کیاپرس/نتایج تحقیقات مشترک در یک همکاری بین‌المللی بین دانشگاه‌های ساوتهمپتون، دانشگاه ملبورن، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه آلابامای جنوبی، دانشگاه تویاما و دانشگاه کپنهاگ نشان داده است مولکول طبیعی تریگونلین موجود در قهوه، شنبلیله و همچنین بدن انسان می تواند به بهبود سلامت و حفظ عملکرد عضلات کمک کند.

به گزارش کیاپرس از روابط عمومی دانشگاه عوم پزشکی تهران، یافته های اخیر یک کنسرسیوم تحقیقاتی به رهبری موسسه تحقیقاتی Nestlé Research در سوئیس و دانشکده پزشکی یونگ لو لین و دانشگاه ملی سنگاپور (NUS Medicine) اخیراً کشف کرده‌اند که مولکول طبیعی تریگونلین موجود در قهوه، شنبلیله و همچنین بدن انسان می‌تواند به بهبود سلامت و عملکرد عضلات کمک کند.

دکتر افشین استوار رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم از همکاران این برنامه تحقیقاتی با بیان این که سارکوپنی وضعیتی است که در آن بر اثر تغییرات سلولی که در طول پیری اتفاق می‌افتد، به تدریج ماهیچه‌های بدن ضعیف می‌ شوند و که منجر به از دست دادن سریع توده عضلانی، قدرت و کاهش استقلال فیزیکی می‌شود.
وی گفت: یکی از مشکلات مهم در طول سارکوپنی این است که کوفاکتور سلولی NAD+ (مولکولی که به متابولیزه کردن غذاها در بدن کمک می کند) در طول پیری کاهش می‌یابد و میتوکندری‌ها که نیروگاه‌های انرژی در سلول‌های ما هستند، انرژی کمتری تولید می‌ کنند. 

وی ادامه داد: محققان در این پژوهش دریافتند که سطوح تریگونلین در افراد مسن مبتلا به سارکوپنی کمتر است و ارائه این مولکول در نمونه‌های آزمایشگاهی منجر به افزایش سطح  NAD+، افزایش فعالیت میتوکندری و کمک به حفظ عملکرد عضلانی در طول پیری شد.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: تریگونلین، یک متابولیت دارویی ارزشمند است که در بدن انسان و برخی مواد غذایی یافت می‌شود،  این متابولیت از طریق متیلاسیون اسید نیکوتینیک در گیاه ساخته می شود و در بسیاری از گونه های گیاهی از جمله قهوه, شنبلیله, سویا, نخود, یونجه و غیره شناسایی شده است این در حالی ست که سطوح NAD+ را می‌توان با پیش‌سازهای مختلف غذایی مانند اسید آمینه ضروری L- تریپتوفان (L-Trp) و ویتامین B3 مانند اسید نیکوتینیک (NA)، نیکوتین آمید (NAM)، ریبوزید نیکوتین آمید (NR) و نیکوتین آمید مونونوکلئوتید (NMN) افزایش داد.

دکتر استوار افزود: این تحقیق بر اساس یک مشترک قبلی است که مکانیسم‌های جدید سارکوپنی انسانی را توصیف می‌کند و یافته‌های ما با کشف تریگونلین به‌عنوان یک پیش‌ساز جدید NAD+، درک فعلی متابولیسم NAD+ را گسترش می‌دهد و پتانسیل ایجاد مداخلات با ویتامین‌های تولیدکننده NAD را افزایش می‌دهد که منجر به تدوین برنامه های کاربردی برای طول عمر سالم و بیماری های مرتبط با سن خواهد شد.

وی ادامه داد: تغذیه و فعالیت بدنی توصیه های مهمی در سبک زندگی برای حفظ سلامت عضلات در دوران پیری است و نتایج این تحقیق مشترک نشان داد که تریگونلین با تاثیرگذاری بر متابولیسم سلولی و سلامت عضلات در طول پیری، کاربردهای امیدوارکننده‌ای را ایجاد می‌کند.

 دکتر افشین استوار، دکتر رامین حشمت، دکتر فرشاد فرزادفر و دکتر فریده رضی در این برنامه مشترک بین المللی مشارکت داشته اند که  نتایج آن در قالب یک مقاله علمی در نشریه معتبر Nature Metabolism  اخیرا در مارس ۲۰۲۴ به چاپ رسیده است.

اشتراک این خبر در :