ایران با دارا بودن کادر درمان مجرب، دانش پزشکی روز دنیا و مرجعیت علمی در منطقه، از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر سلامت برخوردار است.

به گزارش کیا پرس سیدهاشم دریاباری، رئیس مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، به تشریح شرایط بیمارستان‌های کشور برای پذیرش بیماران خارجی پرداخت.

وی با اشاره به هم‌ترازی دانش پزشکان ایرانی با پزشکان سایر کشورها، تأکید کرد که هیچ عمل جراحی در جهان نیست که در ایران انجام نشده باشد.

دریاباری، گردشگری سلامت را معلول مرجعیت علمی دانست و گفت: ایران با اتکا به این مرجعیت، ظرفیت‌های جذب گردشگر سلامت را دارد.

وی با اشاره به قرابت فرهنگی و مذهبی ایران با کشورهای منطقه، اذعان داشت که استان‌های مذهبی کشور، بالاترین جذب گردشگر سلامت را دارند.

خراسان رضوی، قم و فارس بعد از تهران، بیشترین گردشگر سلامت را جذب می‌کنند که قرابت فرهنگی در این افزایش جذب، نقش مؤثری داشته است.

رئیس مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، سهم گردشگران سلامت از کل گردشگران ایران را حدود ۲۵ درصد اعلام کرد.

عراق، پاکستان، افغانستان، عمان، بحرین، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و همسایه‌های شمالی، بیشترین مراجعه را به ایران برای دریافت خدمات درمانی دارند.

درمان ناباروری و زنان، درمان سرطان و پیوند عضو، بیماری‌های چشم و ارتوپدی، بیشترین علل مراجعه گردشگران سلامت به ایران است.

دریاباری در ادامه به رتبه‌بندی بیمارستان‌ها و مراکز مجاز برای جذب گردشگر سلامت اشاره کرد و گفت: این مراکز بر اساس اعتبارسنجی، به ۴ رتبه تقسیم می‌شوند.

تخصص و رتبه پزشکان و کادر درمانی، تجهیزات بیمارستانی و داشتن پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به زبان‌های مختلف روز دنیا، از جمله مواردی است که در رتبه‌بندی بیمارستان‌ها مؤثر است.

نتیجه:

ایران با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و ارتقای کیفیت خدمات درمانی، می‌تواند به قطب گردشگری سلامت در منطقه تبدیل شود.

  • به منظور جذب بیشتر گردشگر سلامت، می‌توان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ارائه خدمات رفاهی و تفریحی به این دسته از گردشگران توجه ویژه‌ای کرد.
  • همچنین، می‌توان با راه‌اندازی سامانه‌های آنلاین و چندزبانه، اطلاعات لازم را در خصوص بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و خدمات قابل ارائه به گردشگران سلامت، در اختیار آنها قرار داد.

اشتراک این خبر در :