد می‌خواهند به هر شکلی که شده کسب درآمد کنند.وی تأکید کرد: از این رفتن زمین‌ها، هدر رفتن آب، آتش سوزی ها و… از جمله عوارض تولید مواد دخانی است. فرشیدی در خصوص سیگارهای الکترونیک موجود در کشور تأکید کرد: در ایران مجوزی تحت عنوان تولید و واردات سیگار الکترونیک وجود ندارد و تمامی سیگارهای الکترونیک موجود در کشور قاچاق است.

وی در خصوص قلیان‌های اکسیژن توضیح داد: قلیان اکسیژن طرحی است که مرکز دخانیات شهید بهشتی به عنوان جایگزین قلیان‌های فعلی معرفی کرده و قرار است در ۱۰ استان به صورت پایلوت اجرایی شود؛ زیرا از نظر فیزیکی ضرری ندارد. وی تاکید کرد: وزارت بهداشت این طرح تحقیقاتی را تایید کرده و منتظر خروجی اجرای آزمایشی آن است.وی در خصوص ویژگی‌ قلیان‌های اکسیژن توضیح داد: قلیان اکسیژن وابستگی ایجاد نکرده و مانند سیگار و توتون خطری ندارد.

باید ۴ برابر قیمت تولید یک سیگار، مالیات گرفته شود

فرشیدی در خصوص مالیات و قیمت سیگار و مواد دخانی در کشور توضیح داد: فیمت سیگار و دخانیات در ایران بسیار ارزان است و باید چهار برابر قیمت پایه و تولید یک پاکت سیگار، مالیات گرفته شود؛ زیرا فردی که به سرطان مبتلا می‌شود برای دولت چندین میلیارد هزینه دارد.وی تأکید کرد: سیاست ما این نیست که در ابتدا بیمار و بعد درمان کنیم؛ سیاست ما این است که فردی بیمار نشود. فرشیدی در خصوص افزایش آمار مصرف دخانیات در زنان و جوانان هشدار داد و گفت: در گذشته مصرف دخانیات در خانم‌ها و جوانان بسیار پایین بود اما در چند سال گذشته رو به افزایش است و زنان هدف تبلیغ قرار گرفته‌اند.

وی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی را یکی از مهمترین عامل‌های ترویج و تبلیغ مصرف دخانیات در میان زنان و جوانان دانست و گفت: سریال‌هایی که در صدا و سیما و شبکه های خانگی پخش می‌شود تأثیر بسیار زیادی در افزایش آمار مصرف دخانیات در کشور دارد. این درحالی است که «حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» شعار امسال سازمان جهانی بهداشت است. در ادامه ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در خصوص پیگیری این ستاد در خصوص جلوگیری از تبلیغ مصرف دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی توضیح داد: براساس قانون نمایش مصرف هرگونه مواد مخدر و مواد دخانی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویویزونی جرم است و پیگرد قانونی دارد. پیگری‌های انجام شده و امیدواریم از نظر قانونی این مسئله بررسی و جلوی این تخلفات گرفته شود.

فروش اینترنتی مواد دخانی ممنوع است

وی در خصوص پیگیری‌های وزارت بهداشت در خصوص ممنوعیت مصرف دخانی در شبکه‌های خانگی بیان کرد: اخیراً وزیر بهداشت نامه‌ای تحت عنوان ممنوعیت مصرف مواد دخانی در شبکه‌های خانگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده و دادستانی نیز ورود کرده تا از استعمال این مواد در فیلم ها جلوگیری شود.وی در ادامه بیان کرد: وزارت بهداشت در حال استاندارد سازی مصرف دخانیات و نظارت بر بسته بندی مواد دخانی است.ولی زاده تأکید کرد: قیمت مواد دخانی در ایران بسیار پایین است و برای کاهش مصرف باید قیمت‌ها افزایش پیدا کند. در حال حاضر مالیات مواد دخانی از مصرف کننده گرفته می‌شود و نرخ‌ سیگار درصدی شده است.

وی در خصوص افزایش آمار مصرف دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال گفت: براساس آمار سال ۱۴۰۰، آمار مصرف دخانیات در در افراد بالای ۱۸ سال، ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است؛ همچنین میزان مصرف قلیان ۵۴ درصد افزایش پیدا کرده است. ولی زاده با تأکید بر اینکه باید دخانیات از سبد خانوار حذف شود گفت: در حال پیگیری هستیم تا دخانیات را از سبد خانوار حذف شود. وی در خصوص روش کاهش خرید و فروش مواد دخانی تأکید کرد: باید مالیات سیگار ۱۵ درصد نشان ایرانی افزایش پیدا کند. همچنین می‌توانیم با اجرای مکانیزه کردن مراکز فروش به سیستم مالیاتی کشور عرضه و به تبع آن مصرف مواد دخانی را کاهش دهیم.وی در خصوص فروش اینترنتی دخانیات تأکید کرد: فروش اینترنتی دخانیات ممنوع است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: در حال حاضر ۶۳ شهر و روستای بدون دخانیات در کشور وجود دارد.در ادامه جندقی رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در خصوص هزینه‌های وارد شده به حوزه سلامت کشور در اثر آسیب‌های مصرف دخانی گفت: هزینه مستقیم درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانی نزدیک به ۱۳۶ تریلیون ریال است. همچنین خسارت مرگ زودهنگام مصرف کنندگان مواد دخانی ۲۲۶ تریلیون ریال برآورد شده است.وی تأکید کرد: خسارت ناشی از کاهش بهره‌وری در اثر غیبت از کار در کشور ۱۳۹ تریلیون ریال محاسبه شده است.رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت در خصوص عرضه دخانیات در اماکن عمومی گفت: اماکن عمومی حق عرضه و فروش مواد دخانی را ندارند. وی تأکید کرد: در برخی از مواقع برای مقابله با عرضه مواد دخانی توهین می‌شنویم.پایان پیام/

اشتراک این خبر در :